Har just kaklat en liten yta bakom handfatet i en toalett. Det blev vitt kakel med en gul tapet runt om och från början tänkte jag att det var självklart att jag skulle ha en vit fog som jag även inhandlat men nu börjar jag fundera på om det verkligen är så självklart? Vad brukar man ha för färg på fogen?

Finns mängder med olika färger.. Beror på vad man har för kakel.. själv så blir det en grå fog.. då jag har lite mörkare golv & ljusa väggar.. Tror det hela smälter ihop snyggare då.. såg iallfall bra ut i butiken.. :D

Men om jag frågar så här istället: Tror ni det blir fult med en vit kakelfog? ::)

vill man att fogen ska vara "osynlig" väljer man en färg som stämmer med kaklar & detta är vanligast, men om man fill att fogen ska synas eller om man vill skapa ett rutmönster så tar man annan färg, gärne en med stor kontrast så det inte ser ut som om fogen är skitig eller att man köpt fel nyans.

CarMan skrev:
vill man att fogen ska vara "osynlig" väljer man en färg som stämmer med kaklar & detta är vanligast, men om man fill att fogen ska synas eller om man vill skapa ett rutmönster så tar man annan färg, gärne en med stor kontrast så det inte ser ut som om fogen är skitig eller att man köpt fel nyans.
Bra då kletar jag dit min vita fog!

Danne_83 skrev:
Men om jag frågar så här istället: Tror ni det blir fult med en vit kakelfog? ::)
Om jag säger så här, det är inte fult med en vit fog, däremot så blir det lätt fult, om (eller rättare sagt när) fogen väl blir smutsig ;)

Nu var det ju på ett ställe där det inte är så mycket annat än vattenstänk och ev. lite tvål som kan missfärga den, så det funkar förhoppningsvis bra hyfsat länge.
Hade det varit större och mer utsatta ytor så skulle jag inte rekommendera vit fog.
Det finns emellertid ett medel som impregnerar och skyddar den vita fogen, för längre livslängd sas. i vitt tillstånd.

MVH//Christina.

*EDIT* Medlet jag syftar på heter 'Sten och Fogskydd' och kommer från Texelent.

Hemmakatten
Den dag den vita fogen blir missfärgad går det utmärkt att måla över den med speciell fogfärg. Det finns vit fogfärg, men när jag prövat så täckte den inte över mina ljust gråa fogarna. Däremot så har de andra färgerna (bl.a grå i olika nyanser) fungerat utmärkt.

Men varför inte vara lite järv och välja gul fog som väggfärgen. (Finns det gul kakelfog förresten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.