Eftersom jag fick så bra tips på runda mattor så gör jag ett försök med färgsättning på övriga rummet också... ;)

Vi skall möblera vår hall på övervåningen och har hittills kommit så långt att vi har målat väggarna ljust ljust gula ("vanilj" kan man nog beskriva färgen som), och bestämt oss för att skaffa en rund röd matta. Golvet är lutad och såpad furu ("plankgolv"), och lister och tak är vita.

Hallen består av en "korridor" precis ovanför trappan som sen öppnar sig till ett fyrkantigt litet rum där ena väggen helt utgörs av 2 fönster med en balkongdörr emellan. Huset är nog i ganska typisk 30-tals stil trots att det är byggt -50 och inredningen i övriga huset går i nån slags blandning av gammalt och modernt.

Tanken med det lilla fyrkantiga rummet är att göra en läshörna med en fåtölj och en bokhylla + eventuellt nån mer möbel (kanske ett litet runt bord) om det får plats. En gammal fåtölj i 50-tals stil (träarmstöd och träben i teakfärg...) har vi köpt på loppis och den tänkte vi klä om i nåt snyggt tyg.

Nu till frågorna: Vad skall man välja för färg på tyget till fåtöljen? Vad skall man ha för gardiner? Vi vill som sagt ha en röd matta så "accessoirerna" får gärna gå i rött men samtidigt får det ju inte bli för mycket rött heller. Iom att väggarna är gula är jag lite rädd för att det blir för "färgglatt" om man blandar in ytterligare en färg i rummet, eller? :-/

Vill skapa en lite mysig och ombonad känsla i rummet samtidigt som det inte får bli för "överbelamrat" eftersom det är ganska litet.

Är det nån som har några tips och idéer så vore jag jättetacksam!

Nu kanske det här låter heltokigt men... prova en mild grågrön ton, i samma nyansskala som den vaniljfärgade väggen. Jag tror att vanilj och rött kan behöva en till färg för att mildra kontrasterna. Men det får absolut inte vara en färg som tar över totalt utan en svagare sådan.

Bara som en fortsättning över från en nyans till en annan...

Låter faktiskt som en riktigt bra idé. :D

En grågrön nyans skulle ju knappast göra rummet för färgglatt i alla fall och själv tyckte jag allt att det saknades något i rummet då det bara var gult och rött. Har du något bra förslag på hur färgerna skall kombineras ihop? (Vad som skall vara i vilken färg så att säga...?)

Jag tror att gardinen ska vara enfärgad så att det inte blir för mycket. Ge ögonen och alla sinnen en chans.

Jag tror även att en fotölj i 50-tals stil kan vara riktigt läckert där!
Se om du kan hitta ett tyg med svag mönstring eller helst mönster eller invävd struktur. Nyansen på fotöljen ska vara en aningens ljusare än den grön-gråa nyansen på gardinen. Den grå-gröna är faktiskt snygg till teak.
Följ upp med den gröna i någon detalj i rummet. Sätt en stor växt som ser lite "frostig" ut tex. Mattan ni letar efter bör gå lite åt Cayenne-hållet för att harmonisera med det gula och gröna. Det kan alltså bli super men ta med färgprover för det hänger lite på att de går inom samma skala. Men effekten hänger på att få till både harmoniserande färger och dessutom en kontrastfärg!

Jösses! Det blev ju massor med tyckande och råd...

Tackar, tackar! :D

Skall definitivt fundera på detta förslag. Låter verkligen som det skulle kunna bli superläckert...

;D Och enkelt att ändra den dagen då / om du tröttnar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.