Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag tycker att du borde byta alla trådar. Det bästa är att samtidigt byta till nyare kopplingsklämmor och då kan du lika gärna byta trådarna direkt. Dessutom så "vinner" du en färg som du kan använda som tändtråd. Vit alt. svart som används som nolla är ju annars borta ur leken och blå är ju ej tillåten som tändtråd vid infällt.
Det fanns ingen direkt standard förut, så färg och funktion kun skilja från anläggning till anläggning. Men att säga att t.ex. svart enbart har varit fas är felaktigt och, tycker jag, visar på en viss okunskap.
//Patrik
Det fanns ingen direkt standard förut, så färg och funktion kun skilja från anläggning till anläggning. Men att säga att t.ex. svart enbart har varit fas är felaktigt och, tycker jag, visar på en viss okunskap.
//Patrik
Ja det är både nytt och utökning av det gamla som är vit nolla och svart fas. Det mesta behöver bara dras nytt från första kopplingsdosan, men då är det alltså vit nolla och svart fas fram till kopplingsdosan. Skall jag byta där då och gå vidare med blå nolla och brun fas istället?Glufsglufs skrev:
Kan det inte bli förväxlingsrisk mellan den nya blå nollan och befintliga blå tändtrådar? Naturligtvis går det alltid att mäta sig fram,... men ändå.
Vet inte vilket som är bäst själv, köra på samma som innan eller köra på det som är standard idag.
Som nämnt av Patrik så är ju det ultimata att byta allt men där det ska dras nytt så använd dagens färgstandard och om det skulle på dessa grupper vara blå tändtråd och vita nollor så byt dessa färger från apparaterna de går till och från kopplingsdosa. Ju mer och ju längre streckor utifrån anläggningen mot centralen du kan byta ut ju bättre.Martin_B skrev:Ja det är både nytt och utökning av det gamla som är vit nolla och svart fas. Det mesta behöver bara dras nytt från första kopplingsdosan, men då är det alltså vit nolla och svart fas fram till kopplingsdosan. Skall jag byta där då och gå vidare med blå nolla och brun fas istället?
Kan det inte bli förväxlingsrisk mellan den nya blå nollan och befintliga blå tändtrådar? Naturligtvis går det alltid att mäta sig fram,... men ändå.
Vet inte vilket som är bäst själv, köra på samma som innan eller köra på det som är standard idag.
Tänk också på att gul samt grön inte får användas i anläggningar efter dagens standard.
Att byta allt, ifall ledningarna i övrigt är i gott skick kan kanske en som jobbar som elektriker på dagarna och kan ta hem några rullar från jobbet en kväll och fixa efter middagen tycka vara "a piece of cake".
Men för den som måste anlita en yrkesman till det hela och betala någon tusenlapp extra för att byta fina ledningar med bara fel färg så kan det kännas onödigt.
Och ingen som förväntas greja med det där ska ändå ha några större problem att förstå.
Jag tycker din elektriker får bestämma, men påpeka att du ser ingen vits att byta mer än nödvändigt, särskilt av kabel i gott skick.
Är han vettig föreslår han inte byte av annat än max någon enstaka tråd, just där det råkar bli större förväxlingsrisk pga att gammalt samsas med nytt.
Men för den som måste anlita en yrkesman till det hela och betala någon tusenlapp extra för att byta fina ledningar med bara fel färg så kan det kännas onödigt.
Och ingen som förväntas greja med det där ska ändå ha några större problem att förstå.
Jag tycker din elektriker får bestämma, men påpeka att du ser ingen vits att byta mer än nödvändigt, särskilt av kabel i gott skick.
Är han vettig föreslår han inte byte av annat än max någon enstaka tråd, just där det råkar bli större förväxlingsrisk pga att gammalt samsas med nytt.
Både ja och nej. Fas och Nolla är mer eller mindre konsekvent genom hela huset. (något enstaka ställe som har brun fas), det är tändtrådarna som är mer okonsekvent. Men visst, jag håller med dig, det är en aning rörigtMikael_L skrev:
Haha, vid det laget finns väl en ny standard åter igen, så jag får byta hela skiten än en gång
PS. Som en annan skrev för ett tag sedan. Fattar inte varför de inte inför en ny världsstandard med Röd fas och Blå nolla samt Gul/Grön (alt. bara Grön) skyddsjord. Det hade ju vilken människa som helst fattat, Röd = fara, Blå = förhoppningsvis ofarlig nolla Gul/Grön = grönt som natur, jord, ja, skyddsjord helt enkelt.
Sen kan man använda alla andra möjliga oförväxlingsbara färger till annat. Busenkelt! DS.
Nja....jag har varit hem hos en som körde med g/g fas för att han tyckte den såg farligast ut.......
Sen måste ju då också ordet jord som i marken ha samma betydelse som jordning på alla språk om det ska funka....om du förstår och likaså med andra saker också...
Sen måste ju då också ordet jord som i marken ha samma betydelse som jordning på alla språk om det ska funka....om du förstår och likaså med andra saker också...
Det är ca. knappt en 10-del som skall bytas/utökas i hela huset, så att byta allt känns ju klart överambitiöst när det fungerar felfritt idag med tanke på hur mycket tid och pengar jag har att röra mig med (nu är ju FK inte dyrt men tid är ju pengar). Därmed är det inte sagt att jag mer än gärna hade dragit om alltPatrik_Hed skrev:Jag tycker att du borde byta alla trådar. Det bästa är att samtidigt byta till nyare kopplingsklämmor och då kan du lika gärna byta trådarna direkt. Dessutom så "vinner" du en färg som du kan använda som tändtråd. Vit alt. svart som används som nolla är ju annars borta ur leken och blå är ju ej tillåten som tändtråd vid infällt.
Det är ju mer så jag känner. Annars jag ju bara strippat hela huset. Men då känns det som att jag bör se över all VVS också och dra om alla ledningar där. Det är ju så mycket man vill göra, och som man har planerat från början, men sedan inser man att det blir alldeles för mycket, både tidsmässigt och ekonomiskt. Vill ju gärna inte leva i ett renoveringsobjekt för resten av mitt livMikael_L skrev:Att byta allt, ifall ledningarna i övrigt är i gott skick kan kanske en som jobbar som elektriker på dagarna och kan ta hem några rullar från jobbet en kväll och fixa efter middagen tycka vara "a piece of cake".
Men för den som måste anlita en yrkesman till det hela och betala någon tusenlapp extra för att byta fina ledningar med bara fel färg så kan det kännas onödigt.
Hade jag fått tag i honom bara. Har jagat honom hela dagen sedan jag insåg att jag glömde fråga honom om färger, men har inte fått någon kontakt. Och imorrn måste jag handla grejjerna. Sen är det väl också så att jag som byggherre måste få välja om allt skall bytas eller inte, även om han föreslår att vi byter allt även fast det fungerar felfritt och säkert.
Är mer eller mindre överens med honom om just det, att mest utöka och lägga nytt där det behövs, utan att röra i gammalt fungerande. Däremot så glömde jag ju som sagt fråga om vilka färger jag skall använda, där av min ursprungliga fråga om vad jag Bör använda mig utav, så jag vet vad jag skall köpa imorgon.
Han kanske var färgblind?Glufsglufs skrev:
Men jordning kommer väl just från att man använder marken (jorden) för att leda bort ström? Det måste ju vara samma överallt
Köp blå, gul/grön och brun...
Så du följer dagens standard, den som pillar i dosan ser då att blå och vit är hopkopplade och förstår vad det är. Man måste mäta i vilket fall som helst för att veta vad som är vad, kan ha bott någon färgblind i huset ;-)
Så du följer dagens standard, den som pillar i dosan ser då att blå och vit är hopkopplade och förstår vad det är. Man måste mäta i vilket fall som helst för att veta vad som är vad, kan ha bott någon färgblind i huset ;-)
Exakt. Och det är naturligtvis det stående rådet, även i installationer där alla färger precis verkar vara de "rätta".Martin_B skrev:
Alla elektriker brukar lära sig någon gång under lärlingstiden, eller strax därefter, att ingen färg kan man lita på om man inte nyss själv dragit tråden, och knappt då heller.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Haha nä precis, särskilt efter en hård lördagskväll! "Fan är skyddsjorden violett för? Och varför är en coax ansluten till fasen?"Mikael_L skrev: