Mikael_L
Du har nog två rätt där, gravedigger.
1. Det behöver ju inte vara likström bara för att det är 12 V :)
2. Klart det ska vara vit/grå/orange/svart istället för brun, det ska ju markera tändtråd!

//ML
 
Jag kanske inte skulle kalla det växelström heller i och med att det är sekundärsidan på en trafo vi pratar om. Är det någon som har undersökt hur vågformen är uppbyggd från de elektroniska transformatorerna? Jag kan tänka mig att den inte är så sinusformad.
 
gravedigger skrev:
Jag kanske inte skulle kalla det växelström heller i och med att det är sekundärsidan på en trafo vi pratar om. Är det någon som har undersökt hur vågformen är uppbyggd från de elektroniska transformatorerna? Jag kan tänka mig att den inte är så sinusformad.
Men växelstöm är det ju även om det inte är en sinuskurva. Den skulle ju kunna skifta helt momentant och ändå vara växelström, per definition.
 
Nja. Det vet jag inte om jag håller med om. Definitionen på växelström är som jag minns det att strömmen ska växla riktning. Om den gör det eller inte är väl en fråga om vilken referens du använder. Sekundärsidan på en elektrisk transformator kan väl lika gärna vara en pulserande likström (fyrkantsvåg) som en sågkants eller sinusvåg?
 
gravedigger skrev:
Nja. Det vet jag inte om jag håller med om. Definitionen på växelström är som jag minns det att strömmen ska växla riktning. Om den gör det eller inte är väl en fråga om vilken referens du använder. Sekundärsidan på en elektrisk transformator kan väl lika gärna vara en pulserande likström (fyrkantsvåg) som en sågkants eller sinusvåg?
Ja, såklart. Jag missförstod dig, trodde du menade ström som växlade riktning, men att du enbart ville kalla det växelström om det var en sinuskurva. Men kan det allltså vara en pulserande likströmsvåg som kommer ur en AC-AC trafo? Visste inte det.
 
Jag vet inte hur kurvan ser ut för jag har inte mätt på en elektronisk trafo. Men, jag skulle gissa med tanke på begränssning i ledningsavstånd osv. att det inte är en fin sinusvåg med låg distorsion direkt.
 
gravedigger skrev:
Jag vet inte hur kurvan ser ut för jag har inte mätt på en elektronisk trafo. Men, jag skulle gissa med tanke på begränssning i ledningsavstånd osv. att det inte är en fin sinusvåg med låg distorsion direkt.
Nej, det är nog garanterat en kantig kurva. Men jag trodde att en AC-AC trafo alltid gav en vändande ström ut i vilket fall.
 
Mikael_L
Dom behöver ju inte uppnå någon speciell kurvform alls, bara effektivvärdet är 12 volt och inga emc-störningar är fallet så fungerar det ju, så det blir nog bara den billigaste konstruktionen.

Likström, strömmen flyter åt endast ett håll.
Växelström, strömmen byter riktning.

En vanlig transformator = växelström, sinusvåg ut
Vanlig trafo + likriktare = likström, varierande kvalite ut (mer eller mindre pulsationer i strömmen)
Switchad nätdel = kan ge olika vågformer pga av konstruktion.

sekundärswitchad ger ofta (alltid?) pulsbreddsmodulerad likström ut (så den ser ut som fyrkantvåg, men är ändock likström) som sen är glättad.
Primärswitchad, hmmm, här vet jag inte riktigt hur man gör, efter likriktning och pulsbreddsmodulering av nätspänningen så transformeras den ner, men sen ...

MEN iaf, OT OT OT ...
 
Jag har inte mätt på någon elektronisk (har en i vardagsrummstaket men det tar emot att mäta med oscilloscopet där.

MEN det kostar att likrikta, både komponenter och verkningsgrad
OCH glödlampor lyser dubbelt så länge med växelström.

JAG ska mäta någon dag när jag känner för det.

prototypen
 
Helt rätt Mikael_L. OT. Mitt fel igen tror jag. Under tiden har jag hunnit lägga i de flesta trådarna. Det blev blå/vit från tändknapp/dimmer till trafo. Därifrån ligger det tillsvidare blå/vit till armaturerna. Har en del spackling och målning att göra innan det ska kopplas in.

Protypen: OM du någon dag känner för att mäta på en elektronisk trafo får du gärna ta en bild på vågformen och skicka till mig eller publicera i forumet. Du får även gärna pröva de olika "får inte" fallen: längre kabel än 2 meter på sekundärsidan och korsa kablarna till primär och sekundär.
 
Mikael_L
Helt klart mycket OT i den här tråden, trådskaparen fick väl sina svar i sawsaws första svar, sen ett förtydligande i inlägg 4, också av sawsaw, sen började det hela att fransa ur, så nu är vi uppe i 37 inlägg mer eller mindre OT. :rolleyes:
Av all denna OT så har en del varit av av tillräckligt närbesläktad natur att det inte med nödvändighet måste ses som sådan, men när jag hakade på vågformsdiskussionen så började jag känna att jag hade gått lite för långt. :D

Ändå kan jag tycka att en sån här tråd är helt OK, iom att trådskaparen faktiskt fick sina svar rätt snabbt, innan det drog iväg, så fyllde det sitt syfte (det gäller alltså "frågetrådar").
Jag kan inte se skadan med att det blir en svans med sidodiskussioner, den vane forumläsaren avbryter nog läsandet där, om han vet med sig att han inte är intresserad av annat än huvudämnet.

Man kan ju t.ex. säga att min uppmätning av temperaturer i VP-rör inte hade blivit av om ingen OT tolererades! Den tråden som fick mig att bli tillräckligt nyfiken på "problemet" började med att någon ville ha lite allmän eldragningshjälp som sen slutade med en långdragen diskussion om värme/ledarareor/säkringstorlekar och gud vete allt.

mina 50 öre
 
Ja som moderator så tycker jag också att en och annan utflippad tråd kan vara OK ibland.
 
Det är väl bara jag som är fånig och känslig. Men när det börjar dyka upp versaler i tråden ber jag om ursäkt och drar mig tillbaka. Men iofs är det rätt och riktigt, kreativitet och utsvävningar är det som utvecklar. Problemet här är att vi inte lyfter över de nya frågeställningarna i en nya trådar.
 
På ett dagis vi gjorde nyligen hade dom 1-10volt dimmers på lysrören. Då vi absolut inte ville förväxla färgerna till dimmerdonen användes en violett RK 1.5 och röd FK 1.5 som - & +, och ingen annanstans.

När jag nu drar om mitt eget 70talshus är det knappt att 8 FK-färger räcker till, så en rosa tuschpenna på en vit FK funkar också i nödfall. ;)
 
kalleknas skrev:
På ett dagis vi gjorde nyligen hade dom 1-10volt dimmers på lysrören. Då vi absolut inte ville förväxla färgerna till dimmerdonen användes en violett RK 1.5 och röd FK 1.5 som - & +, och ingen annanstans.

När jag nu drar om mitt eget 70talshus är det knappt att 8 FK-färger räcker till, så en rosa tuschpenna på en vit FK funkar också i nödfall. ;)
Du har inte provat med partex?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.