2 512 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Färg&Form på kakel
Tacksam för lite tips.
Köket har vita luckor, bänkskiva av Bok samt trägolv av Ek.
Passar det då med vitt kakel?? eller blir det då för mkt vitt??
Köket har vita luckor, bänkskiva av Bok samt trägolv av Ek.
Passar det då med vitt kakel?? eller blir det då för mkt vitt??
Om du tittar runt på forumet så ser du att det är många som har valt vitt kakel till ett vitt kök, speciellt fasettkakel verkar vara populärt. Jag tycker väl det ser bättre ut än väntat varje gång jag tittar på bilderna men jag tycker ändå att det känns för vitt för min del. Men sånt är ju en smaksak, i varje fall så letar du runt här en del så kommer du nog se en del bilder.
Själv har jag precis monterat ett vitt kök själv hemma, men med mahognyskiva och stora mörkgråa plattor som kakel. Du ser en bild på köket och kaklet här:
http://www.flickr.com/photos/nitram_nosslin/345544670/in/set-72157594447780042/
Vi tycker naturligtvis att vi har hittat det snyggast möjliga kaklet, men det antar jag att även andra tycker om sitt, vare sig jag tycker om det eller inte
Kan för övrigt tala om att plattorna var ännu längre från början, 90 cm. Men vi valde att kapa dem till 75 cm för att alla 4 bitarna skulle bli lika långa.
Själv har jag precis monterat ett vitt kök själv hemma, men med mahognyskiva och stora mörkgråa plattor som kakel. Du ser en bild på köket och kaklet här:
http://www.flickr.com/photos/nitram_nosslin/345544670/in/set-72157594447780042/
Vi tycker naturligtvis att vi har hittat det snyggast möjliga kaklet, men det antar jag att även andra tycker om sitt, vare sig jag tycker om det eller inte
Riktigt fint kök!! Fast det är klart, den gula vattenkokaren förstör helheten lite
;D Skämt åsido jag funderar mest på form på kaklet inför vårt köksbyte o det här var jättefint. Vart är det ifrån?
För övrigt finner jag att vitt kakel till vitt kök fungerar alldeles utmärkt även om jag personligen tycker om svart o får ofta tänka mig för så att det inte ska se ut som att lgh har sorg. Det beror ju helt på vilken stil man vill ha. Huvudsaken kan jag tycka är att man bryter av med ngt, ex bänkskivan så att man inte bländas när man kommer in i köket.
För övrigt finner jag att vitt kakel till vitt kök fungerar alldeles utmärkt även om jag personligen tycker om svart o får ofta tänka mig för så att det inte ska se ut som att lgh har sorg. Det beror ju helt på vilken stil man vill ha. Huvudsaken kan jag tycka är att man bryter av med ngt, ex bänkskivan så att man inte bländas när man kommer in i köket.
Den är faktiskt limegrön om jag får be!! Äh, skojar bara. Jo, jag håller med om att den skär sig lite. Får se vad som blir av den. Den inhandlades till det gamla knallblå köket där den var en pärla. Tack för komplimangen, jag trivs själv alldeles utmärkt med vårt kök. Plattorna har vi köpt i en kakelbutik här i Malmö, Kerma Kakel, och det var faktiskt inte alls dyrt, 200 kronor per platta 30x90 cm. Tyvärr blev jag aldrig riktigt klok på vad den hette men det är en spansk tillverkare som heter Porcelanosa eller liknande och det stod "Twin glass" på paketen.Dclxvi skrev:
Och jo, jag håller med. Det passar ganska bra med vitt kakel till vitt kök, men det är helt enkelt inget för mig. Sambon fick stoppa mig från mina värsta idéer med kakel i de mest konstiga formerna, för jag skulle minsann inte ha bara vanligt fyrkantigt kakel. Googlar man på kakel och så stöter man på många kakelbutiker och många av dem har länkar till tillverkarna där man kan få se hela deras kollektioner, som ofta kan vara lite roligare
Förlåt, jag var inte så tydlig när jag skrev det. Glömde den där lilla detaljen att det är 1½ platta på höjden. Plattorna har sen en skåra i mitten som man fyller i med fog, så det ser ut som att de är 15 cm höga. Varje "ruta" på bilden är alltså 15x75 cm men plattorna man köper är 30x90.
Ganska tunga plattor att jobba med och lite småsvårt att få tilld et bra med fixen. Platta nr 2 hamnade liiite längre ut än den första plattan men sen fick vi ordning på det. Och det är nog bara vi som ser. Men det var riktigt smidigt att sätta upp eftersom det blir så få plattor.
Ganska tunga plattor att jobba med och lite småsvårt att få tilld et bra med fixen. Platta nr 2 hamnade liiite längre ut än den första plattan men sen fick vi ordning på det. Och det är nog bara vi som ser. Men det var riktigt smidigt att sätta upp eftersom det blir så få plattor.
Klicka här för att svara