5 272 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Färg för inkommande PEN i skena?
Jag har fyrledarsystem in till huset och således går PEN ledaren (blå) direkt till plint för PE och sen därifrån till JFB med samtliga blå trådar.
Detta har kopplats av en firma som var inne och gjorde lite eljobb tidigare i huset men nu när en annan firma var in och tittade påstod "nya" elektrikern att det är "åt skogen" kopplat.
Efter att ha utrönt vad han menade med "åt skogen" så visade det sig att han ansåg att färgen var fel. Till PE skenan får det bara vara gulgrönt enligt honom. Dock är ju inkommande kabel från huvudtavlan ute en blå kabel för PEN. Jag trodde det var praxis att sen också dra blå via JFB för att indikera att den är N...?
Resten som var "åt skogen" var att det fanns GDS säkringar i centralen tydligen inköpta på Bauhaus enligt elektrikern.
Inkopplingen var ju rätt måste han erkänna sen, så frågan då, är detta "åt skogen" på riktigt eller vill han bara ha mer jobb och koppla om centralen?
Mvh,
Anders
Detta har kopplats av en firma som var inne och gjorde lite eljobb tidigare i huset men nu när en annan firma var in och tittade påstod "nya" elektrikern att det är "åt skogen" kopplat.
Efter att ha utrönt vad han menade med "åt skogen" så visade det sig att han ansåg att färgen var fel. Till PE skenan får det bara vara gulgrönt enligt honom. Dock är ju inkommande kabel från huvudtavlan ute en blå kabel för PEN. Jag trodde det var praxis att sen också dra blå via JFB för att indikera att den är N...?
Resten som var "åt skogen" var att det fanns GDS säkringar i centralen tydligen inköpta på Bauhaus enligt elektrikern.
Inkopplingen var ju rätt måste han erkänna sen, så frågan då, är detta "åt skogen" på riktigt eller vill han bara ha mer jobb och koppla om centralen?
Mvh,
Anders
Gamla typer av N1XV kan ha blå ledare som PEN istället för som idag gul/grön. Det funkar lika bra för det, vill man vara duktig kan man klistra på lite gul/grön tejp i bägge ändar.
Är det inte en sån kabel du menar så är det korrekt att PEN egentligen ska vara gul/grön med blått tillägg, men knappast värt att göra om något för den sakens skull. Och till och från JFB går ingen PEN, låter som din nye elektriker överdriver lite?
Sitter det GDS grejer eller liknande kommer man alltid få höra lite mummel från elektrikern men det är nog mest att det är ovana saker för hen.
Är det inte en sån kabel du menar så är det korrekt att PEN egentligen ska vara gul/grön med blått tillägg, men knappast värt att göra om något för den sakens skull. Och till och från JFB går ingen PEN, låter som din nye elektriker överdriver lite?
Sitter det GDS grejer eller liknande kommer man alltid få höra lite mummel från elektrikern men det är nog mest att det är ovana saker för hen.
Redigerat:
För 20-25 år sen så hette inte PEN PEN utan benämndes "huvudnolla" och var blå, sedan för ca 20 år sedan infördes begreppet PEN och fick en ny färgmärkning, gulgrönrandig med blå tilläggsmärkning i änden. Antar att din mätartavla och stigare är äldre än 20-25 år?
Inget fel i det.
En påläst och erfaren elmoj ser att det är en äldre installation som moderniserats/utökats.
Huruvida Bauhaus-säkringar är åt skogen eller inte vet jag inte, här i krokarna ligger iaf Bauhaus inne i stan...får köpa ett par å prova.
Inget fel i det.
En påläst och erfaren elmoj ser att det är en äldre installation som moderniserats/utökats.
Huruvida Bauhaus-säkringar är åt skogen eller inte vet jag inte, här i krokarna ligger iaf Bauhaus inne i stan...får köpa ett par å prova.
Huset är från 1977 och huvudmatningen sitter ingjuten i betongbjälklaget. Det är tre svarta och en blå tråd i den och jag skulle uppskatta att den är 10kvmm i tvärsnittsarea, ingenting jag byter ut alltså... 
Det är alltså bytt hela centralen...
Jag är utbildad elektriker själv men har inte praktiserat på 20 år och då dessutom i Finland så vad regelverken säger idag hänger jag inte med på.
Dock fungerar allt som det ska, säkringar och JFB. Jag har t.o.m. testat av JFB'n med motstång och banankontakt för de nya delarna av installationen för att vara på säkra sidan eftersom en gammal del ligger utanför JFB (ouppvärmt garage och friggebod).
Det är alltså bytt hela centralen...
Jag är utbildad elektriker själv men har inte praktiserat på 20 år och då dessutom i Finland så vad regelverken säger idag hänger jag inte med på.
Dock fungerar allt som det ska, säkringar och JFB. Jag har t.o.m. testat av JFB'n med motstång och banankontakt för de nya delarna av installationen för att vara på säkra sidan eftersom en gammal del ligger utanför JFB (ouppvärmt garage och friggebod).
Låter du du pratar om serviskabeln som kommer utifrån? I så fall är den nätägarens och de lär inte byta den för den var godkänd efter dåtidens standard med blå PEN, fattar inte hur din elektriker menar att detta skulle vara den gamle elektrikerns fel? Jag antar att du menar att han gått vidare från mätartavlan med blå ledare, gul/grönt hade varit mer lämpligt i så fall, men det har ringa betydelse i din gamla installation.
Ja, det är precis som du säger.Slugge skrev:Låter du du pratar om serviskabeln som kommer utifrån? I så fall är den nätägarens och de lär inte byta den för den var godkänd efter dåtidens standard med blå PEN, fattar inte hur din elektriker menar att detta skulle vara den gamle elektrikerns fel? Jag antar att du menar att han gått vidare från mätartavlan med blå ledare, gul/grönt hade varit mer lämpligt i så fall, men det har ringa betydelse i din gamla installation.
Serviskabeln kommer till huvudsäkringarna som sitter på fasaden och därifrån går en 4x10mm med tre svarta och en blå till tavlan.
Så till PE listen i första centralen (med JFB) kommer den blå från matningen, en blå går till JFB och sen går ytterligare en blå vidare till gamla tavlan (utan JFB). Det är då denna blå som borde varit gulgrön mellan tavlorna?
Mvh,
Anders
Mellan tavlornas jordskenor ska det egentligen vara gulgrön kabel. Från jordskenan till jfb ska det vara blå, likaså från jfb till nollskenan. Jag hade inte brytt mig speciellt, man ser ju tydligt i båda ändar att det är jord.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Låter lite som att han gör "en höna av en fjäder".
//Patrik
//Patrik
Klicka här för att svara