1 130 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Färg å fk
Ja nu ska man tydligen byta färg på fasen från svart till brun.
Varför ska man byta och måste man följa den regel.Finns det någon som kan berätta lite om reglerna för färgblandningen på fk kablar och dess regler.
Jag är med och hjälper en gammal elektriker som i dag går i pansion och vill ha hjälp med installationerna dels för sin ålder.
Jag drar altid fram brun som fas samtidigt som han blir mycket förvirrad i vissa sittrationer då han letar efter svart.
Ingen bra kominikation mellan en gammal och en färsk elektriker.
Varför ska man byta och måste man följa den regel.Finns det någon som kan berätta lite om reglerna för färgblandningen på fk kablar och dess regler.
Jag är med och hjälper en gammal elektriker som i dag går i pansion och vill ha hjälp med installationerna dels för sin ålder.
Jag drar altid fram brun som fas samtidigt som han blir mycket förvirrad i vissa sittrationer då han letar efter svart.
Ingen bra kominikation mellan en gammal och en färsk elektriker.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
2002 ändrades färgerna på faserna. Det var väl på grund av några EU-regler eller liknande. Vid en nyinstallation (allt nytt) används det alltid brun fas, fast vid t.ex. ROT-jobb i äldre anläggningar så brukar man använda den installationens standard, d.v.s. svart fas för att motverka förvirring.
Klicka här för att svara