I stället för skrivbord i sitt rum vill dottern ha en väggfast hylla, 30 - 40 cm djup, monterad på konsoler ganska högt så att hon kan sitta på en barstol och surfa med laptopen på hyllan. Och den ska vara vit.

Min fundering är att jag står i valet och kvalet om jag ska köpa färdigt vitt hyllplan eller limträskiva som jag målar.

Hyllplanet är det bekvämare alternativet men hur tåliga är de egentligen? Det brukar vara melamin, eller hur? Brukar inte sånt med tiden kunna bli nött och få ett solkigt utseende?

Alternativet limträskiva håller för evigt eftersom jag kan måla om det vid behov. Just nu har det dock nackdelen att det går mer tid och jag har krav från högre ort - dottern och hustrun - att det ska bli färdigt fort...

Farzan skrev:
I stället för skrivbord i sitt rum vill dottern ha en väggfast hylla, 30 - 40 cm djup, monterad på konsoler ganska högt så att hon kan sitta på en barstol och surfa med laptopen på hyllan. Och den ska vara vit.

Min fundering är att jag står i valet och kvalet om jag ska köpa färdigt vitt hyllplan eller limträskiva som jag målar.

Hyllplanet är det bekvämare alternativet men hur tåliga är de egentligen? Det brukar vara melamin, eller hur? Brukar inte sånt med tiden kunna bli nött och få ett solkigt utseende?

Alternativet limträskiva håller för evigt eftersom jag kan måla om det vid behov. Just nu har det dock nackdelen att det går mer tid och jag har krav från högre ort - dottern och hustrun - att det ska bli färdigt fort...
Jag hade kört på det enklare alternativet med färdiga hyllplan.

Lagom till dom är nötta och solkiga vill säkert dottern ha något annat (alternativt har lämnat boet).

Tja, hon fyller fjorton så det är väl fem, sex år innan hon drar. Borde kanske melaminet greja.

Eller så byter man skiva vid behov. Hyllplan kostar under tvåhundra spänn för den bredd och längd det handlar om.

Jag hade också kört på hyllplan, det är ju lätt värt tvåhundra för att slippa ta fram färgburk och pensel. Om hon sliter ut det på redan ett par år så är det ju bara att köpa ett nytt och sätta dit...

Limträ. Snyggare, rejälare att skruva i, lättare att anpassa storlek.

Jag rösta på limträ och att dottern gör det själv, med din hjälp. Perfekt pappa - dotter aktivitet!

Jag håller med RobZombie o alternativet med vitmålade hyllplan. Konsoler som hålls fast med list i taket, för att slippa hål i väggarna och enkelt justerbart. Blir hyllplanet slitet, så finns alternativet att vända den slitna sidan mor väggen eller lätt köpa en ny skiva.
Även detta kan bli ett pappa/dotterprojekt, för det skall skruvas och sättas på plats innan det går att använda.

Fråga dottern..?
Självklart ska hon vara med och hjälpa till, alltid bra att lära dem att man inte behöver en man för att sätta upp en hylla, då kan hon ju lista ut vad man ska ha dem till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.