Ska inhandla ny central till sommarstugan och vill ha antingen Hager eller Garo då jag förstått att det är det som gillas av elektrikerna. Har kikat på en treradig Garo som hos Expressel kostar 1750 (inkl. moms), exakt samma normcentral hos Elbutik verkar kosta 2495.

Har jag missat något angående Expressel eller är det bara att tuta och köra och känna sig nöjd med att ha sparat drygt 700 spänn?

Svarar på mitt eget inlägg. :)

Jag har nu lagt en beställning till Expressel på den treradiga mormcentralen från Garo plus sex dvärgbrytare. Brytarna lades till för att komma upp i fraktfritt plus att jag kommer att behöva dem. Får komplettera mer längre fram.

Idag kom leveransen hem till dörren. Paketet kom direkt från Garo och kanske är det avsaknaden av lager som gör att priset var lägre.

Vad innehåller centralen?

Huvudbrytare 40A, 4-polig Jordfelsbrytare, 3 st 16A B och 10 st 10A C.

Var JFB kopplad?

Har inte öppnat centralen och kollat hur det ser ut. Centralen är monterad av Garo så jag antar att den är kopplad eftersom det är en färdigkopplad central.

Återstår det bara en elektriker.....

Jag hade valt Hager

Du är fri att välja precis vad du vill el_rikard. Och ja, det ska komma en elektriker och koppla in den så du kan vara helt lugn.

Tänkte mest att det kan vara bökigt att hitta en elektriker som vill installera en central som kunden har köpt.

Alla är inte pigga på det. (Men jag gör det :-) )

Typ som att komma till volvo med en kasse oljefilter och olja från biltema, och be dom byta olja i en volvo. (undra om dom byter olja då, kan inte någon prova)

Varför ska man inte välja en central från Garo..?

Har själv en NIM2-28 (eller nåt sånt) som ska upp i garaget så småningom.

Här sätter "elverket" upp grejer från Garo när de byter mätare.

Och så försvann det en del som inte hadde med saken att göra igen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.