S
Hej,

Jag förbereder mig mentalt för att byta panel på huset, tegel nedtill och trä på gavlarna, vi ska ändå byta färg. Det bef. är asfaboard med lockpanel, utan luftspalt mellan asfa/bottenbräda. Nu är bottenbrädorna rätt mjuka nedtill och det känns bortkastat att måla utan att byta dem.

Jag lutar åt färdiggrundad panel (z-panel/fasad), mest för att spara lite tid. Tänkte montera spikläkt med vindpapp bakom så att det blir en luftspalt. Dock är ju inte den färdiga panelen kapad med droppnäsa nedtill vilket jag vill ha.

Kan jag helt enkelt snedkapa den färdigmålade panelen nedtill och ställa i grundolja och sedan direkt stryka på grundfärg som på ett löpande band? Visst bör jag måla över all grundolja för annars fäster inte täckfärgen?

Eller är det korkat att skapa en droppnäsa då panelen är fabriksmålad?

mvh /Micke

Sippan7 skrev:
Kan jag helt enkelt snedkapa den färdigmålade panelen nedtill och ställa i grundolja och sedan direkt stryka på grundfärg som på ett löpande band? Visst bör jag måla över all grundolja för annars fäster inte täckfärgen?
Helt rätt! Målar du med vattenbaserad färg måste du grundmåla med en oljebaserad. Annars ruttnar panelen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.