Tjena

Jag skall precis till att lägga nytt trägolv på hela övervåningen, ca 60kvm.
Funderar på att köpa Moelven färdigbehandlade golv för ca 320kr/kvm.

På bottenvåningen lade jag in ett obehandlat golv, slipade för hand (eftersom man tydligen måste slipa även nya golv), rengjorde med Trärens, vitbetsade och lackade mer polyuhretanlack. Det blev inte helt 100. Lite fläckigt tyvärr plus att det var ett hel*etesjobb att betsa 40kvm golv på knä med trasa. Det lät enkelt när jag fick det förklarat för mig i färgaffären men han glömde säga att betsen var som att gnida ut sirap jämnt på golvet.

Därför vill jag ha ett enklare arbete på övervåningen och gärna med jämnare, finare resultat.
Funderade först på att olja golvet och polera med polermaskin. Men sedan såg jag att det finns färdigbehandlade ljusa golv med hårdvaxolja.

Vad har ni för erfarenheter från t.ex. Moelven färdigbehandlade golv? Är jag dumsnål och lat?
Det blir ju ett par tusen billigare med obehandlat golv om jag oljar själv och polerar med maskin. Frågan är bara om man verkligen får det lika snyggt som Martin Timell..?

Eftersom golvet ändå kommer att måsta åtgärdas på ca 10-års sikt med slipning och nya ytskickt (det blir slitstråk i pigmenten) skulle jag göra jobbet själv. Lättare att åtgärda smågrejor också.
Köp INTE ett strukturborstat golv. Idiotiskt påhitt och omöjligt att hålla fina efter några år.

Ta en titt på OSMOS hårdvaxolja. Jag har precis använt det, först ett varv med vitpigmenterad sedan ett varv med ofärgad. Strök ut det med en vanlig oljepensel...funkade kanon!

Oppe skrev:
Ta en titt på OSMOS hårdvaxolja. Jag har precis använt det, först ett varv med vitpigmenterad sedan ett varv med ofärgad. Strök ut det med en vanlig oljepensel...funkade kanon!
Ja, det var just osmo hårdvaxolja med vitt pigment jag hade tänkt i så fall. det är även det de färdigbehandlade golven från Moelven är behandlade med.

Men behandlade du ett nylagad obehandlat furugolv med det? Jag trodde att man skulle gnugga som en galning för att få de jämnt och snyggt utan fläckar och skiftningar. Typ att polermaskin var ett måste.Penslade du bara på det?

Japp, nylagt, obehandlat furugolv. Slipade lätt för hand först, strök med pensel...tuuunt, tunt. När en planka var klar drog jag ett drag med penseln över hela längden.
Inget gnuggande alls...

Oppe skrev:
Japp, nylagt, obehandlat furugolv. Slipade lätt för hand först, strök med pensel...tuuunt, tunt. När en planka var klar drog jag ett drag med penseln över hela längden.
Inget gnuggande alls...
Det st ämmer inte med "manualen" för Osmo-oljan, fick du något hantverkartips eller du chansade? Blev det perfekt eller känner du att en polermaskin inte skulle ha skadat? Som jag fattat blir det en hållbarare yta med poleringen. Gnuggade du inte ens av överflödet med en trasa? Detta låter ju skitenkelt. :-)
Jag är bara lite rädd för ett flammigt och fläckigt resultat eller ett klent ytskydd, har en drös ungar som ska ränna runt pågpå golven.

Manualen säger att man kan använda Osmos speciella pensel eller deras speciella roller. Penseln kostar 450:- och känns som en vanlig oljepensel så där chansade jag faktiskt =)
La bara på tunt, blev aldrig något överflöd att gnugga bort...
Detta var första gången jag gjort detta så jag kan inte uttala mig om en polermaskin hade gjort resultatet bättre...jag tycker det blev perfekt och känner inte att jag borde gjort något annorlunda. Ytan blir väldig reptålig och faktiskt rätt hal...
Inga fläckar eller så syns!
Men eftersom detta var mitt första golv kan jag ju ha haft obeskrivligt tur! =)

• Gilla
Holpers
  • Laddar…
Oppe skrev:
Manualen säger att man kan använda Osmos speciella pensel eller deras speciella roller. Penseln kostar 450:- och känns som en vanlig oljepensel så där chansade jag faktiskt =)
La bara på tunt, blev aldrig något överflöd att gnugga bort...
Detta var första gången jag gjort detta så jag kan inte uttala mig om en polermaskin hade gjort resultatet bättre...jag tycker det blev perfekt och känner inte att jag borde gjort något annorlunda. Ytan blir väldig reptålig och faktiskt rätt hal...
Inga fläckar eller så syns!
Men eftersom detta var mitt första golv kan jag ju ha haft obeskrivligt tur! =)
Detta låter ju kanon. Jag såg att man skulle ha specialpensel eller roller. Vanlig pensel för oljebaserad målarfärg funkar alltså. Microfiberroller lär inte fungera eftersom den ger ett knottrigt ytskikt. Där måste man nog i så fall polera efteråt. Efter att ha kollat igen på lite guider om att olja golv ser jag att det är stor skillnad mellan vanlig olja och OSMO. Vanlig olja drar man ju på rikligt och låter det dra in sen torka bort överflödet och polera. Med OSMO verkar man dra på supertunn och sedan polera det bara för att få en jämn och fin yta. Men går det att direkt dra tunt och jämnt så kan man nog som du, strunta i poleringen.

Det kanske ändå är ett alternativ att olja själv. Hur stort rum var det du oljade?

Holpers skrev:
...eftersom man tydligen måste slipa även nya golv...
För att förtydliga: man behöver aldrig slipa ett hyvlat golv om det skall naturoljas. Det är pigmentet som kan kräva slipning för att det skall fastna, men ibland räcker istället en rejäl våttorkning för att resa fibrerna. Lutar man golvet först behövs inte heller någon slipning.

Rummet jag oljade är ca 20kvm.

Nu har jag kommit lite längre.. ska sätta igång att behandla det nylagda golvet. Efter lite fundering och googlande tror jag att jag kommer att luta golvet tv ggr, sedan olja det med Osmo transparent hårdvaxolja.

Innan slipar jag bara av det snabbt för hand med en kloss, dammsuger, torrtorkar, tvättar av med trärena och låter det torka.

Har aldrig lutat något men det verkar plättlätt? Läste att naturell lut är bättre än vitpigmenterad lut.. synpunkter på det?

Tror ni att detta fungerar? 2lut + 1osmo olja.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.