29 868 läst ·
18 svar
30k läst
18 svar
Färdiga ritningar på hus, garage osv
Medlem
· Stockholms län
· 221 inlägg
alla ritningar är skyddade enligt upphovsrättslagen och det är olagligt att planka ritningar. även från huskataloger.usling skrev:Hej,
Jag söker efter färdiga ritningar som man kan använda dels som tips och ideer eller som mall när man ska bygga hus, garage eller övriga byggnader, vet någon om en sådant ställe. Det vore bra om man la upp alla ritningar där, el, vvs, osv..
Annars kanske man skulle ha det här..?
Det vore ett enkelt sätt att minska på kostnaden för alla andra om man kan kopiera de andra har gjort.. när jag är färdig med min ritning kan vem som använda den i alla fall.![]()
Helt korrekt. Upphovsrättslagen omfattar också byggnadsverk. Men för att en ritning ska skyddas av lagen förutsättes att designen uppnår såkallad "verkshöjd; byggnaden ska vara så originellt, individuellt och självständigt utformad, att den inte kunnat utformas av någon annan oberoende upphovsman.
Var denna gräns går bedömer rätten från fall till fall.
Var denna gräns går bedömer rätten från fall till fall.
Medlem
· Stockholms län
· 221 inlägg
alla hus ritade av en arkitekt bedöms dock automatiskt ha tillräcklig verkshöjd.
Påstående: "Alla hus ritade av en arkitekt bedöms dock automatiskt ha tillräcklig verkshöjd".
Kommentar: Nej, så är det inte alls. I synnerhet tränade arkitekter löser - oberoende av varandra - påfallande ofta triviala problem med påfallande lika planlösningar.
Om påståendet vore korrekt skulle en tingsrätt bara behöva konstatera att den som lämnat in stämningsansökan råkar vara medlem i SAR. Och så smidigt kan jag försäkra att en upphovsrättegång ingalunda avlöper.
Kommentar: Nej, så är det inte alls. I synnerhet tränade arkitekter löser - oberoende av varandra - påfallande ofta triviala problem med påfallande lika planlösningar.
Om påståendet vore korrekt skulle en tingsrätt bara behöva konstatera att den som lämnat in stämningsansökan råkar vara medlem i SAR. Och så smidigt kan jag försäkra att en upphovsrättegång ingalunda avlöper.
Klicka här för att svara