H henrike skrev:
Både spänning och ström finns att få från HomeWizards dongel.

[länk]

Där står allt du kan få ut.
Jag har dock stött på en eventuell bugg, I de fall jag producerar sol-el så blir Ampere-värdena ibland negativa och ibland positiva.

Så just nu ändrar jag till att hämta ut telegramet istället och själv avgöra det.
[länk]
Blir värdena negativa när du exporterar och är i övrigt positiva?

tveksamt tveksamt skrev:
Blir värdena negativa när du exporterar och är i övrigt positiva?
I deras data-endpoint så är vissa värden negativa när jag producerar el (momentan W och A). Så i data-endpointen slår de ihop vissa p1-värden till ett.

Men då värden från mätaren är 2 olika för W (import och export) och enbart 1 värde för A så verkar de ha en bugg någonstans. Så nu försöker jag fånga hur p1-telegramet ser ut när jag producerar el.

Då min effektbegränsare till laddboxen går på momentan A får den fnatt när den ena minuten är -7A och andra minuten +7A

H henrike skrev:
I deras data-endpoint så är vissa värden negativa när jag producerar el (momentan W och A). Så i data-endpointen slår de ihop vissa p1-värden till ett.

Men då värden från mätaren är 2 olika för W (import och export) och enbart 1 värde för A så verkar de ha en bugg någonstans. Så nu försöker jag fånga hur p1-telegramet ser ut när jag producerar el.

Då min effektbegränsare till laddboxen går på momentan A får den fnatt när den ena minuten är -7A och andra minuten +7A
Aha.
Var tar du hand om värdena? Home Assistant eller Homey eller liknande?
En annan lösning kanske är att ta absolutvärdet av den momentana effekten?

tveksamt tveksamt skrev:
Aha.
Var tar du hand om värdena? Home Assistant eller Homey eller liknande?
En annan lösning kanske är att ta absolutvärdet av den momentana effekten?
Jag skyfflar alla värden rakt in i influxDB mha eget script.

Jag misslyckades med att debug-logga p1-telegramen under dagens soliga väder så tyvärr har jag inte verifierat än hur datan ser ut.

Men tanken är: Om momentan A alltid är positivt värde kommer jag beräkna skillnaden import-export på varje Fas och på såvis antingen flippa A-värdet om skillnaden är negativ.

@henrike

Det var ju en trevlig överraskning Homewizard kommit med! Då får man hålla tummarna att de kommer med reaktiva effekter och fasvinkel nästa firmware update.
Tack för du uppmärksammade mig på det!

• Gilla
Adihus
  • Laddar…
C Casca skrev:
@henrike

Det var ju en trevlig överraskning Homewizard kommit med! Då får man hålla tummarna att de kommer med reaktiva effekter och fasvinkel nästa firmware update.
Tack för du uppmärksammade mig på det!
Reaktiv effekt finns i p1-telegramet, dock inte fasvinkel då det verkar som att svenska standarden inte skickar ut det?

Har iallafall verifierat buggen med växlande positiv och negativ ström i deras data-endpoint. Har även buggrapporterat till dem.

Så jag själv bytte precis över och hämtar via telegram-endpointen och mofflar om datan själv innan den går vidare till influxdb.

Fick hem min Homewizard just innan helgen. Vilken skillnad mot Smart gateway. Som natt och dag att komma igång. Så om nån är sugen på en smartgateway till halva priset så säg till.

HW har funkar kanon. Tills idag när den bara halv funkar:thinking: efter 13 fick jag inga värden till ca 17 sen hoppade den till. Nu ger den momentan ”Now” värden sporadiskt bara. Knepigt.
Mörkt användargränssnitt för mobilapp, diagram, energikonsumtion, navigationsflikar, "Home mains", tidsangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkt tema, energiförbrukningsapp, daglig användning, graf, kostnad, wattimmar, tidsangivelser, hushållets huvudmätning.
Skapa konto

Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
HW har funkar kanon. Tills idag när den bara halv funkar:thinking: efter 13 fick jag inga värden till ca 17 sen hoppade den till. Nu ger den momentan ”Now” värden sporadiskt bara. Knepigt.
Kolla WiFi-mottagningen.
Du kan se den om du sweper åt vänster och väljer "Meters" -> "P1 Meter", kolla längst ner, bör stå: <dittwifi> (60%)

Är den siffran låg, typ under 30% kan du råka ut för det där.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
[bild] [bild]
henrike's fundering kring wifi-täckning är väl mest troligt.

Men du kör ju via appen och är den beroende av Homewizards molntjänst?

Man kan ju enkelt koppla in en HA-burk med homewizard integrationen så får man dubbelkoll.
https://www.home-assistant.io/integrations/homewizard/

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
P paralun skrev:
henrike's fundering kring wifi-täckning är väl mest troligt.

Men du kör ju via appen och är den beroende av Homewizards molntjänst?

Man kan ju enkelt koppla in en HA-burk med homewizard integrationen så får man dubbelkoll.
[länk]
Har precis köpt en NUC som jag skall Freja lite med..men är helt novis på HA. Tänkte i första hand bara köra energi mätning på den. Behöver jag nån sticka?

H henrike skrev:
Kolla WiFi-mottagningen.
Du kan se den om du sweper åt vänster och väljer "Meters" -> "P1 Meter", kolla längst ner, bör stå: <dittwifi> (60%)

Är den siffran låg, typ under 30% kan du råka ut för det där.
Ja där har vi det ligger 34% nu

Har precis köpt en NUC som jag skall Freja lite med..men är helt novis på HA. Tänkte i första hand bara köra energi mätning på den. Behöver jag nån sticka?
En NUC har väl oftast inbyggt wifi.
Sen gör man då så här
https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64
(har inte testat själv)

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
H henrike skrev:

Har nu noterat detta själv också efter att ha fått min mätare i förra veckan.
Skärm med grafer, visar elektriska strömmar och effekter för tre faser; interface på svenska, elektricitet övervakning.
Skapa konto

Skärmdump av elektrisk mätarläsning med ampere och watt i olika faser.
Skapa konto

Någon som vet om man på något sätt kan se historisk (t.ex. dygns-) förbrukning per fas i Home Assistant i kWh. Man kan ju se förbrukning per fas i realtid via sensorerna och även förbrukningen historiskt, men bara i W, dvs. vad man förbrukade vid en viss pollning.

Och under Energy kan man ju se kWh historiskt, dock inte per fas vad jag har hittat...? Använder P1 Meter från HomeWizard.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.