Två saker försvårar som sagt minskning av grisbeståndet: beskogningen av södra Sverige och jaktetiken.

Älgen var också i princip borta från södra delen av landet utanför höglandet/Tiveden/Kolmården och annan svårtillgänglig terräng. Med skogen kom den tillbaka. Det må vara att grisen var mer fulländat utrotad, men när den nu kommer tillbaka sprids den fort då den trivs/passar här.

Med jaktetiken är det så ställt att vi inte skjuter hondjur som har ungar oavsett art. Det skyddar grisarna mer än exempelvis älg då en älgko av olika skäl mycket väl kan gå kalvlös ett år och då få skjutas medan det är mycket ovanligare bland grisar. Att hålla nere stammen genom att skjuta hondjur är alltså svårt. Så såg man nog inte på saken på 1700-talet.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Två saker försvårar som sagt minskning av grisbeståndet: beskogningen av södra Sverige och jaktetiken.

Älgen var också i princip borta från södra delen av landet utanför höglandet/Tiveden/Kolmården och annan svårtillgänglig terräng. Med skogen kom den tillbaka. Det må vara att grisen var mer fulländat utrotad, men när den nu kommer tillbaka sprids den fort då den trivs/passar här.

Med jaktetiken är det så ställt att vi inte skjuter hondjur som har ungar oavsett art. Det skyddar grisarna mer än exempelvis älg då en älgko av olika skäl mycket väl kan gå kalvlös ett år och då få skjutas medan det är mycket ovanligare bland grisar. Att hålla nere stammen genom att skjuta hondjur är alltså svårt. Så såg man nog inte på saken på 1700-talet.
Sen är det ju inte heller så bra att skjuta hondjuren även om det skulle vara tillåtet, skjuter du tex ledarsuggan eller vad man ska kalla det, den som står högts i rang i flocken av suggorna så kommer övriga suggor börja skaffa fler kultingar okontrollerat, lika så blir de kultingar som den skjutna suggan hade väldigt förvirrade och kan ställa till med en massa oreda för de inte längre har någon att se efter dem.

Grisarna är mycket smartare än tex rådjur, står det 2 rådjur på en åker och man skjuter det ena så kan den andra gå runt som inget hänt, skjuter man en gris på motsvarande sätt kan det ta lång tid innan de återvänder till samma ställe.

T
wildeside wildeside skrev:
Inte helt jägarnas fel att svinen invaderar markern!
Har ett flertal kommit i diskussion med markägare som har problem med svin.
Jag har erbjudit mej att komma och jaga med hunden som är tränad på vildsvin.
Då har man sett ett girigt leende i markägarens anskite och följande fråga har dykt upp alla gånger.
Vad skulle det jaktarrendet vara värt!
Har redan jakt arenden så jag behöver inte fler=betala mer, mitt förslag har mest varit för att hjälpa markägaren och stilla min hunds jaktintresse (mitt med iof).
Så ingen av diskussionerna har inte lett till nån jakt pga markägarens girighet.
Ta betalt. Jägarna bör få mycket pengar för att jaga vildsvin av markägaren och skottpengar av Löfven. Det är ju markägarna som odlar gröda och träd som föder vildsvinen.

• Gilla
wildeside
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Sen är det ju inte heller så bra att skjuta hondjuren även om det skulle vara tillåtet, skjuter du tex ledarsuggan eller vad man ska kalla det, den som står högts i rang i flocken av suggorna så kommer övriga suggor börja skaffa fler kultingar okontrollerat, lika så blir de kultingar som den skjutna suggan hade väldigt förvirrade och kan ställa till med en massa oreda för de inte längre har någon att se efter dem.
Ja, det finns många skäl att inte skjuta produktiva hondjur, men vore målet att utrota djuret ifråga vore det nog en nödvändig väg att gå, oavsett de kortfristiga effekterna.

Därmed inte sagt att jag tycker att det vore en bra idé att försöka utrota grisen.

iMikael Lundgren iMikael Lundgren skrev:
Ta betalt. Jägarna bör få mycket pengar för att jaga vildsvin av markägaren och skottpengar av Löfven. Det är ju markägarna som odlar gröda och träd som föder vildsvinen.
Låter svindyrt... :rofl:

• Gilla
iMikael Lundgren och 1 till
  • Laddar…
T
P Pumba skrev:

Grisarna är mycket smartare än tex rådjur, står det 2 rådjur på en åker och man skjuter det ena så kan den andra gå runt som inget hänt, skjuter man en gris på motsvarande sätt kan det ta lång tid innan de återvänder till samma ställe.
Nja, jag har skjutit flera grisar på samma ställe inom kort intervall flera gånger, ex moget korn är för lockande. Dock skickar de ju ut smågrisarna först efter att det har smällt första gången, så vill man komma åt den grövre kalibern så får man vänta.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det finns många skäl att inte skjuta produktiva hondjur, men vore målet att utrota djuret ifråga vore det nog en nödvändig väg att gå, oavsett de kortfristiga effekterna.

Därmed inte sagt att jag tycker att det vore en bra idé att försöka utrota grisen.
Min känsla är att jägarna inte vill utrota vildsvinen, pga av stora ökningar av främst lodjur men även varg, gör ju att rådjuren är på kraftig tillbakagång. Hjorten ökar ju lite men för att ha något jaktbart vilt i skogen så behövs vildsvinen. Tydligt bevis på det är ju förändringen av hundraser som används till jakt, tror inte jag har sett en tax i jaktsammanhang på flera år, utan mycket fler snabba, stötande raser används istället.

E
T TreeView skrev:
Nja, jag har skjutit flera grisar på samma ställe inom kort intervall flera gånger, ex moget korn är för lockande. Dock skickar de ju ut smågrisarna först efter att det har smällt första gången, så vill man komma åt den grövre kalibern så får man vänta.

Min känsla är att jägarna inte vill utrota vildsvinen, pga av stora ökningar av främst lodjur men även varg, gör ju att rådjuren är på kraftig tillbakagång. Hjorten ökar ju lite men för att ha något jaktbart vilt i skogen så behövs vildsvinen. Tydligt bevis på det är ju förändringen av hundraser som används till jakt, tror inte jag har sett en tax i jaktsammanhang på flera år, utan mycket fler snabba, stötande raser används istället.
Att rådjur är på tillbakagång stämmer inte. Stammarna av hjortdjur (inklusive rådjur) och vildsvin är idag de största vi har haft i Sverige på 100 år. Det är också det främsta skälet till att antalet fästingar har exploderat sedan 50-talet. Det som behövs här (och som jägarna motsätter sig) är massiv nerbantning av vildsvinsstammen med nya jaktmetoder. T.ex. stängselfällor där man tar bort en hel flock åt gången.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
T
Erik XIV skrev:
Att rådjur är på tillbakagång stämmer inte. Stammarna av hjortdjur (inklusive rådjur) och vildsvin är idag de största vi har haft i Sverige på 100 år. Det är också det främsta skälet till att antalet fästingar har exploderat sedan 50-talet. Det som behövs här (och som jägarna motsätter sig) är massiv nerbantning av vildsvinsstammen med nya jaktmetoder. T.ex. stängselfällor där man tar bort en hel flock åt gången.
Ett sådant påstående att populationen av rådjuren inte minskar får du validera genom någon källa. Här finns exempelvis en som tydligt säger motsatsen; https://svenskjakt.se/jakt-prylar/jagartips/forskare-oroas-av-radjurens-tillbakagang/

Dessutom, vad är en stängselfälla? Sökte efter det och fick inte en enda sökträff, så det låter ju verkligen som en revolutionerande uppfinning.

Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
engs
P Pagno skrev:
De markägare som har problem är de som vill ha hutlösa arrenden för att få hjälp med grisproblemet.
Jagar inte själv men min bror har berättat samma sak. Å ena sidan gråter markägaren/bonden ut i lokalpressen om av vildsvinen förstörda värden. Men om man sen kontaktar denna och frågar om jakträtt vill de inte bara få betalt för att få hjälp med problemet de gråtit om, de vill ha som du säger ha hutlöst betalt.
Då tappar man lite av sympatin... synd bara på alla runt omkring som då också drabbas av ökad stam. Dvs trädgårdar etc.

engs engs skrev:
Jagar inte själv men min bror har berättat samma sak. Å ena sidan gråter markägaren/bonden ut i lokalpressen om av vildsvinen förstörda värden. Men om man sen kontaktar denna och frågar om jakträtt vill de inte bara få betalt för att få hjälp med problemet de gråtit om, de vill ha som du säger ha hutlöst betalt.
Då tappar man lite av sympatin... synd bara på alla runt omkring som då också drabbas av ökad stam. Dvs trädgårdar etc.
Det där är ingen generell sanning även om du hört det berättas att det hänt vid något tillfälle. Vi har de senaste fem åren tillåtit jakt på vildsvin utan att någonsin komma på tanken att ta betalt, vi är markägare men inte bönder och bonden som arrenderar och brukar vår mark har fått massor av grödor förstörda, det handlar om mycket stora ekonomiska förluster så nog finns det skäl för en och annan tår när man ser förödelsen.
Ingen annan heller av bönderna häromkring skulle ens komma på tanken att kräva betalt för vildsvinsjakten, alla är bara tacksamma för all den hjälp som kan fås.
Däremot, stadsbor som köper upp gammal fin skog när någon dör och som enbart ser naturen och skogen som något att omvandla till kontanter är nog mera benägna att tjäna ytterligare några kronor. Skogen kalhuggs omgående och sedan arrenderas jakträtten ut, har flera såna exempel i närheten.

engs
A Abies koreana skrev:
Det där är ingen generell sanning även om du hört det berättas att det hänt vid något tillfälle.
Varierar säkert var man befinner sig i landet också, när han bodde i Norrland kunde han få tilldelat mark att jaga på utan kostnad eller nån väldigt symbolisk sådan (och då var det inte vildsvin man ville få bort, utan helt "vanlig" jakt på vad det nu råkade vara säsong för... är inte så insatt). Nu i Mälardalen är det helt andra kostnader för detta, även på sådan som kan betraktas som skadedjur i vissa fall.

Hmm...jag bor i Mälardalen.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Hmm...jag bor i Mälardalen.

Jag har för mig att mälardalen inkluderar ett gigantiskt område, sett jaktmässigt.
Tror att området sträcker sig 20 * 15 mil, ge och ta lite åt olika håll.
Västerås, Örebro, Uppsala, Arboga är några orter tillhörande mälardalen sett nord/nordväst, jag antar att det finns lika mycket neråt.
Så rent generellt borde det skilja sig vilket JVO man tillhör.
Men helt klart, lite mycket gris finns.

P Pagno skrev:
Jag har för mig att mälardalen inkluderar ett gigantiskt område, sett jaktmässigt.
Tror att området sträcker sig 20 * 15 mil, ge och ta lite åt olika håll.
Västerås, Örebro, Uppsala, Arboga är några orter tillhörande mälardalen sett nord/nordväst, jag antar att det finns lika mycket neråt.
Så rent generellt borde det skilja sig vilket JVO man tillhör.
Men helt klart, lite mycket gris finns.
Ja, Mälardalen är stor, det jag ville var att nyansera diskussionen. Jag har naturligtvis ingen kunskap om vad kostnaderna för jakt är i hela Mälardalen annat än i mitt närområde men det är heller inte sant att alla bönder är giriga och att det är mer eller mindre rätt åt dom om grödorna förstörs.
Här finns massor av gris, det sägs att de grisar som nu invaderar vår natur härstammar från ett hägn i Trosabygden där de någon gång på 70-talet tog sig ut i naturen. Huruvida det är rymlingar eller om de släpptes fria lär vi aldrig få veta.
Jag tycker inte att grisarna skall utrotas och det finns också ett beslut i vår riksdag att de numera tillhör vår fauna. Jag anser att även varg och lodjur skall finnas i vår natur, predatorerna har stor betydelse för den biologiska mångfalden men det är den enorma ökningen av vildsvinen som har blivit ett problem och där ingen har ett samlat ansvar När naturen inte kan erbjuda tillräckligt med föda kommer de att söka sig in till städerna, grisar är smarta djur och anpassar sig snabbt.
Inte vem som helst kan heller ge sig ut och skjuta gris, det krävs kunskaper. Grisarna lever i matriarkat, det är ledarsuggan som bestämmer allt i flocken. Galtarna tillåts endast komma nära flocken när det är dags för parning, övrig tid vandrar de omkring ensamma. Skjuts ledarsuggan blir det kaos och förstörelse och gyltorna blir könsmogna tidigare - så har naturen ordnat det.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.