Ärligt talat, tillbaka till år 1770
När Trump startat några krig så lär vi behöva lite Vildsvinskött. Vildsvinen fanns innan oss och Vildsvinen lär klara sig bättre än oss i ett eventuellt kärnvapenkrig.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Angående att man utrotade vildsvinen för ett par hundra år sedan. Det främsta orsaken till att man lyckades med det var att nästan hela Sverige var kalhygge. Man behövde allt virke man kunde komma åt till gruvnäringen. Främst för att innan dynamiten uppfanns så eldade men med tillmakning vilket krävde enormt mycket ved. Utöver tillmakningen så krävdes enorma mängder träkol för järnframställningen i hyttorna. Så fråga er själva om ni är villiga att ta bort vartenda träd i hela Sverige. För i så fall är det rimligt att börja skjuta av stammen på riktigt.

Dessutom så bör man vara medveten om att jägarkåren har jakt som hobby. Vi får inte betalt av någon utan tvärt om så betalar vi massor för att hålla på med vår hobby. Vi köper vapen, optik, betalar arrende och jaktkort. Dessutom så tar vi ledigt från jobbet för att jaga. Så innan ni gnäller vidare kan ni väl gå ut på tomten och elda upp en sisådär 10 000-50 000 kronor för det är var ett "grundkit" för jakt kostar. Därefter kan ni fortsätta att elda upp 5 000-20 000 kr årligen för att motsvara arrende, övningsammunition och liknande. Och när ni ändå står ute på gräsmattan så kan ni står kvar där till solen går upp imorgon bitti och då direkt åka till jobbet utan sömn. För det är vad vi jägare behöver göra om vi ska jaga av stammen så effektivt som ni önskar.

låt mig gissa. Ni tvekar och tycker att jag är korkad som föreslår något så dumt. Men om ni inte är villiga att göra ens något av detta varför begär ni då det av oss?

• Gilla
nissenhj och 8 till
  • Laddar…
Ända som tar någon volym av grisarna är fällor men det är knepigt att ha lagliga vildsvinsfällor. Det finns en del fällor ändå och vad jag förstår kan man minska beståndet med en fälla.

I vårat område har vissa skogs och jordbrukare problem med grisar, de lokala bönderna har inga problem.

Som skrivits tidigare så handlar mycket idag om att profitera på mycket.

De markägare som har problem är de som vill ha hutlösa arrenden för att få hjälp med grisproblemet.

Det finns en uppsjö med jägare som det kliar i avtryckarfingret på, frågan är bara hur man löser det rent tekniskt med jaktlagen.

Kostnadsfri grisjakt löser problemet.
Problemet med kostnadsfritt är svårare.

Mvh P-A

Med jaktlagen menar jag inte någon lag om jakt, jag syftar till jägarna i olika jaktlag i jaktvårdsområdet.

T
P Pagno skrev:
I vårat område har vissa skogs och jordbrukare problem med grisar, de lokala bönderna har inga problem.

Som skrivits tidigare så handlar mycket idag om att profitera på mycket.

De markägare som har problem är de som vill ha hutlösa arrenden för att få hjälp med grisproblemet.

Det finns en uppsjö med jägare som det kliar i avtryckarfingret på, frågan är bara hur man löser det rent tekniskt med jaktlagen.

Kostnadsfri grisjakt löser problemet.
Problemet med kostnadsfritt är svårare.

Mvh P-A
Du verkar tro att det bara är att sticka ut i skogen och panga grisar för kung och fosterland? Tyvärr är det inte så lätt, det behöver sättas upp vakplatser med åtel, vintertid gärna med skjutljus, som ska underhållas kontinuerligt. Sen behövs tillgång till eftersökshund vilket ganska få jägare har.

Dessutom så vill man ju som markägare inte att vem som helst börjar skjuta i viltbeståndet. Kultingförande suggor ska exempelvis inte skjutas och att se skillnad på en sådan mot en skjutbar gris är inte det lättaste, speciellt inte i mörkret när många individer springer runt varandra i en jävla cirkus.

Så det krävs mer än bara en bössa och ett kliande avtryckarfinger för att vara en del av lösningen.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Du verkar tro att det bara är att sticka ut i skogen och panga grisar för kung och fosterland? Tyvärr är det inte så lätt, det behöver sättas upp vakplatser med åtel, vintertid gärna med skjutljus, som ska underhållas kontinuerligt. Sen behövs tillgång till eftersökshund vilket ganska få jägare har.

Dessutom så vill man ju som markägare inte att vem som helst börjar skjuta i viltbeståndet. Kultingförande suggor ska exempelvis inte skjutas och att se skillnad på en sådan mot en skjutbar gris är inte det lättaste, speciellt inte i mörkret när många individer springer runt varandra i en jävla cirkus.

Så det krävs mer än bara en bössa och ett kliande avtryckarfinger för att vara en del av lösningen.

Ok, jag fick ett gott skratt, tack för den.
Jag gav ett öppet mål som inlägg, jo, jag vet att det inte bara är att springa runt i skogen och skjuta hej vilt.

Vad jag menar, men inte skrev, är att skogsägarna hos oss vill ha för mycket betalt för att någon jägare som vet vad som krävs vid grisjakt, skall hjälpa till.

Om jag förtydligar mig helt och hållet, hur många vill betala för att få grisarna avskjutna?
Jag kan samla ihop några vana grisjägare om vi får betalt.
Nu vände jag på problemet.
Det finns bra/vana jägare i Dalarna också, gris har vi kvar men inte överdrivet många hos oss.

Mvh P-A

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
T
P Pagno skrev:
Ok, jag fick ett gott skratt, tack för den.
Jag gav ett öppet mål som inlägg, jo, jag vet att det inte bara är att springa runt i skogen och skjuta hej vilt.

Vad jag menar, men inte skrev, är att skogsägarna hos oss vill ha för mycket betalt för att någon jägare som vet vad som krävs vid grisjakt, skall hjälpa till.

Om jag förtydligar mig helt och hållet, hur många vill betala för att få grisarna avskjutna?
Jag kan samla ihop några vana grisjägare om vi får betalt.
Nu vände jag på problemet.
Det finns bra/vana jägare i Dalarna också, gris har vi kvar men inte överdrivet många hos oss.

Mvh P-A
Att många vill ha för mycket betalt håller jag om. Tidigare så fanns ju ett visst värde i att skjuta sin egen gris och stolt ha egen karré på grillen, men nu börjar ju vildsvin som kött vara lika vanligt som torskblock, så många är ju less på det. Då blir det ju mer att jägarna behövs för att markägarna ska få minskade skador, vilket gör det svårt att ta betalt för att avskjutningen.

Ger vi det några år till så kommer säkert trikinförekomsten att öka vilket ju i alla fall gör mig mindre sugen på vildsvin på grillen.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
T
Vi genomförde inventering på en mark i somras, på 800 hektar uppskattades det vara minst 3 flockar med med ca 25 grisar i varje. Det gav grovt ca 75 vildsvin. Under sensommaren när säden/ärtorna började bli attackerad så genomfördes fokuserad avskjutning av 5 personer under ca 1 månad genom att det var minst 1 skytt ute nästan varje senkväll och patrullerade av åkrarna. Under denna tid sköts då 35 grisar, majoriteten gyltor och unga galtar.

Snittkullen hos vildsvin uppskattas till 5 kultingar per sugga. Om vi antar att det är 4 suggor per flock, vilket tydligt är normalt, så ger det att varje flock teoretiskt ökar med ca 20 grisar, 60 totalt på 3 flockar. Detta under förutsättning att det endast är en kull per år, vid bra förutsättningar kan 2 kullar genomföras.

Utifrån detta så behövs det stora insatser för att endast hålla vildsvinen på dagens nivå.

Redigerat:
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Grisarna är ett stort problem och det kommer att bli värre, de förökar sig mer än vad som skjuts av, ingen kan med säkerhet säga hur stor populationen är idag men beräkningar uppger ca 300.000. Det är med grisar som med allt annat som saknar naturliga fiender i vår natur, de blir dominerande inslag vare sig det är mördarsniglar, parkslide eller vildsvin och resulterar i problem för människor och natur, grundläggande naturkunskap.
Vi som bor på landet får skydda oss så gott det går, vi har stängslat in ca 4.000 kvm med elstängsel för att skydda trädgården. Vi har dem vid husknuten och jag ser dem ibland från fönstret. Överallt på åkrarna är stora områden helt uppbökade. Vi har arrenderat ut åkermarken men det börjar bli svårt att bedriva jordbruk, grisarna förstör och bönderna drabbas hårt ekonomiskt, ingen ersättning utgår. Trafikolyckor där grisar är inblandade är numera vanligt.
Vi har anlitat jägare som får skjuta grisar på vår mark, vi ser det som en hjälp. Annars tillåter vi ingen jakt så det handlar om förtroende men avskjutningen ligger långt under förökningstakten.

Jag tror inte längre att lösningen är att överlåta detta på civilsamhället det måste till ett nationellt ansvar. Nyligen försökte man via Riksdagen få till ett minsta förbud, nämligen att upphöra med sommarmatning men det röstades ner.

Kanske först när grisarna börjar invadera städerna som de gjort i Berlin kommer röster att höjas som kräver statlig inblandning, just nu finns inget gehör för detta.
Vi flyttade hit för ca 20 år sedan, då fanns inga grisar här. För 10 år sedan såg jag den första grisen på en promenad med hundarna, nu ser jag grisarna från köksfönstret.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
@TreeView "...Under sensommaren när säden/ärtorna började bli attackerad så genomfördes fokuserad avskjutning av 5 personer..."
:crysmile:

• Gilla
Rådalen och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
@TreeView "...Under sensommaren när säden/ärtorna började bli attackerad så genomfördes fokuserad avskjutning av 5 personer..."
:crysmile:
Det förklarar innehållet i Jägarbiff ;)
Förpackning av Findus Jägarbiff med bild av måltiden, inklusive köttbullar, potatis och grönsaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
I händelse av krig så borde väl vildsvinen utgöra en resurs för militären så därför kan ju militären nu träna sig på att skjuta av vildsvin - i stor skala.

knutars knutars skrev:
I händelse av krig så borde väl vildsvinen utgöra en resurs för militären så därför kan ju militären nu träna sig på att skjuta av vildsvin - i stor skala.
Ja militären borde träna vildsvin att jaga ryssar. Nya modellen Vildsvin 70.
Franska militären och Polisen i Nederländerna tränar örnar att fånga fientliga drönare och USA tränar delfiner att sätta bomber på ubåtar. Tex.

wildeside
Inte helt jägarnas fel att svinen invaderar markern!
Har ett flertal kommit i diskussion med markägare som har problem med svin.
Jag har erbjudit mej att komma och jaga med hunden som är tränad på vildsvin.
Då har man sett ett girigt leende i markägarens anskite och följande fråga har dykt upp alla gånger.
Vad skulle det jaktarrendet vara värt!
Har redan jakt arenden så jag behöver inte fler=betala mer, mitt förslag har mest varit för att hjälpa markägaren och stilla min hunds jaktintresse (mitt med iof).
Så ingen av diskussionerna har inte lett till nån jakt pga markägarens girighet.

• Gilla
big mike
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.