6 330 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Får panik har färgen gått bort?
Det syns bara när ljus tränger igenom från sidan. Jag ringde målaren och han skulle kanske komma nästa vecka. Han sa att det blir så ifall man trycker på väggen med en blöt trasa. Så nu har jag lärt mig en läxa. Förmodligen blir han tvungen att måla om hela väggen.
Så väggen kommer gå sönder vid nästa flyttstädning?S Simpan32 skrev:
Hade nog hellre bytt färg och målare....
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Har samma problem hemma.
När vi köpte huset så spärrfärga vi hela då tidigare ägare rökt i huset.
Sen köpte jag 10 hinkar vit färg på coop´s byggavdelning när den fanns, 2015 ( färgen kosta 129 kr för 10 liter ).
måla hela huset vitt.
Visste att färgen var billig och dårlig, men bara så vi kunde flytta in och sen ta rum för rum.
Var gång man tatt en våt trasa och ska torka väggen blir trasan vit, och färgen släpper.
Detta var en färg med glans nr 7.
Så ja det kan vara en dårlig färg med, men tar man in en hantverkare så förutsätter man att de använder bra grejer.
När vi köpte huset så spärrfärga vi hela då tidigare ägare rökt i huset.
Sen köpte jag 10 hinkar vit färg på coop´s byggavdelning när den fanns, 2015 ( färgen kosta 129 kr för 10 liter ).
måla hela huset vitt.
Visste att färgen var billig och dårlig, men bara så vi kunde flytta in och sen ta rum för rum.
Var gång man tatt en våt trasa och ska torka väggen blir trasan vit, och färgen släpper.
Detta var en färg med glans nr 7.
Så ja det kan vara en dårlig färg med, men tar man in en hantverkare så förutsätter man att de använder bra grejer.
Det beror på vad slags fläck du har och vilken typ av färg som användes. I vissa fall kan en fläck tvättas bort med vatten och en mjuk duk. Men om fläcken har trängt in i färgen kan det vara svårt att ta bort den utan att påverka färgen på väggen.S Simpan32 skrev:
Om fläcken är liten och inte har gått in i färgen, kan du prova att ta bort den med en fuktig duk och lite tvättmedel. Torka av ytan med en ren duk för att ta bort överflödigt vatten.
Om fläcken har trängt in i färgen och tvätten inte har hjälpt, kan du behöva måla över den igen. Det bästa sättet att fixa detta är att måla en liten sektion av väggen som täcker fläcken och se till att färgen matchar den övriga väggen. Se till att måla så jämnt som möjligt för att undvika att skapa en ny fläck
Jag har hittat mer information på hur kan välja rätt verktyg inför ditt fläckborttagning
Hoppas det hjälper!
Redigerat av moderator:
Microfibertrasor hugger tag rätt bra i underlaget, i alla fall om dom är nya och urvridna. De ska ju kunna dra bort smuts utan rengöringsmedel så det är deras jobb att dra med sig underlaget! Så jag misstänker att det är val av trasa som är problemet.
Klicka här för att svara