slacker slacker skrev:
Den här var ju väldigt lik den jag har beställt...

[bild]

Amazon.se
Ja, såg den efter att jag postat också :rofl:
Är kanske ännu jobbigare att komma hem till en läckande gardenakoppling, tömd brunn, bränd pump och en jättesur fru? :crysmile:

• Gilla
  • Haha
86Tompa och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, såg den efter att jag postat också :rofl:
Äschan-päschan!
Skärmdump som visar en kostnadsspecifikation med högre fraktkostnad än produktens pris.

Man kan ju inte betala mer i frakt än vad varan kostar...

Nej, du måste beställa något mer då :crysmile:

• Haha
cpalm
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Själv hade jag inte vågat ansluta med gardenakoppling och riskerat att få hela kommunens vattentäkt i växthuset :D. Gardenakopplingarna släpper förr eller senare är min bittra erfarenhet.

Nu har du ju förvisso redan en kran, men det ”korrekta” sätter är ju att du använder ett väggfäste (finns i mässing om så önskas) och valfri kran. Detta då med en riktig pem-anslutning:

Exempelvis:
[länk]

[länk]
[länk]

Ni har fått mig att tänka om - Tack @mexitegel för tipsen. En ny tappkran är beställd - Resten har ju RSK nummer så det plockar jag ut på Dahl.
Struntar då i Gardena kopplingen helt och kör på PRK avsedd för PEM.
Går med 16mm PEM från befintlig ballofix, PRK -> Fästplatta -> Kran.

Det var det där med att sova gott om nätterna, jag hör ju liksom inte pumpen om den går hela natten och således tömmer brunnen på grund av läckage.

Det blir nog bra detta här!

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Krilleman
Rent visuellt kan det vara lite störande med PRK synligt (enligt mig)...

En mer estetisk installation blir ett Vatette Ventilfäste med Vatette Plast till dinn 16mm PEM. (y)

1945054
1873802

csm_FG0397050_e8c85e2bf2.jpg

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Har en PEM 20 slang kopplad med Gardena 19. Bara sommarvatten forstås, men funkar problemfritt nu under 3 år En PEM 20 vattenslang ansluten med orangea Gardena kopplingar till en kran på en röd trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
RolfH och 1 till
  • Laddar…
Inte så konstigt, det är ju avstängt ;) :crysmile:

• Gilla
  • Haha
Kenneth Löwgren och 5 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Rent visuellt kan det vara lite störande med PRK synligt (enligt mig)...

En mer estetisk installation blir ett Vatette Ventilfäste med Vatette Plast till dinn 16mm PEM. (y)

1945054
1873802

[bild]
Det är ju en lösning, tycker det ser ut som att den där är förnicklad!?
Kravet från fru var att allt skulle vara mässing, en svart plastmutter på PRK’n mot den svarta PEM slangen får hon leva med.
Allt är beställt och kommer förhoppningsvis under veckan då det blir ytterligare bygg torsdag-fredag...
kikade på befintlig installation och det ligger 16PEM idag till alla tappställen, så jag kliver på med en 3 vägs PRK för att utöka till växthuset - Snabbt och enkelt!

Nu måste jag skruva isär lite blandare och kontrollera så FMM insatserna överlevt vintern! :rolleyes:

Korvgubbe
Kranen i första inlägget, var hittade du den?

Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Kranen i första inlägget, var hittade du den?
Harald Nyborg!

@mexitegel - Så mycket snyggare på alla sätt!
Oöppnad förpackning av Adano vattenkran och en uppmonterad mässingskran på ett trägolv.
Skapa konto

Hittade en raritet i ”bod’n” som kanske skulle löst mina problem iofs. Överallt hittar man gömmor med oöppnade ”bra att ha” saker.,.

Oöppnat paket med en ISIFLO snabbkoppling för PVC- och polyetenrör.
Skapa konto

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
(y)

Installerade liknande i vårt växthus i höstas men i förzinkat utförande. Blev nästan sugen på att byta till mässing nu så snyggt som det där blev :crysmile:

• Haha
slacker
  • Laddar…
Står i precis samma fråga för mitt växthus, kommer nog gå på nåt liknande. Men jag funderar på vad som blir snyggast, har förstått på frugan att det sen ska kopplas in div slangar. Den snygga mässingskranen riskerar ju att försvinna om det blir så här:
Mässingskran kopplad till en vattenspridarkontroll med flera utgångar och anslutna slangar mot en vit vägg.
Skapa konto

Ett alternativ är att ha en snygg mässingskran utan kopplingar där man kan fylla vattenkannan, sedan ytterligare en kran, där man kopplar alla slangar som ska vara mer eller mindre permanent anslutna som på bilden. Hur tänker ni?

• Haha
slacker
  • Laddar…
I vårt fall är kranen till vattenkannan, tvätta händerna och kanske den där akutvattningen, när det införskaffade Greenline EcoAqua S24 systemet har sugit slut i 400L tunnan som matas av hängrännan.... Det tar aldrig slut när man väl klivit över tröskeln och skaffat ett växthus... :crysmile:

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Mitt tips är att förgrena så du sätter ett uttag lite dolt där du kan ha alla förgreningar, taimers etc och ett ”fin”uttag

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.