22 043 läst ·
37 svar
22k läst
37 svar
Får man till Gardena koppling på 16mm PEM!?
Ni har fått mig att tänka om - Tack @mexitegel för tipsen. En ny tappkran är beställd - Resten har ju RSK nummer så det plockar jag ut på Dahl.mexitegel skrev:
Själv hade jag inte vågat ansluta med gardenakoppling och riskerat att få hela kommunens vattentäkt i växthuset. Gardenakopplingarna släpper förr eller senare är min bittra erfarenhet.
Nu har du ju förvisso redan en kran, men det ”korrekta” sätter är ju att du använder ett väggfäste (finns i mässing om så önskas) och valfri kran. Detta då med en riktig pem-anslutning:
Exempelvis:
[länk]
[länk]
[länk]
Struntar då i Gardena kopplingen helt och kör på PRK avsedd för PEM.
Går med 16mm PEM från befintlig ballofix, PRK -> Fästplatta -> Kran.
Det var det där med att sova gott om nätterna, jag hör ju liksom inte pumpen om den går hela natten och således tömmer brunnen på grund av läckage.
Det blir nog bra detta här!
Det är ju en lösning, tycker det ser ut som att den där är förnicklad!?Krilleman skrev:
Kravet från fru var att allt skulle vara mässing, en svart plastmutter på PRK’n mot den svarta PEM slangen får hon leva med.
Allt är beställt och kommer förhoppningsvis under veckan då det blir ytterligare bygg torsdag-fredag...
kikade på befintlig installation och det ligger 16PEM idag till alla tappställen, så jag kliver på med en 3 vägs PRK för att utöka till växthuset - Snabbt och enkelt!
Nu måste jag skruva isär lite blandare och kontrollera så FMM insatserna överlevt vintern!
@mexitegel - Så mycket snyggare på alla sätt!
Hittade en raritet i ”bod’n” som kanske skulle löst mina problem iofs. Överallt hittar man gömmor med oöppnade ”bra att ha” saker.,.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade en raritet i ”bod’n” som kanske skulle löst mina problem iofs. Överallt hittar man gömmor med oöppnade ”bra att ha” saker.,.
Logga in
Skapa konto
Står i precis samma fråga för mitt växthus, kommer nog gå på nåt liknande. Men jag funderar på vad som blir snyggast, har förstått på frugan att det sen ska kopplas in div slangar. Den snygga mässingskranen riskerar ju att försvinna om det blir så här:
Ett alternativ är att ha en snygg mässingskran utan kopplingar där man kan fylla vattenkannan, sedan ytterligare en kran, där man kopplar alla slangar som ska vara mer eller mindre permanent anslutna som på bilden. Hur tänker ni?
Logga in
Skapa konto
Ett alternativ är att ha en snygg mässingskran utan kopplingar där man kan fylla vattenkannan, sedan ytterligare en kran, där man kopplar alla slangar som ska vara mer eller mindre permanent anslutna som på bilden. Hur tänker ni?
I vårt fall är kranen till vattenkannan, tvätta händerna och kanske den där akutvattningen, när det införskaffade Greenline EcoAqua S24 systemet har sugit slut i 400L tunnan som matas av hängrännan.... Det tar aldrig slut när man väl klivit över tröskeln och skaffat ett växthus...