SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Okey, jag rättar mej efter ditt svar. Vi gnäller alltså på ett elverk som IBLAND står igång när jag råkar vara hemma på lite olika tider? Ajajaj.. ibland flyger de ett flygplan ovanflr mej, ringer jag luftfartsverket och gnäller. NEJ ! Jag har annat för mej. Fattar du poängen. Dom flyger inte över dej för att jävlas, dom flyger där för att dom är anvisade att flyga den rutten den tiden den dagen med dom personerna den tiden. Och jag har inte ett flygplan som mössa som följer mej dag ut och dag in månad ut månad in år ut år in, det flyger förbi sen är det över. Det här ingen permanent grejj och dom gör det för att höjja din standard. Låt dom stå utanför din dörr ett par timmar, vad gör det? Det är ju knappast så hela huset skakar och rutor spricker av ett aggregat och är det så, ja då bör du se över din fastighet!

Behöver du använda ratten för att komma förbi ett hinder på vägen? Använd ratten då istället för att bli sur, den sitter där just av den anledningen, att styra bilen! Behöver du ta ett steg extra till jobbet för någon gör nogot precis där du brukar sätta ner foten, ta då ett extra steg och gå vidare? Behöver du gå 6mil extra, ja då kanske de e läge att undra vad som händer. Att det låter lite för att förbättra ditt kvarter avsevärt, nä de e inte läge att undra om man får använda ett aggregat utan mer vara glad för att dom uppenbarligen bryr sej om vad som försigår i gatan utanför din fastighet och gör något åt det.
Det är ju för synd att folk inte förstår att du gör guds verk... :crysmile: Skämt åsido, det är väl inte för mycket begärt att man ska dämpa sig så mycket som är rimligt? Som att använda byggel istället för dieselverk om det går. Som du är inne på så gör man sitt och försöker störa andra så lite som möjligt. TS undrar ju bara om det kan vara så att de stör mer än de får, då det uppenbarligen stör så pass att hen väljer att bry sig :thinking: alla som klagar har inte per automatik överreagerat.

• Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Har du erbjudit dem att koppla in sig på ditt eluttag?
Nej, kom inte på det för att vara ärlig. Och ser man att ett 20 kW elverk krävs, då gör man inga erbjudanden heller ;-) . Att det rörde sig om att driva en pump på några kW visade sig först senare.

Men jag inser att när man flyttar hela tiden längs gatan från brunn till brunn då är fast anslutning en ganska knölig lösning. Så elverk, visst, ok, det enda jag undrade var varför de inte kunde sprida avgaser högre upp än på marknivån?

När jag såg hur de i ett visst skede ventilerade bort polyuretanångor från brunnarna med provisoriska "skorstenar" då var min första reaktion inte "FAN vad det luktar" utan "BRA att de tar hänsyn till omgivning (och även sin egen hälsa)". Medan när jag såg det omtalade elverket som inte hade någon som helst förlängning av avgasröret, då var min reaktion negativ. Så enkelt är det.

Redigerat:
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Behöver du använda ratten för att komma förbi ett hinder på vägen? Använd ratten då istället för att bli sur, ...
I mitt inledande inlägg beskrev jag situationen med bl a lastbilar som blockerar gatan etc. Till sist skrev jag om elverket och att "... det är här som problemet börjar ...". D v s allt övrigt anser jag var OK med tanke på arbetsuppgiften. Och jag och alla andra bilister fick använda ratten en hel del, köra slalom många gånger eller vänta på att någon lastbil flyttar på sig. Och krypköra för att visa hänsyn för folk som jobbade. Det var inget konstigt.

För övrigt så hoppas jag att du inte bara träffar störiga typer i ditt arbete utan även sådana som visar uppskattning :-)

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
wildeside
J janusz_w skrev:
Nej, kom inte på det för att vara ärlig. Och ser man att ett 20 kW elverk krävs, då gör man inga erbjudanden heller ;-) . Att det rörde sig om att driva en pump på några kW visade sig först senare.

Men jag inser att när man flyttar hela tiden längs gatan från brunn till brunn då är fast anslutning en ganska knölig lösning. Så elverk, visst, ok, det enda jag undrade var varför de inte kunde sprida avgaser högre upp än på marknivån?

När jag såg hur de i ett visst skede ventilerade bort polyuretanångor från brunnarna med provisoriska "skorstenar" då var min första reaktion inte "FAN vad det luktar" utan "BRA att de tar hänsyn till omgivning (och även sin egen hälsa)". Medan när jag såg det omtalade elverket som inte hade någon som helst förlängning av avgasröret, då var min reaktion negativ. Så enkelt är det.
Är det inte enklare att prata med dom som jobbar där och föreslå att dom löser problemet åt dej med en tillfälligt avgasrör som mynnar ut lite högre upp än att börja jaga arbetsledning, kommun, fundera över regler, skriva om det på ett forum m.m.

• Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
Det är definitivt bättre och det är så jag började. Men arbetsplatsledaren hade inte tid med sådant enligt principen "så här brukar vi göra" och de andra skulle behöva arbetsorder för att göra något åt saken. Så det blev ingenting. Och behöver man arbetsorder då är det projektledaren som man får kontakta.
Jag har jobbat en hel del med fältprojekt och kunnat lösa allt möjligt just genom att prata med de direkt inblandade. Men det fungerar inte alltid.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hur länge menar
J janusz_w skrev:
Det är definitivt bättre och det är så jag började. Men arbetsplatsledaren hade inte tid med sådant enligt principen "så här brukar vi göra" och de andra skulle behöva arbetsorder för att göra något åt saken. Så det blev ingenting. Och behöver man arbetsorder då är det projektledaren som man får kontakta.
Jag har jobbat en hel del med fältprojekt och kunnat lösa allt möjligt just genom att prata med de direkt inblandade. Men det fungerar inte alltid.

Hur länge menar ni att dom står? Dom gör väll en sträcka och flyttar på sej? Dom kan väll knappast stått utanför din dörr i 3 månader?!

Men en liten fundering. Skulle de verkligen hyra ett sådant stort elverk bara för att driva en pump? De kanske drev andra saker
emellan som drog mycket mer? Jag är övertygad om att man hyr ett mycket mindre elverk om man bara ska driva en pump.
Inte för pengarna utan för att det är enklare att arbeta med. Så kolla om de bara kör en liten pump hela dagarna då kan jag förstå att man muttrar, men som sagt troligtvis inte. Men de utnyttjar den som finns istället för att ha ett till.

Eftersom det är så störande, ring kommunen och prata med dessa vad de ställer för krav och om det finns eventuella tillstånd.

Problemet med eventuellt orenade avgaser måste vara bra mycket större hos de arbetare som är där varje dag. Inte de boende
som tillfälligtvis vistas i närheten. När det gäller de avgaser ifrån själva reliningen så är det troligtvis så att det är inga direkt farliga avgaser. Men när man vistas i dessa hela dagarna är det en annan sak.

• Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Är det inte en kompressor...?

• Haha
tobbbias
  • Laddar…
G Grävkalle skrev:
Är det inte en kompressor...?
Enligt bifogad bild så är det ett elkraft verk.

• Gilla
janusz_w
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Enligt bifogad bild så är det ett elkraft verk.
Ok... våra kompressorer ser exakt likadana ut

Är inte på någons sida. Som i alla andra situationer är det give and taken som gäller. Har TS pratat med dom hur dom kan göra det mindre störande? Har de ansvariga varit tillmötesgående? Man går helt fel väg om man måste "ha kött på benen" innan klagomål. Konversation måste vara det första steget. Tar det stopp där, då först kan man gå vidare. Men det är en fråga vad som skäligt eller inte.

Silver78 Silver78 skrev:
... Konversation måste vara det första steget. Tar det stopp där, då först kan man gå vidare. Men det är en fråga vad som skäligt eller inte.
Håller med, se #35

Hur länge menar

Hur länge menar ni att dom står? Dom gör väll en sträcka och flyttar på sej? Dom kan väl knappast stått utanför din dörr i 3 månader?!
Normalt är det så att de står och jobbar på ett ställe några dagar/veckor och sedan flyttar på sig. Just i vårt fall så bor vi på en längre gata med en mängd smala gränder som är anslutna till "vår" stora avloppsledning så deras fordon och utrustning pendlar huvudsakligen längs vår gata fram och tillbaka. Men som redan sagt, det är bara att acceptera, det är något som måste göras och de är proffs.

Det vi diskuterar här är att om någon hade parkerat sin dieseldrivna truckbil på gatan och låtit den gå på halvvarv mellan kl 7-23 några dagar i sträck så skulle ingen tycka att det är ok. Men om det är ett dieseldrivet elverk, med mycket sämre avgasrening av den stickande diesellukten att döma, då verkar det vara ok. Det är därför jag började undra vad miljölagar säger om detta. Att elverket placeras på ett bestämt ställe på gatan beror på att efter regnet måste man länspumpa vår del av avloppsledningen - litet fel på lutningen efter marksättning.

J janusz_w skrev:
Normalt är det så att de står och jobbar på ett ställe några dagar/veckor och sedan flyttar på sig. Just i vårt fall så bor vi på en längre gata med en mängd smala gränder som är anslutna till "vår" stora avloppsledning så deras fordon och utrustning pendlar huvudsakligen längs vår gata fram och tillbaka. Men som redan sagt, det är bara att acceptera, det är något som måste göras och de är proffs.

Det vi diskuterar här är att om någon hade parkerat sin dieseldrivna truckbil på gatan och låtit den gå på halvvarv mellan kl 7-23 några dagar i sträck så skulle ingen tycka att det är ok. Men om det är ett dieseldrivet elverk, med mycket sämre avgasrening av den stickande diesellukten att döma, då verkar det vara ok. Det är därför jag började undra vad miljölagar säger om detta. Att elverket placeras på ett bestämt ställe på gatan beror på att efter regnet måste man länspumpa vår del av avloppsledningen - litet fel på lutningen efter marksättning.

Jo i några dagar är det ok anser jag. Hade någon bara ställt upp något att bröta med för sakens skull är de inte ok. Dessa utför ett arbete på erat VA = ett par dagar får man svälja. Avgaser eller ljud.. jag har svårt o tro att dom dragit in en avgasslang i ditt köksfönster. Är ganska säker på att en polsk lastbil släpper ut mer på 1km än vad de aggregatet gör på en dag.

Q
Mät hur mycket de väsnas, finns regler för det.

Vi har tillstånd från kommunen att väsnas på natten på vissa ställen men vissa ställen får vi inte det.

Så anmäl att de låter för mycket och luktar illa så får kommunen komma och kolla om de är inom lagen eller om de behöver åtgärda något.

• Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.