8 047 läst ·
33 svar
8k läst
33 svar
Får man sätta ett uttag här?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
En strömbrytare går att få i IP44 utförande. Ett uttag med lock håller IP44 när locket är stängt, inte när någon apparat är inkopplad. Och framförallt inte när du med blöta händer sätter i en kontakt.
Eller rättare sagt ett uttag med lock, kan vara utfört så att det håller IP44. Inte alla uttag med lock håller den klassen. Det handlar även om tätning mot vatten som kommer in bakom uttagets täckplatta.
Eller rättare sagt ett uttag med lock, kan vara utfört så att det håller IP44. Inte alla uttag med lock håller den klassen. Det handlar även om tätning mot vatten som kommer in bakom uttagets täckplatta.
Med denna tätningssats kan man få upp en strömbrytare i IP44 tydligen:
https://www.eldirekt.se/elmaterial/eluttag/exxact-vagguttag/exxact-tatningssats
Kanske vore idé. Hjälper dock inte min ursprungliga fråga med uttaget.
Vad sägs om ett infällt uttag på andra sidan väggen? Hamnar i allrum som redan har andra uttag på samma grupp/jfb men blir ändå rätt nära för den som "måste" ha elapparater i toan.
https://www.eldirekt.se/elmaterial/eluttag/exxact-vagguttag/exxact-tatningssats
Kanske vore idé. Hjälper dock inte min ursprungliga fråga med uttaget.
Vad sägs om ett infällt uttag på andra sidan väggen? Hamnar i allrum som redan har andra uttag på samma grupp/jfb men blir ändå rätt nära för den som "måste" ha elapparater i toan.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Det är ju inte så att jag försvarar en lösning med ett uttag där men nu sitter det ju där det sitter och ett uttag med lock på ser jag inte som mindre farligt än att ha div skarvsladdar in där från andra uttag om än på samma jordfelsbrytare.
Isåfall är det ju fel redan som det är nu och bör flyttas helt om man vill vara helt säker.
Jag menar varför liksom ens dividera om vad som händer rent slumpmässigt om man har blöta händer? Vem hanterar sladdar och uttag med blöta händer? isåfall kan man ju göra det med uttaget i skåpet eller på annat ställe också.
Jag har själv fått en kyss en gång med blöt hand och släckte lampan bara. Demonterade allt själv och såg inga fel alls och det har bara hänt en gång. Så slumpen kan ju ske när som helst. Den strömbrytaren är dock bytt nu fast av andra orsaker.
Isåfall är det ju fel redan som det är nu och bör flyttas helt om man vill vara helt säker.
Jag menar varför liksom ens dividera om vad som händer rent slumpmässigt om man har blöta händer? Vem hanterar sladdar och uttag med blöta händer? isåfall kan man ju göra det med uttaget i skåpet eller på annat ställe också.
Jag har själv fått en kyss en gång med blöt hand och släckte lampan bara. Demonterade allt själv och såg inga fel alls och det har bara hänt en gång. Så slumpen kan ju ske när som helst. Den strömbrytaren är dock bytt nu fast av andra orsaker.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Visst kan man ha blöta händer även när man använder ett uttag på annan plats. Men problemet när det är så nära handfatet, är att först kanske man (ex. ett barn) slabbar så att det kommer en avsevärd mängd vatten på och i uttaget, om du sedan kommer med blöt hand och tar i pluggen, så blir risken för en stöt rätt stor. Samtidigt kanske man håller i vredet till blandaren, som kan vara jordat via vattenrören.
Om du är blöt om händerna är normalt ingen fara, men om du är så blöt att det verkligen rinner vatten från händerna börjar det bli mer problematiskt. Eller om det redan "rinner vatten" från slabbande på och i uttaget.
Om du är blöt om händerna är normalt ingen fara, men om du är så blöt att det verkligen rinner vatten från händerna börjar det bli mer problematiskt. Eller om det redan "rinner vatten" från slabbande på och i uttaget.
Håller med, helt galen placering. Men jag tolkar det som att det ÄR förbjudet eftersom uttaget skulle hamna i antingen Område 1 eller 2 lite beroende på hur man mäter. Och där får inte "nätanslutna uttag" monteras. Se denna PDF:E elmont skrev:
https://shop.elstandard.se/Produkt/10128888801/Installationer-i-badrum
Däremot kan det vara OK med klenspänning i form av SELV eller PELV.
Vad jag vill säga är att ett handfat INTE påverkar placeringen av uttag i ett badrum. utan det är badkar och dusch som "styr".
Märk även att det på nätet finns felaktiga uppgifter om att det skulle vara otillåtet med uttag nära handfat.
Märk även att det på nätet finns felaktiga uppgifter om att det skulle vara otillåtet med uttag nära handfat.
Det är ytters sällan golvvärmekabel går sönder !!
I princip lika sällsynt som en FK går sönder i ett VP rör i en vägg.
Det är alltid termostaten som går sönder (läs relätungan är uppbränd), så byt termostat 300-400 kr så är golvvärmen fixad.
I princip lika sällsynt som en FK går sönder i ett VP rör i en vägg.
Det är alltid termostaten som går sönder (läs relätungan är uppbränd), så byt termostat 300-400 kr så är golvvärmen fixad.
Tro mig, golvvärmen är paj. Jag vet att det brukar vara termostaten så för att vara säker har jag kopplat bort den (termostaten) och kört 230V direkt ner i golvvärmen. Efter ett dygn är det bara lite ljummet kring där matarkabeln går ner i golvet. Jag har haft en tråd kring detta:L Leif i Skåne skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/trasig-golvvaerme-kan-man-laga.310139/
Svara gärna där om nån har nån fler idé på ämnet golvvärme så vi inte kleggar upp denna tråd, som handlar om vägguttag...
Det som kopplas in är väl en hårtork, kan du inte göra en fast anslutning av en sådan utan stickpropp? Brukar vara gjort så på hotell. Placeringen är visserligen inte optimal med en sladd som hänger ner i tvättstället men det beror ju på var du sätter hållaren till hårtorken.