4 649 läst ·
34 svar
5k läst
34 svar
Får man koppla såhär? BRÅTTOM...
OK. Men om du monterade uttaget utanför zom 3 och på 1500 eller var det 1800 mm höjd över golvet vill jag minnas att det inte krävdes jordfelsbrytare. Men oftast hade man inte så stora badrum att det blev en zon 3 och om man hade det så kom ju uttaget för långt bort.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ok you got me. Mycket möjligt att du har rätt. Dvs utanför zon 3 så kanske det är tillåtet.
Jag försöker svara på det sista samtidigt med detta: 
Ur personsäkerhet är trefas brytning på säkringen att föredra.
För annars kommer det vara risk för att det är blandat strömförande ledare med icke strömförande i apparat och kopplingsdosor, med risken att någon som slarvar vid spänningsmätningen innan påbörjande av jobb, får strömgenomgång.
Ännu mycket mer farligt är det ifall det kombineras 2 eller 3-fasbelastningar med enfasiga. Före arbete på den enfasiga apparaten konstaterar elektrikern att det är spänningslöst. Sen, under arbetets gång, slår plötsligt termostaten till i den tvåfasiga VVB'n eller någon slår på spisen, och då är plötsligt trådarna som elisen jobbar med spänningsförande pga backspänning. Mycket farligt.
Därför är det sista installation som i första fallet bör undvikas helt, i andra fallet dokumenteras (märkas upp) samt helst ha 3-polig brytning av trefasgruppen.
Ur maskinsäkerhet kan det vara så. Om vi tänker oss någon elektrisk utrustning som inte mår bra av att endast en fas är bruten. Kan säkert t.o.m bli ett "krav" om tillverkaren föreskriver det.Ifö skrev:
Ur personsäkerhet är trefas brytning på säkringen att föredra.
För annars kommer det vara risk för att det är blandat strömförande ledare med icke strömförande i apparat och kopplingsdosor, med risken att någon som slarvar vid spänningsmätningen innan påbörjande av jobb, får strömgenomgång.
Ännu mycket mer farligt är det ifall det kombineras 2 eller 3-fasbelastningar med enfasiga. Före arbete på den enfasiga apparaten konstaterar elektrikern att det är spänningslöst. Sen, under arbetets gång, slår plötsligt termostaten till i den tvåfasiga VVB'n eller någon slår på spisen, och då är plötsligt trådarna som elisen jobbar med spänningsförande pga backspänning. Mycket farligt.
Därför är det sista installation som i första fallet bör undvikas helt, i andra fallet dokumenteras (märkas upp) samt helst ha 3-polig brytning av trefasgruppen.
Det stämmer ju till stor del; däremot kan det ju inte vara spänningslöst fram till dess att apparaturen slår till; om säkringen till den fasen är "on" så är det spänning hela tiden. Vad som kan hända däremot är väl att du helt plötsligt får ström i nollan (om den används) utan att du förväntar dig det.
Om du har det uppdelat så att du har en tvåfasbelastning (typ VVB) utan nolla så kan du väl inte få ström i den avstyckade tredje fasen eller nollan om du har slagit av säkringen?

Nu är jag förvirrad, men ni hittar säkert på en bra förklaring.
Lösningen är väl att dela upp alla de tre faserna, alltså inte blanda flerfas med enfas. Trepolig brytare kan ju inte skada.
Om du har det uppdelat så att du har en tvåfasbelastning (typ VVB) utan nolla så kan du väl inte få ström i den avstyckade tredje fasen eller nollan om du har slagit av säkringen?
Nu är jag förvirrad, men ni hittar säkert på en bra förklaring.
Lösningen är väl att dela upp alla de tre faserna, alltså inte blanda flerfas med enfas. Trepolig brytare kan ju inte skada.
Nä, inte så jag menar.Ifö skrev:Det stämmer ju till stor del; däremot kan det ju inte vara spänningslöst fram till dess att apparaturen slår till; om säkringen till den fasen är "on" så är det spänning hela tiden. Vad som kan hända däremot är väl att du helt plötsligt får ström i nollan (om den används) utan att du förväntar dig det.
Man har slagit ifrån säkringen till sin enfasapparat och därmed är det spänningslöst.
Sen går en två eller trefas last, som delar fas med denna enfaslast, igång. Och då kopplar man ju in en annan fas genom resistansen i t.ex. värmeelementet in mot fasen med bruten säkring.
OK, detta kan ju inte hända ifall man har en tvåfaslast + en eller flera enfaslaster på endast den sista fasen.
Ja det händer precis alltid som den flerfasiga maskinen är på.Ifö skrev:
De roliga fenomen med diverse spänningar som blir resultatet har många sett i sitt hus då en huvudsäkring brunnit.
Det verkar alltså som att en 3-polig säkring är en stark rekommendation. Om man tittar på elcentralen så är de tre sista 1-poliga säkringarna reserverade på följande sätt:
1: Tvättmaskinen
2: VVB
3: En belysningskrets.
Kan man ersätta alla dessa tre med en 3-polig säkring? Matningen till TM och VVB går alltså via samma kabel men belysningskretsen har en egen matning. Allt ligger dock under samma JFB och är kopplade till samma noll/jord skena. Jag antar att det går att göra såhär.
Kan man ersätta alla dessa tre med en 3-polig säkring? Matningen till TM och VVB går alltså via samma kabel men belysningskretsen har en egen matning. Allt ligger dock under samma JFB och är kopplade till samma noll/jord skena. Jag antar att det går att göra såhär.
ojinemin, du har fått det svar som jag också skulle gett. Det är en rekomendation, men som jag ser det snudd på krav. Om man har en äldre central med vanliga proppar så går det ju inte att få en 3-polig brytning av gruppen. Över huvud taget så tycker jag att det är mer en nödlösning att koppla in VVB, tvättmaskin mm på detta sätt. Vid nyinstallation skulle jag inte välja att göra så.
De motoruttag t.ex. CEE 416 med ett vanligt uttag monterat i höljet får inte längre installeras med vanliga proppar som försäkring utan skall föregås av 3-poligt brytande automat
De motoruttag t.ex. CEE 416 med ett vanligt uttag monterat i höljet får inte längre installeras med vanliga proppar som försäkring utan skall föregås av 3-poligt brytande automat
Tja, du kan säkert få lite olika svar.ojniemin skrev:
Men ledstjärnan när man hempular tycker jag måste vara att sträva efter "first class" (fast utan att överarbeta saker löjligt mycket) samt helt undvika tveksamma saker, sådana där gråzon-prylar. För har t.o.m etablerade elektriker svårt med det bör man väl som mycket mer okunnig ha svårt att förstå alla konsekvenser.
Sist men inte minst bör man ha förstått allt till absolut 100%, för då har man ofta greppat åtminstånde 70% av alla detaljer.
Jag är inte säker på att jag förstod rätt.Om man tittar på elcentralen så är de tre sista 1-poliga säkringarna reserverade på följande sätt:
Men, matar dessa tre sista säkringar du vill ersätta med en trepolig olika kablar, dvs 2 st ledare av tre till kabeln som går till TM och den sista matar någon helt annan kabel eller FK i ett rör.
I så fall får du absolut inte lägga dessa på en trepolig säkring.
När du sätter en trepolig säkring så tillhör den en grupp, och denna grupp hör sas ihop, alla ledningar går i samma rör eller kabel, går tillsammans i kopplingsdosor osv. Sen ska det generellt finnas endast en grupp /dosa eller rör (men undantag finns, framförallt inom industri och kontor).
Det du isåfall måste göra är att hitta alla tre kablarna som går till TM-uttaget, och sätta dessa tre på en 3-pol säkring.
Sangris>Klipper in...
"De motoruttag t.ex. CEE 416 med ett vanligt uttag monterat i höljet får inte längre installeras med vanliga proppar som försäkring utan skall föregås av 3-poligt brytande automat"
OT men när kom detta? Och var i föreskrifterna?
/Kent
"De motoruttag t.ex. CEE 416 med ett vanligt uttag monterat i höljet får inte längre installeras med vanliga proppar som försäkring utan skall föregås av 3-poligt brytande automat"
OT men när kom detta? Och var i föreskrifterna?
/Kent