lurk12345 skrev:
Jag hade för mig att en vinst man gjorde på en fastighet beskattades olika beroende på om man var skriven på fastigheten eller bara ägde den. Gäller de reglerna fortfarande? Skulle i så fall vara ytterligare ett skäl till att inte göra som trådskaparen beskriver.
Du tänker nog på uppskjuten reavinst vid försäljning; detta accepteras bara om man varit mantalsskriven på lägenheten minst 12 månader.

Nej, åtminstonde förr så var det olika procensatser ravinstskatt beroende på om man bott i fastigheten/lägenheten under viss tid. Jag är inte säker på om det gäller idag, tror inte det.

Hemmakatten
Det är fortfarande skillnad på om man bott i huset/fastigheten. Den kan beskattas antingen som bostad eller näringsfastighet vilket ger en högre reavinstskatt.

Hemmakatten skrev:
Det är fortfarande skillnad på om man bott i huset/fastigheten. Den kan beskattas antingen som bostad eller näringsfastighet vilket ger en högre reavinstskatt.
Hur mycket högre är den?
Mvh

Hemmakatten
Har för mig att reavinstskatten om det räknas som bostad är 30% på 2/3 av vinsten och 30% på 90% om det är en näringsfastighet. Ta dock dessa siffror med en liten nypa salt, kommer inte ihåg exakt.

Såvitt jag vet blir inte lägenheten en näringsfastighet bara för att man inte bott i lägenheten. Däremot kan man inte skjuta upp reavinstskatten om man inte varit bosatt i lägenheten.

daviden skrev:
Såvitt jag vet blir inte lägenheten en näringsfastighet bara för att man inte bott i lägenheten. Däremot kan man inte skjuta upp reavinstskatten om man inte varit bosatt i lägenheten.
Jo, för att få betala den lägre skatten vid försäljning av bostadsrätt, så krävs att det är en privatbostad, vilket innebär att man själv eller närstående ska ha använt den till permanent- eller fritidsboende.

Om inte klassas bostadsrätten som en näringsbostadsrätt (en näringsfastighet kan det ju aldrig bli, det är ju ingen fastighet), och du skattar på 90% av underlaget, precis som Hemmakatten skriver.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.