22 755 läst ·
44 svar
23k läst
44 svar
Får man inte skarva en elkabel?
Känns som att det är en tidsfråga innan det blir lika, om inte mer, godkänt än att använda skarvhylsor. Wago kommer ju även med raka klämmor som inte är öppningsbara, men har inte sätt de på grossarna än ( Wago 2773-2401 ). Ser riktigt fina utFotografen skrev:
Fast du får lov att lägga kablar löst i väggen, dock ska ska den förläggas så den inte kan bli skruvad i(regelskydd eller i mitten av regel).O Oldfart skrev:
Eftersom EU trumfar svensk standard är det tillåtet men föreskrifterna hänvisar allt till svensk standard för att gör en säker installation.
Svensk standard är(var) mycket högre än föreskrifterna vad gällde jordfelsbrytare ända tills december 2022.
Man kan sätta en liten dosa vid motorgardinen och dra ny kabel i röret till dosan? Har fått göra det på flertalet ställen där kabeln är kort. Då är det även lätt att byta ut om något går sönder.M mojjen skrev:
Jag är oxo övertygad om att "ingen" skulle komma på tanken att lödskarva om det går att lösa genom att byta ut tråden. Det verkar vi alla här oxo hålla med om.E elmont skrev:Jag är övertygad om att INGEN yrkesman skulle göra sig besväret att löda och krympskarva en ledare i ett installationsrör, räcker inte längden till så byter man naturligtvis ut tråden/trådarna.
Så att hittar man lödskarvar i ett installationsrör kan man vara helt övertygad om att det är en hempulare som varit i farten.
Ps
Det är inte riktat mot ditt inlägg Bo, det bara blev så
Jag har i allafall inte uppfattat det som att någon tycker annorlunda. Själv tycker jag det är så självklart att det inte ens behöver sägas.
Angående kravet att
Alla förbindningar skall vara tillgängliga för besiktning, provning och underhåll
En skarv i en dosa med wago eller toppklämma är enkel att se och inspektera. Om det i samma dosa finns en korrekt lödskarv inne i en limkrympslang är ju själva skarven inkapslad och därmed omöjlig att inspektera.
med följande undantag:
– massafyllda eller inkapslade skarvar
Rimligen finns undantaget från inspekterbarhet för inkapslade skarvar av skälet att sådana skarvar ändå inte går att inspektera utan att förstöra dem.
Alla förbindningar skall vara tillgängliga för besiktning, provning och underhåll
En skarv i en dosa med wago eller toppklämma är enkel att se och inspektera. Om det i samma dosa finns en korrekt lödskarv inne i en limkrympslang är ju själva skarven inkapslad och därmed omöjlig att inspektera.
med följande undantag:
– massafyllda eller inkapslade skarvar
Rimligen finns undantaget från inspekterbarhet för inkapslade skarvar av skälet att sådana skarvar ändå inte går att inspektera utan att förstöra dem.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Varför frågar du om det är tillåtet med en skarv i ett rör om du aldrig tänker tillämpa det. Vi verkar överens om att man inte ska skarva FK i rör, vilket innebär att det kan finnas en skarv långt inne i röret. Om det är specialfall du är ute efter som t.ex en handdukstork så säg det. Jag tror dock inte på svar typ "ja, fast med förbehåll" för det kommer snabbt bara att bli "ja" i folkmun.
Jag tycker att du ska vara försiktig med att dra sådana slutsatser. Att man inte kräver inspekterbarhet behöver inte betyda att skarven anses tillförlitlig eller lämplig enligt andra regler. 526.3 handlar endast om inspekterbarhet, ingenting annat. Det är 526.1 som gäller i första hand.O skrev:
Det är en mer rimlig tolkning ja. Det är inte direkt en säkerhetsfråga att kunna inspektera eller felsöka en skarv. Så man kan undanta skarvar som är svårtillgängliga. Att t.ex presskarvar finns med i listan tolkar jag som att dessa inte behöver felsökas - det är ingen förgrening utan en rak skarv. En skarv, hur den än är gjord, ska vara tillförlitlig.O skrev:
Helt enkelt för att det är exakt det jag vill veta.Bo.Siltberg skrev:
Citerar mig själv från tidigare i tråden för den som missat det inlägget.
Detta är alltså vad jag vill VETA. Jag hoppas det är till hjälp .O skrev:
Min fråga är helt enkelt:
gör undantaget för inkapslade skarvar det tillåtet att förlägga löd- och presskarvar i rör?
Det är för mig självklart att i alla lägen undvika skarvar om möjligt. Dvs tar rullen slut börjar man på nästa istället. En skarv är alltid en risk.
Men för någon med kunskaper i lödning är det ingen svårighet att göra en lödskarv och isolera den med limkrympslang. Så att skarven blir drag-starkare, klarar högre ström, och får ett bättre beröringsskydd än oskarvad FK. Att vid behov göra så ser jag personligen som helt OK. Men jag vill veta vad reglerna säger.
För att veta vad som är rätt. För att kunna göra rätt. För att inte riskera göra fel. Och naturligtvis för att kunna använda nya moderna metoder för att kunna säkert skarva i rör på ett tillåtet sätt om nu reglerna tillåter det.
En korrekt tolkning av reglerna är vad jag söker.
Det enkla klara svaret är att undantaget du hänvisar till inte gör det tillåtet att skarva så i rör och med ledare vi normalt tänker oss här på BH-forum. Varför är det så viktigt för dig att du upprepat behöver uppträda så märkligt fyrkantigt och kring just lödda skarvar med det "moderna" limkrympslang i tät symbios? Är du implenterad i kisel och ute på träning? Vissa språkliga delar i dina inlägg gör att jag inte vore förvånad om så är fallet.O skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Vad får dig att tro att jag inte har läst alla dina inlägg?
Om du vill veta så får du söka svaret i domstol efter att det skett en olycka med en skarv mitt inne i ett rör.
Det finns ingen som kan ge dig svaret i förväg, definitivt inte på detta forum. Men du kan prova SEK, eller lobba inom TK64 för den tolkning du vill ha.
Om du vill veta så får du söka svaret i domstol efter att det skett en olycka med en skarv mitt inne i ett rör.
Det finns ingen som kan ge dig svaret i förväg, definitivt inte på detta forum. Men du kan prova SEK, eller lobba inom TK64 för den tolkning du vill ha.
Kan du förklara för mig varför det inte är tillåtet. Vad i regelverket som förbjuder det alltså. Och varför det uttryckliga undantaget inte skulle gälla enligt din tolkning.GK100 skrev:
Du har missuppfattat. Jag kan inte veta vad du har läst. Jag tror inget alls om det. Jag ber om ursäkt att något jag skrivit har uppfattats så.Bo.Siltberg skrev:
Däremot blir jag förundrad över att det är så många som är intresserade av i vilka situationer man skulle vilja eller "behöva" skarva i ett rör.
Det är uppenbart att vi inte kommer längre i denna frågan nu och här. Det är bara att inse att det inte alltid går att få svar på alla frågor. Tack Bo och alla ni andra som försökt reda ut saken.Bo.Siltberg skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Sen får man komma ihåg att det är skillnad på teori och praktik också. Att man har de regler man har betyder inte att alla märkliga skarvar utförs på ett dåligt vis. Ibland är man liksom tvungen...........Finns nog ingen elektriker som säger till kund att nä tyvärr, skarvar är inte tillåtet så vi måste bygga om helt här, vi måste flytta dosorna i 130 kontorsrum för kabeln är 10 cm för kort. Tyvärr alltså........Då blir det nog en skarv gjord på ett bra sätt istället............
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jag, och jag tror de flesta andra som involverar sig i trådarna, läser alla inlägg från frågeställaren. Det är god netiquette.
Visst kan vi tolka regler här. Men när det landar i slutsatser som ligger långt utanför god svensk elsäkerhetsteknisk praxis, branschpraxis och sunt förnuft så går det inte. Vad forumet tycker saknar helt värde i domstol. Jag anser att forumet bör hålla sig till vedertagen praxis med tanke på att det är konsumenter som läser här.
Visst kan vi tolka regler här. Men när det landar i slutsatser som ligger långt utanför god svensk elsäkerhetsteknisk praxis, branschpraxis och sunt förnuft så går det inte. Vad forumet tycker saknar helt värde i domstol. Jag anser att forumet bör hålla sig till vedertagen praxis med tanke på att det är konsumenter som läser här.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Jag kan inte hålla med om att det är särskilt ofta nån skriver nåt som är helt uppåt väggarna här.........Långt utanför svensk praxis låter ganska så överdrivet. I det här fallet med att skarva kabel dolt så låter det ju nästan som du samtidigt sågar dylika skarvar oavsett vem som utfört dem.........Visst är det olämpligt i många fall men en korrekt utförd skarv blir inte mer sårbar om den är dold. Inte mer än taffligt monterade kablar i apparaterna iallafall.
Klicka här för att svara