Pratade med blivande grannen idag, och han trodde inte att han skulel kunna ha sitt garage uppvärmt, pga nån ny lag.
Jag blev helt paff, och tog kontakt med hans husleverantör som hade sagt det till honom, och dom säger såhär:

--
Vi fick en ny byggnadslag som började gälla 20070701 och avser samtliga byggnationer där byggnadslov/bygganmälan sökts efter detta datum.

Uppvärmningskostnaden för garaget skall fördelas på husets bostadsyta, om bostadens värmesystem brukas för uppvärmningen av garaget.
Dock kan alternativt värmesystem användas, men då måste det belasta hushållselen.
Kommer att krävas dubbla elmätare, en för uppvärmning/tappvarmavatten och en för hushållsel.
--

Söker på boverket mm men hittar INGET om detta, vad är det för knas?

/L

Det är inte så att din granne kanske har eget företag och hade tänkt försöka att dra av uppvärmningen av garaget? Låter som den varianten på din beskrivning om värmesystem och dubbla mätare, annars finns det ju ingen vits med det.
Annars låter det ganska skumt......

Nej, utan detta är vad husleverantören säger till honom. (Myresjö)
Dom tror inte han kommer få bygglov med värme i garaget,
jag fattar inget!

/L

Men den är ju inget krav förrän viod försäljning.
Och skall man räkna på energiprestanda så skall så vitt jag vet INTE garaget räknas med.

/L

Jag kan inte detta, men så tolkade jag inte texten på sidan, det står;
"Ni kommer också att få möjliheten att jämföra ert hus med två referensvärden. Det ena visar kravet för nybyggda hus, medan det andra beskriver en likvärdig befintlig byggnad i samma geografiska område."

Enligt texten ovan hänvisar man till kravet på nybyggda hus. Och kollar man på andra sidor hos boverket så kan du hitta denna; http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=3017&epslanguage=SV
Och på denna sidan står det;
"Tydligare energikrav
När det gäller energihushållning, avsnitt 9 i byggreglerna, ställs övergripande krav på byggnadernas energianvändning i kilowatt per kvadratmeter och år. Så även här går det också att mäta i efterhand att byggnaden verkligen når upp till kraven. Kraven för småhus som värms med direktverkande el har skärpts genom att byggreglerna anger lägre energianvändningsnivåer för dessa hus."

Precis, verka rju vara rena snurren nån fått hos husleverantören, har mailat kommunens energirådgivare, får se om han orkar svara.

/L

Hemmakatten
Jag tycker inte alls att det verkar vara rena snurren. Det finns numera krav på lägre energianvändning. Alla bostadshus måste klara sig under ett visst antal kWh per kvadratmeter yta och år. Detta har ju inneburit att hus måste byggas med mer isolering, färre eller bättre fönster mm. Jag tycker att det är ganska självklart att andra byggnader som är uppvärmda också skall ingå. Varför skulle man kunna brassa på med el-element i ett garage när man inte får göra det i bostadshuset?

Jo det är snurrigt iom att det inte finns nån glasklar text på boverket om detta.

Men dom där kWh per kvm/år är ju ganska rejält tilltagna, så i praktiken spelar dom ju ingen roll på ett nybygge.

/L

Loner skrev:
Jo det är snurrigt iom att det inte finns nån glasklar text på boverket om detta.

Men dom där kWh per kvm/år är ju ganska rejält tilltagna, så i praktiken spelar dom ju ingen roll på ett nybygge.

/L
Det är just det dom gör för tyvär är inte nybyggda standard hus just nå värmeffektviare än äldre hus..

110 kWh/m2 o år i söder o 130 kWh/m2 i norr för värme/vv har jag på att det är som gäller...
Finns tillverkare som når dessa siffror inkl hushållsel o vattenburen el golvvärme, Villavarm klarar detta... :)

Så du menar att man inte som standard inte isolerat bättre nu än för 20 år sen?
Ja då förstår jag att grannen får problem.. (Och dyr värmekostnad!)

/L

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.