Ikeas lådor till underskåp är 10, 20 eller 40 cm höga. Jag har inte köpt lådorna än och undrar hur jag ska tänka om jag vill förvara skafferiprodukter i underskåpslådor.

Ni som har lådor i underskåpen och vet svaret - Måste man ha en 40 cm hög låda för att få in 2-kilos mjölpaket eller funkar det med lådorna som är 20 cm höga?

• Haha
Christer G.V.
  • Laddar…
Om du lägger mjölpaketet ner så går det. Höjden på insidan av 20-lådorna är 172mm och ett mjölpaket är 200mm.

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 358496 och 2 till
  • Laddar…
Våra lådor är 25 cm höga invändigt och paketen ca 22 cm, så det går nog med 20 för dig, det går nog att trycka till dom lite på höjden. Vet inte om IKEA har ändrat på något.

Ikeas 20-låda
Trälinjal står i öppen vit byrålåda fylld med diverse föremål, metallhandtag syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
vickan11
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Våra lådor är 25 cm höga invändigt och paketen ca 22 cm, så det går nog med 20 för dig, det går nog att trycka till dom lite på höjden. Vet inte om IKEA har ändrat på något.
Du kanske har 30cm höga lådor?
Även om Ikea ändrar på saker ganska ofta så kan de nog inte ändra så att en låda som är 20cm på utsidan blir 25cm på insidan 😉

• Gilla
1234bjorn och 3 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Du kanske har 30cm höga lådor?
Svar nej, det är 25 cm fritt upp till nästa botten på lådan ovanför, din bild har 24 cm till underkant och då går ett paket på 22 cm in.

• Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Anders4531 och 3 till
  • Laddar…
V vickan11 skrev:
Ikeas lådor till underskåp är 10, 20 eller 40 cm höga. Jag har inte köpt lådorna än och undrar hur jag ska tänka om jag vill förvara skafferiprodukter i underskåpslådor.

Ni som har lådor i underskåpen och vet svaret - Måste man ha en 40 cm hög låda för att få in 2-kilos mjölpaket eller funkar det med lådorna som är 20 cm höga?
Noggrann planering Sickan. Om det stuper kan man alltid hålla över mjölet i en plastburk med lock som passar bättre. / Vanheden

• Gilla
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Det var värdefullt för mig. Då får jag tänka om. Synd. Det blir mycket luft i 40-lådor.

Keiller Keiller skrev:
Om du lägger mjölpaketet ner så går det. Höjden på insidan av 20-lådorna är 172mm och ett mjölpaket är 200mm.
Bra, men kanske lite opraktiskt, tips :)
Edit: Jag kanske ska lägga till att det är en bra lösning när paketet är oöppnat men funkar antagligen sämre om man har öppnat paketet och bara förbrukat nån deciliter. Men jag kanske tänker lite väl snävt här. Det skulle ju även funka med en 20-låda om man förbrukat en del av innehållet. Hmm. Jag kanske behöver tänka ett extra varv.

Redigerat:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Noggrann planering Sickan. Om det stuper kan man alltid hålla över mjölet i en plastburk med lock som passar bättre. / Vanheden
Jag funderar på en sån lösning men jag drar mig för det. Det verkar meckigt. Mjöl dammar. Jag vill kunna lassa in varorna direkt när jag har handlat.

• Gilla
fredagsdrinken
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Svar nej, det är 25 cm fritt upp till nästa botten på lådan ovanför, din bild har 24 cm till underkant och då går ett paket på 22 cm in.
Titta igen på bilden... perspektivet kanske lurar ögat men jag lovar, du kan inte stänga den lådan om du lägger i ett 25cm högt föremål.

Edit: jag visar hur det ser ut med ett mjölpaket i lådan.

Vit byrå med öppen låda, synlig påse märkt 'RÅGSIKT', köksförvaring, mörka handtag.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
SusoDus och 6 till
  • Laddar…
Karrock
V vickan11 skrev:
Tack för alla svar. Det var värdefullt för mig. Då får jag tänka om. Synd. Det blir mycket luft i 40-lådor.
Är det högst upp så kan du ju använda konstruktionen med en 40cm-front framför dubbla lådor, en 10cm överst och en 20 under som får 30cm höjd invändigt. Men det är tråkigt att behöva öppna två lådor för att få ut innehållet i innerlådan.

• Gilla
  • Wow
Petpil och 2 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Är det högst upp så kan du ju använda konstruktionen med en 40cm-front framför dubbla lådor, en 10cm överst och en 20 under som får 30cm höjd invändigt. Men det är tråkigt att behöva öppna två lådor för att få ut innehållet i innerlådan.
Även om jag håller med om att det verkar tråkigt att öppna två lådor så är jag imponerand över den kreativa lösningen. Tanken att man kan göra så har inte ens fallit mig in.

Keiller Keiller skrev:
Titta igen på bilden... perspektivet kanske lurar ögat men jag lovar, du kan inte stänga den lådan om du lägger i ett 25cm högt föremål.

Edit: jag visar hur det ser ut med ett mjölpaket i lådan.

[bild]
Bra bild. Det är sämre med plats än jag trodde.

Karrock
V vickan11 skrev:
Även om jag håller med om att det verkar tråkigt att öppna två lådor så är jag imponerand över den kreativa lösningen. Tanken att man kan göra så har inte ens fallit mig in.
Ja, alltså. Det är inte min idé. De har massa färdiga sådan kombinationer.
Modernt, grått köksskåp med två utdragna lådor och enkel vit bakgrund.
Skapa konto

Som man kan utläsa ur URL på detta exempel: "2 fronter, två låga, en mellan och en hög låda."

https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-...ag-1-md-1-hoeg-lada-vit-bodbyn-gra-s49914015/

• Älska
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.