3 755 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Får man göra vad som helst?
Sida 1 av 2
Vi bor på landet med en ladugård 13m från tomtgräns. vi har även våran infart mot lagård.
nu ska grannens dotter ,som även är dotter til bonnen, ha 5 föreställningar teater i logen med betalande gäster..
min fråga är .. får dom göra detta utan att fråga oss om lov med tanke på avstånd till logen.
Nicke..
nu ska grannens dotter ,som även är dotter til bonnen, ha 5 föreställningar teater i logen med betalande gäster..
min fråga är .. får dom göra detta utan att fråga oss om lov med tanke på avstånd till logen.
Nicke..
Vissa typer av allmänna sammankomster är tillståndspliktiga. Kolla med polismyndigheten men var lite försiktig så att du inte ställer till problem i onödan.
Det kan också tänkas att brandförsvaret har en del att anmärka på lokalen som sådan.
Det kan också tänkas att brandförsvaret har en del att anmärka på lokalen som sådan.
Moderator
· Stockholm
· 57 853 inlägg
Formellt så behöver de inte fråga er om lov. Däremot så kan det som sagt vara så att föreställningen strider mot diverse regler som locke skriver.
Men ni som grannar har ( i stort sett) inte med att göra vad de gör på sin mark.
Men ni som grannar har ( i stort sett) inte med att göra vad de gör på sin mark.
En retorisk fråga...
Vad var där först? Ni eller logen?
Skulle ni även börja samla kraft inför en konflikt om grannen startade om med djurhållning?
Kanske hänvisa till Miljöbalken och gödseldoft...
(Jag bara antar att logen ej används till sitt ursprungliga användningsområde just nu)
Vad var där först? Ni eller logen?
Skulle ni även börja samla kraft inför en konflikt om grannen startade om med djurhållning?
Kanske hänvisa till Miljöbalken och gödseldoft...
(Jag bara antar att logen ej används till sitt ursprungliga användningsområde just nu)
Det kanske krävs bygglov (ändrad användning) om man ska vara petig. Man får inte heller tex starta detaljförsäljning i sitt garage i ett villaområde pga ökad trafikmängd.
Men 5 föreställningar med städad publik är kanske inte nåt att bråka om...
Men 5 föreställningar med städad publik är kanske inte nåt att bråka om...
Varför blir man störd av att en ung människa med initiativ gör något konstruktivt av en tom lada? Jag förstår inte, det kommer finnas andra människor där. Är detta ett problem? Köp en biljett och vårda grannrelationen.
Var glada att de har teater i ladan i stället för hö. Då hade ni haft en hötork gående hela sommaren , och det, kan jag tala om, är betydligt mer störande.
Jag hade gått och tittat på teatern om jag hade bott där.
Jag hade gått och tittat på teatern om jag hade bott där.
Vad är problemet???gringo40 skrev:Vi bor på landet med en ladugård 13m från tomtgräns. vi har även våran infart mot lagård.
Nicke..
Svar ja.gringo40 skrev:Vi bor på landet med en ladugård 13m från tomtgräns. vi har även våran infart mot lagård.
Nicke..
Jag skulle tro att problemet för TS är att han/hon hade en förhoppning om att bo lantligt/på landet inte skulle innebära teaterföreställning eller något annat folksamlande invid husknuten.Alfredo skrev:
Jag förstår att TS har farhågor om att de kan komma att störas av det, men om det gäller endast fem föreställningar så får ni nog bita ihop. Tycker däremot att för grannsämjans skull så kunde nog de ha meddelats i förväg av arrangören/grannen.
Själv har vi en utomhusteaterföreställning utanför vårt hus i en månads tid, plus en månads övande och repetitioner. Gissa om man är lite trött på musiken och replikerna efter några veckor