Får man ett kvalitetsdokument om man gör vvs jobbet själv?

4k läst  37 svar

1. W
    Medlem · Nivå 5
    Jag tror tvärt om. Har kollat med mitt bolag och de kräver inte mer än att regler följs, jag får göra jobbet själv om jag vill. Detta är ganska väl dokumenterat på forumet och jag tycker inte vi ska stressa upp folk att tro att det krävs något certifikat. Däremot som sagt dokumentation.

• Laddar…
  2. useless
    Självbyggare · Nivå 19
    Vilket bolag har du? Dom jag har kollat har (nästan) inga särskilda krav på vem som utför jobbet, men du får ingen ersättning just för tätskiktet.
    Försäkringen gäller alltså oavsett vem som gjort jobbet, men man får ingen ersättning för tät- och ytskikt.

Folksam skriver så här:

"B6. Vi ersätter inte
    • skada på den anordning som läckt. Rörledningar med mera kan dock ersättas enligt punkt
    B14–B15
    • i våtutrymme – skada på ytskikt inklusive tätskikt genom vilket läckaget uppstått"

IF:

"1 FÖRSÄKRINGEN GÄLLER FÖR
    – badrum, duschrum eller annat våtutrymme som har golvbrunn och som är byggt enligt den byggnorm och de branschregler samt branschens råd och anvisningar som gällde vid byggnads- eller installationstillfället

2 FÖRSÄKRINGEN GÄLLER INTE FÖR
    det ytskikt (undantaget gäller inte Stor Villaförsäkring)
    (inklusive tätskikt) och dess anslutning till installationer eller övriga byggnadsdelar genom vilket läckage uppstått. Ytskiktet (inklusive tätskikt) omfattas dock om det utförts av behörig installatör som utfärdat kvalitetsdokument för arbetet."

3. W
    Medlem · Nivå 5
    Tre kronor. Om tätskiktet läcker är det ju felgjort. I det fallet så har man ju i ditt fall en entreprenör att kräva ersättning från medans om man klantat sig själv så får man ju bita i det sura äpplet. Så där finns det en skillnad helt riktigt.

4. useless
    Självbyggare · Nivå 19
    Tre kronor har samma undantag :

"Försäkringen ersätter
    Skada på egendom som orsakas av vätska
    som oberäknat strömmar ut från
    ...
    • badrum, duschrum, tvättstuga eller an-
    nat våtutrymme inomhus. För det fall
    nämnda utrymmen inte är byggda enligt
    de bygg- och branschregler samt tillver-
    karens råd och anvisningar som gällde
    vid byggnads- eller installationstillfället
    tillämpas särskild självrisk

Försäkringen ersätter inte
    ...
    Det läckande tät- och ytskiktet."

Även om ett tätskikt är korrekt utfört så kan det ju försämras med tiden. Eller så kan ju själva läckaget uppstå vid en väggenomföring så att det läcker förbi tätskiktet.

5. C
    Medlem · Nivå 14
    Finns säkert något begrepp för det, men försäkringar brukar generellt inte täcka det fel som orsakat skadan. Om ett rör gått sönder täcker inte försäkringen reparation av själva röret osv. Så det är nog inget konstigt och har inget att göra med om man gjort arbetet själv eller inte.

• Laddar…
  6. S
    Medlem Nivå 1
    Tyvärr så funkar försäkringsbolagen så att du får göra det själv bara man följer tillverkarnas monteringsanvisning.
    Här ett ftg gjort det så är garantin 10 år.
    Efter det så är ditt våtrum inte värt ett skit, händer något innan garantin gått ut så hänger man hantverkaren och han får stå för kalaset.
    Har du gjort det rätt efter tillverkarens anvisningar så blir det inga vattenskador .
    Så hur man än väljer att göra så är det bara pengar det handlar om..
    Har försökt att frånskriva mig just vattenskador från försäkringsbolaget.... vilket skulle innebära en jävligt billig premie, men icke!
    Summering: gör det själv så sparar du en massa stålar , om du vet om att du kan det.
    Tror inte det hänger så mycket på det vid en eventuell försäljning.

• Laddar…
  7. A
    Medlem Nivå 12
    Man undrar ju vad man försäkrar egentligen..... Om huset brinner ner kanske men då måste väll även orsaken vara nått osannolikt som försäkringsbolaget går med på:D. Är själv anti försäkringar och har bara hemförsäkring och trafikförsäkring bara för att man "måste"

8. Z
    Medlem Nivå 2
    Jag skulle rekomendera att ta dit en besiktningsman då får du ett opartiskt utlåtande om det utförda arbetet och om det finns brister /risker.
    Bara för någon hantverkare säger att tätskikt är gjort enligt rådande regler behöver det ju inte så vara.
    Plus är att man får ju en helhetsbild av husets skick totalt sätt.
    Lycka till med badrummet

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: