Bryr mig inte så mkt om försäkringsbolaget som sagt utan mer om nojjiga köpare

Ska du sälja inom snar framtid?

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Bygg för dig själv, så slipper du all dokumentångest.
Undantag: spara kvitton, de är trots allt värda riktiga pengar.

A Arne999 skrev:
Tror inga köpare bryr sig om något säkert vatten intyg, däremot kanske våtrumintyg men tror inte dom bryr sig så mycket där heller.

Det beror väl på åldern? Är våtutrymmet 15 år gammalt spelar det inte så stor roll, men om det är nyrenoverat så är det nog bra att ha alla papper i ordning.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Gör jobbet enligt säker vatten, och fyll i en egenkontrollplan på de viktiga punkterna .

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Att vara nojig för ev framtida köpare ser jag som ytterst onödig nojja.
Om du nu inte jobbar med huset inför en försäljning förstådd.
Fota och visa köparna ditt egna arbete och visa intyg/kvitton på jobben du lejt

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Ok.. jag hör ju bara hur kollegor och vänner resonerar när dom ska köpa hus. Sälja eller inte sälja vet man aldrig men snart är man ju klar med renoveringen och då blir man ju sugen på nått nytt :)

Om badrummet är helt nygjort vid försäljning hade jag nog åtminstone frågat efter vem som gjort jobbet och om det fanns kvitto/garantier. Men om badrummet är tre-fem år gammalt eller äldre är det väl inget man funderar på längre.

Säkertvatten är inget som kunder frågar efter och är absolut inget krav.

Jag vet att försäkringsbolag godkänner att man gör våtrum själv. Kanske inte exakt alla men ett antal stora bolag.
Bara man dokumenterar med foton osv att man har följt tillverkarens anvisningar. Om tex överlapp, manschetter, tätskikt och allt vad det kan vara.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
S
Ringde nyss mitt f-bolag och förhörde mig. Skillnaden om jag lejer ut eller gör själv (förutsatt att allt är korrekt gjort) är att det inte ersätter tätskikt och ytskikt om jag gör det själv, men alla följdskador etc. ersätts lika.

Byt bolag. Vet att det finns de som godkänner och ersätter fullt ut om det är korrekt utfört.

Jag skummande igenom villkoren för några av de större bolagen. Det verkar som att just tätskikt är undantaget hos de flesta (oavsett vem som har gjort jobbet) . Dock är väl kanske inte det den stora kostnaden vid en renovering på grund av vattenskada, så den smällen kanske man kan ta.

C
A Arne999 skrev:
Personligen tror jag den oron är fullt befogad. Har läst och hört mycket sista tiden om extremt nojiga köpare. Många verkar till och med vara inne på att det är direkt fel om det inte finns våtrumsintyg m.m.
Det bästa du kan göra är väl att upprätta egna kvalitetsdokument enligt branschreglernas mallar, dokumentera noga och var beredd att eventuellt ta fajten vid en framtida försäljning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.