tommib
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Fast jag vet inte om jag köper det. Vi kan ju inte ha en ordning där det å ena sidan är så oerhört komplicerat och farligt att koppla in ett element så att det behövs speciell kompetens och licens för att få göra det. Motiverat av att det bla bara är speciellt utbildad personal som kan göra kontroll före i-drift-tagning. För man kan ju rakt inte lita på tillverkarna av materielen och materialet.

Och så å andra sidan klämma åt tillverkaren och låta elektrikern gå fri när det faktiskt händer en olycka som den högt utbildade specialisten faktiskt är satt att förhindra.

Det får i konsekvensens namn vara på ena eller andra sättet.
Ja, och dessutom bör man hänga den behörige som uppenbart inte hade kontrollerat att yrkesmannen (jag utgår ifrån att det inte var den behörige själv) hade erforderliga kunskaper. Ansvar bör utkrävas av den som bär det.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
OBS jag är inte emot personlig behörighet, men vad får er att tro att man skulle leva upp till "kraven" bättre då ? Lever man i dag inte upp till det regelverk ( elektrikerns ska ha kometens för det jobb han gör) som finns så varför skulle det bli bättre med personlig behörighet.
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
E elmont skrev:
[V]arför skulle det bli bättre med personlig behörighet.
För att man själv, personligen, blir ansvarig för det man gör.

Sen står ju inte personligt ansvar så högt i kurs i samhället generellt, ämbetsmannaansvaret inom staten försvann exempelvis för över 40 år sen, så att tro att den vägen skulle vara aktuell för just elektriker känns ju en smula naivt.
 
Är det inte så i dag då? Dom ytterst få som har ställt till ansvar har väl så vitt jag vet varit "vanliga" elektriker ?
 
Fairlane
Jag tillhör gruppen som har gjort några olagliga ingrepp, men hellre ringer en elektriker om jag är det minsta osäker. Dvs, jag har skruvat loss tvättmaskinen som var fast ansluten, men håller mig borta från proppskåpet. Det jag inte riktigt begriper är varför jag får byta ett befintligt uttag, men inte koppla bort en tvättmaskin som är fast ansluten (på en fas).
Byta uttag innebär:
1. Stäng av och mät
2. Skruva bort det gamla
3. Anslut det nya.

Att skruva bort tvättmaskinen innebär samma sak minus punkt tre. Jag har lite svårt att förstå varför det blir så mycket farligare. Ok, någonstans ska gränserna dras, men det verkar inte helt vettigt.
 
Det handlar väl till stor del om vart och varför gränserna ska gå. Det spelar knappast någon roll vart gränsen går så finns det argument för och emot och ingen förstår varför just där.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tillhör gruppen som har gjort några olagliga ingrepp, men hellre ringer en elektriker om jag är det minsta osäker. Dvs, jag har skruvat loss tvättmaskinen som var fast ansluten, men håller mig borta från proppskåpet. Det jag inte riktigt begriper är varför jag får byta ett befintligt uttag, men inte koppla bort en tvättmaskin som är fast ansluten (på en fas).
Byta uttag innebär:
1. Stäng av och mät
2. Skruva bort det gamla
3. Anslut det nya.

Att skruva bort tvättmaskinen innebär samma sak minus punkt tre. Jag har lite svårt att förstå varför det blir så mycket farligare. Ok, någonstans ska gränserna dras, men det verkar inte helt vettigt.
Just vad en av skillnaderna är mellan dessa framgår i inlägg #117, kontrollmätning av PEN krävs: ( https://www.byggahus.se/forum/threads/far-man-dra-roer-och-saetta-dosor.297914/page-8#post-2748038 )

Utöver detta så kan man behöva säkerställa att det är rätt konfiguration på tvättmaskinens ingång, och det finns mer än ett sätt att koppla fel där flera sätt i teorin kan leda till brand om man inte är noggrann.

Sedan så upptäcker man nog i de flesta fall detta omgående och är troligen begränsad till maskinen man installerar, så dessa är dessbättre inte så djupa fallgropar ur säkerhetssynpunkt. Under förutsättning att man mäter skyddsjorden.
 
D dan_norstedt skrev:
Just vad en av skillnaderna är mellan dessa framgår i inlägg #117, kontrollmätning av PEN krävs .
Nu är det väll sällan man ansluter en tvättmaskin direkt mot PEN??
 
Fairlane
D dan_norstedt skrev:
Just vad en av skillnaderna är mellan dessa framgår i inlägg #117, kontrollmätning av PEN krävs: ( [länk] )
En elektriker som tar skruvar bort en fast monterad tvättmaskin gör alltså en PEN-mätning efteråt? Eller ska göra iallfall? Jag undrar om någon gör det.


D dan_norstedt skrev:
Utöver detta så kan man behöva säkerställa att det är rätt konfiguration på tvättmaskinens ingång, och det finns mer än ett sätt att koppla fel där flera sätt i teorin kan leda till brand om man inte är noggrann.

Sedan så upptäcker man nog i de flesta fall detta omgående och är troligen begränsad till maskinen man installerar, så dessa är dessbättre inte så djupa fallgropar ur säkerhetssynpunkt. Under förutsättning att man mäter skyddsjorden.
Nu blir det luddigt för mig. "Rätt konfiguration på tvättmaskinens ingång"??? Varför då? De ska till tippen.

I exemplet jag gav så var det endast frågan om att ta bort en maskin. Sen tror jag i ärlighetens namn inte att det är så mycket större risk att skruva dit 3 kablar i den fasta installationen vid byte av tvättmaskin än det är att byta eluttaget.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Nu tror jag att det blir lite rörigt vad dan skrev va att man (elektrikern) skulle göra en PEN mätning vad han troligtvis menar är en kontinunitetsmätning av skyddsjorden (PE)
Vilket alltid skall göra oavsett om man byter uttag eller kopplar i dosa har dock aldrig sett någon göra detta :) men det ingår i "kontroll före drifttagning"
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Nu tror jag att det blir lite rörigt vad dan skrev va att man (elektrikern) skulle göra en PEN mätning vad han troligtvis menar är en kontinunitetsmätning av skyddsjorden (PE)
Vilket alltid skall göra oavsett om man byter uttag eller kopplar i dosa har dock aldrig sett någon göra detta :) men det ingår i "kontroll före drifttagning"
Jag skrev fel, menade PE och inte PEN. Däremot missade jag om att det bara var borttagning i originalinlägget (när jag läste det andra gången). My bad.

Däremot var det nytt för mig att det ingick även vid borttagning, men det är ju inte helt ologiskt. Anledningen till att man tar bort maskinen är ju normalt att den gått sönder, och felet kan ju under olyckliga omständigheter (som brand) gjort maskinen farlig elektriskt. Å andra sidan så bör man väl ha kopplat ur spänningen redan, men om man tagit fel säkring... Nej, jag tror inte någon gör det heller.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Så stalltipset är alltså att veta vilka ledare man kopplar bort, varför och vart de går. Inte ett slaviskt undvikande av flera nollor under en skruv. Eftersom "det är regeln".

I diazedcentraler så är det som sagt inte ovanligt med flera ledare under samma skruv (av alla de slag) eftersom det ofta inte finns plats. Det är också då som problemet med flerfasgrupper blir som störst eftersom man inte har flerpolig säkring. (På den gamla goda tiden, dvs innan JFB så tog man ofta en ledig plats på den av noll/jord-skenan där det fanns en. Fick flytta en 4-5-6 sådana när vi installerade JFB. Allt gjort av elektriker.)
...
Inte två nollor under samma skruv i en central ligger närmast någonstans mellan 3 och 2 i taxonomin ovan. Och är inte mystisk alls.
Nej, problemet är inte när man kopplar in nollorna, och har ingenting med säkringar att göra. Problemet är risken för att en framtida urkoppling av någon ny elektriker som missar den (numera) ostandard kopplingen och på så sätt matar 400V till någon 230V-apparat. Lösa nollor är inte att leka med och ger konsekvenser som inte finns när det gäller lösa fasledare, och vad du skriver om 2 och 3 tyder på att du underskattar risken.

Det faktum att man förr i tiden använde dubbla nollor på en skruv betyder inte att det är bra, eller Ok nuförtiden. Regeln för nolledare finns inte där av estetiska skäl eller för att retas, utan på förekommen anledning. Detta är knappast den enda sak som man med tiden insett ger säkerhetsproblem, och därför har gett upphov till nya regler som förbjuder tidigare godkända metoder. Som att förtenna ändarna i skruvterminaler. t.ex. (som var en annan förekommande brandorsak).

Om man inte har plats på nollisten i elcentralen för alla nollor så är den riktiga att byta eller komplettera nollisten. Eller kanske hela elcentralen, är den gammal kan den mycket väl ha andra säkerhetsproblem.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
@dan_norstedt man behöver inte mäta vid bortkoppling men innan man tar i drift igen :-)
Sen tycker väl jag att diskutionen om dubbla nollor är en ickefråga då det bryter mot reglerna om överskådlighet i installationen och inte ska finnas men jag är ju och andra sidan ingen elektriker :-)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att man själv, personligen, blir ansvarig för det man gör.

Sen står ju inte personligt ansvar så högt i kurs i samhället generellt, ämbetsmannaansvaret inom staten försvann exempelvis för över 40 år sen, så att tro att den vägen skulle vara aktuell för just elektriker känns ju en smula naivt.
E elmont skrev:
Är det inte så i dag då? Dom ytterst få som har ställt till ansvar har väl så vitt jag vet varit "vanliga" elektriker ?
Det är väl det där med att det bara är vanliga elektriker och ytterst få som är problemet. Vad är poängen med att ha ett behörighets- och ansvarssystem om det är väldigt svårt att få ansvaret fastställt?

Sen tror jag personligen mer på utföraransvar (personligt eller på bolagsnivå) som kan kontrolleras genom besiktningsmän än vad jag tror på licensiering, men det är en annan sak.
 
tommib
D dan_norstedt skrev:
Nej, problemet är inte när man kopplar in nollorna, och har ingenting med säkringar att göra. Problemet är risken för att en framtida urkoppling av någon ny elektriker som missar den (numera) ostandard kopplingen och på så sätt matar 400V till någon 230V-apparat. Lösa nollor är inte att leka med och ger konsekvenser som inte finns när det gäller lösa fasledare, och vad du skriver om 2 och 3 tyder på att du underskattar risken.

Det faktum att man förr i tiden använde dubbla nollor på en skruv betyder inte att det är bra, eller Ok nuförtiden. Regeln för nolledare finns inte där av estetiska skäl eller för att retas, utan på förekommen anledning. Detta är knappast den enda sak som man med tiden insett ger säkerhetsproblem, och därför har gett upphov till nya regler som förbjuder tidigare godkända metoder. Som att förtenna ändarna i skruvterminaler. t.ex. (som var en annan förekommande brandorsak).

Om man inte har plats på nollisten i elcentralen för alla nollor så är den riktiga att byta eller komplettera nollisten. Eller kanske hela elcentralen, är den gammal kan den mycket väl ha andra säkerhetsproblem.
Men om vi ska bortse från alla historiska abbrovinker och förutsätta att en anläggning är perfekt (kom ihåg, exakt detta förutsätter lagstiftaren) så finns ingen anledning att kräva något mer av elektriker än att de kan koppla färg mot färg och sen lägga till några tändtrådar. Att bygga en elanläggning i en villa är då inte svårare än t.ex. en LEGO-tågbana. Just detta med att det finns så många tidigare godkända lösningar som får fortsätta finnas gör att det faktiskt krävs lite kunskaper om du ska koppla i en sådan anläggning.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.