118 605 läst ·
752 svar
119k läst
752 svar
Får man dra rör och sätta dosor?
Som skrivits innan så är det anläggningsinnehavaren, som har ansvaret för att anläggningen är i säkert skick.
Det är alltså denne som ska se tull att nödvändiga dokument finns bevarade. Finns inte dessa har denne brustit i sitt ansvar.
Så om det utförs arbete på er anläggning, kräv att få dokumentation på arbetet.
Finns olika dokument för olika arbete.
Tex kontroll före driftsättning och kontroll av mindre arbeten.
Vill inte den anlitade firman ge er dessa dokument så välj en annan firma.
Skulle alla kunder agera på detta sätt skulle snart branschen självsaneras och oseriösa företag försvinna.
Men det skulle säkert innebära att priserna skulle ligga i i samma prisnivå.
Dvs runt 6-700 kr i timmen.
Fördelen är att man slipper företag som Pelles allservice, allt inom el och trädgårdsskötsel. Pris 250 kr i timmen
Är säker på att problemet med ohemula påslag på mtrl kommer att minska och branschen blir mer transparent
Det är alltså denne som ska se tull att nödvändiga dokument finns bevarade. Finns inte dessa har denne brustit i sitt ansvar.
Så om det utförs arbete på er anläggning, kräv att få dokumentation på arbetet.
Finns olika dokument för olika arbete.
Tex kontroll före driftsättning och kontroll av mindre arbeten.
Vill inte den anlitade firman ge er dessa dokument så välj en annan firma.
Skulle alla kunder agera på detta sätt skulle snart branschen självsaneras och oseriösa företag försvinna.
Men det skulle säkert innebära att priserna skulle ligga i i samma prisnivå.
Dvs runt 6-700 kr i timmen.
Fördelen är att man slipper företag som Pelles allservice, allt inom el och trädgårdsskötsel. Pris 250 kr i timmen
Är säker på att problemet med ohemula påslag på mtrl kommer att minska och branschen blir mer transparent
Nu har tråden hettat till och många har berört var kortslutningen sitter!!!
Samma galna problem som gör svenska badrum omöjliga används nu till elinstallationer och elanläggningar!
När folk som inte kan juridik och inte el och inte har fattat hur begreppet ”behörig” ”certifierad” ”kompetens” leder till kortslutning !
1. En elanläggning måste kunna definieras som godkänd!
Kan man inte med en rimlig ekonomisk metod definiera en anläggning som godkänd oberoende av installatör... kan elregleringarna helt tas bort och vi får börja köra vilda västern ?
2.Elinstallatörerna måste bevisa dokumentera vad de gjort och vad de debiterat skyddat av en branchförsäkring
Om detta inte sker ska fängelse för bedrägeri och skapande av fara för almänheten drabba... installatör och ansvarig på företaget
3 försäkringsbolag ska tvingas bevisa elanläggnings certifikat för att få försäkra och om konsument hävdar att elanläggningen enligt 1 är godkänd och försäkringsbolaget vägrar medverka till problemets lösning ska försäkringsbolaget fråntas rätt att verka som försäkringsbolag
Till sist elbranchen måste styras upp helt o hållet med transparens!
Process med hur upphandling av jobb ska ske och dokument ska måste skapas! Priser och hur standard installationer utförs måste definieras i dokument som utgör kontrakt för jobbet och sist måste anläggningen hamna i funktionellt färdigt läge!!
Ansvar under straffansvar måste ligga på entreprenören elinstallatör fram till färdig godkänd anläggning!
Debaclet som pågår i denna tråden med en elanläggning som byggs som man kokar soppa på en spik måste ersättas med
Kunden köper en elanläggning!
Leverantören måste ha ansvaret för att leverera mot underskrivet kontrakt
Möjligen måste bygglov kompletteras med ellov och vvslov...?
Samma galna problem som gör svenska badrum omöjliga används nu till elinstallationer och elanläggningar!
När folk som inte kan juridik och inte el och inte har fattat hur begreppet ”behörig” ”certifierad” ”kompetens” leder till kortslutning !
1. En elanläggning måste kunna definieras som godkänd!
Kan man inte med en rimlig ekonomisk metod definiera en anläggning som godkänd oberoende av installatör... kan elregleringarna helt tas bort och vi får börja köra vilda västern ?
2.Elinstallatörerna måste bevisa dokumentera vad de gjort och vad de debiterat skyddat av en branchförsäkring
Om detta inte sker ska fängelse för bedrägeri och skapande av fara för almänheten drabba... installatör och ansvarig på företaget
3 försäkringsbolag ska tvingas bevisa elanläggnings certifikat för att få försäkra och om konsument hävdar att elanläggningen enligt 1 är godkänd och försäkringsbolaget vägrar medverka till problemets lösning ska försäkringsbolaget fråntas rätt att verka som försäkringsbolag
Till sist elbranchen måste styras upp helt o hållet med transparens!
Process med hur upphandling av jobb ska ske och dokument ska måste skapas! Priser och hur standard installationer utförs måste definieras i dokument som utgör kontrakt för jobbet och sist måste anläggningen hamna i funktionellt färdigt läge!!
Ansvar under straffansvar måste ligga på entreprenören elinstallatör fram till färdig godkänd anläggning!
Debaclet som pågår i denna tråden med en elanläggning som byggs som man kokar soppa på en spik måste ersättas med
Kunden köper en elanläggning!
Leverantören måste ha ansvaret för att leverera mot underskrivet kontrakt
Möjligen måste bygglov kompletteras med ellov och vvslov...?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Och proportionaliteten i de förslagen har ett motsatt samband till mängden utropstecken, eller?
Om vi tar ett exempel som hände mig nyligen, byte av (fast instalerad) fjärrvärme mätare.
Uppenbart ett jobb som måste utföras av behörig elektriker. Jag har ingen som helst anledning att tvivla på att installatören som fjärrvärme leverantören skickade ut hade korekt behörighet.
Men om jag skulle sälja mitt hus hur bevisar jag att så var fallet?
Jag har inte fått nåt intyg eller nåt annat papper som kan styrka detta. Enda som skickats ut är information om att mätaren ska bytas och en tid när jag förväntas kunna släppa in en installatör från fjärrvärme leverantören.
Det finns massvis med liknande exempel när man aldrig får intyg etc. Gör detta att att installationen blir olaglig?
Uppenbart ett jobb som måste utföras av behörig elektriker. Jag har ingen som helst anledning att tvivla på att installatören som fjärrvärme leverantören skickade ut hade korekt behörighet.
Men om jag skulle sälja mitt hus hur bevisar jag att så var fallet?
Jag har inte fått nåt intyg eller nåt annat papper som kan styrka detta. Enda som skickats ut är information om att mätaren ska bytas och en tid när jag förväntas kunna släppa in en installatör från fjärrvärme leverantören.
Det finns massvis med liknande exempel när man aldrig får intyg etc. Gör detta att att installationen blir olaglig?
Nja, det är ytterligare en aspekt av det hela.Mikael_L skrev:
Man har dels fokuserat på hur, och sen förutsatt att om det är rätt "vem" så blir det automatiskt rätt.
Jag har tidigare jobbat i cirka 15 års tid med elsäkerhetsprovning av elektriska apparater på Semko (d.v.s. typ S-märkning). För elektriska apparater finns det standarder där det finns tydligt specificerat hur saker ska vara gjorda. Det ger två fördelar:
1. Den som konstruerar en apparat vet vad den behöver klara
2. En utomstående part kan "inspektera" och "prova" och därmed bekräfta att standarden är uppfylld
D.v.s. man kan få en oberoende verifiering av att kraven är uppfyllda.
Spelar ingen roll "vem" som har konstruerat eller tillverkat det eller "hur" det denna har jobbat med konstruktionen, allt som spelar roll är slutresultatet. Och det går att verifiera i efterhand vid behov.
Kan du berätta hur nån som köper ett hus som är byggt på 40-talet kan få fram dessa dokument?U Uffe A skrev:Som skrivits innan så är det anläggningsinnehavaren, som har ansvaret för att anläggningen är i säkert skick.
Det är alltså denne som ska se tull att nödvändiga dokument finns bevarade. Finns inte dessa har denne brustit i sitt ansvar.
Så om det utförs arbete på er anläggning, kräv att få dokumentation på arbetet.
Fast, som jag påpekade tidigare, det är upp till en eventuell åklagare att bevisa att den är olagligt installerad. Oskyldig tills motsatsen bevisats liksom...Nyfniken skrev:
Men som fastighetsägare vill man ju ha koll ändå, men det är alltså i princip omöjligt med hus som inte är nybyggen.
Vore intressant att veta om nybyggda hus idag verkligen levereras med full dokumentation av installationen? Jag tvivlar starkt...
Det är tyvärr inte möjligt.N Nerre skrev:
Men förhoppningsvis så kan den som om 80 år köper ett hus som är byggt i år och där elen är installerad av en firma som arbetar efter regelverket få dessa dokument om anläggningsinnehavaren sköter sitt ansvar.
Gäller även ev ändringar och utökningar av installationen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Det kan man inte idag heller.F Fredrik Sjödin skrev:
Det där är fel.F Fredrik Sjödin skrev:Idag är det tydligt. Ett elinstallationsarbete som inte uppfyller elsäk-fs 2017:3 är inte korrekt utfört. Konsumenten har en enklare tillvaro idag. Hen kan fråga utföraren vilken firma hen jobbar på och sen verifiera om firman finns med i elsäkerhetsverkets register. Ingen träff - ingen korrekt installation.
Du tror att prissättningen skulle bli bättre med mer reglering, mer dokumentationskrav och ett ännu mer cementerat monopol för elbranschen?U Uffe A skrev:Som skrivits innan så är det anläggningsinnehavaren, som har ansvaret för att anläggningen är i säkert skick.
Det är alltså denne som ska se tull att nödvändiga dokument finns bevarade. Finns inte dessa har denne brustit i sitt ansvar.
Så om det utförs arbete på er anläggning, kräv att få dokumentation på arbetet.
Finns olika dokument för olika arbete.
Tex kontroll före driftsättning och kontroll av mindre arbeten.
Vill inte den anlitade firman ge er dessa dokument så välj en annan firma.
Skulle alla kunder agera på detta sätt skulle snart branschen självsaneras och oseriösa företag försvinna.
Men det skulle säkert innebära att priserna skulle ligga i i samma prisnivå.
Dvs runt 6-700 kr i timmen.
Fördelen är att man slipper företag som Pelles allservice, allt inom el och trädgårdsskötsel. Pris 250 kr i timmen
Är säker på att problemet med ohemula påslag på mtrl kommer att minska och branschen blir mer transparent
Det var roligt.
Du läser mitt inlägg som fan läser bibelntommib skrev:
Priserna kommer att vara normala och de som nu ligger med ett alltför lågt pris och tar igen detta på fantasipåslag på mtrl kommer att dö ut
Förstod att en del i "hempularmaffian" skulle reagera.
Om du läser en gång till så förstår du att jag är ute efter att mer dokumentation och riktig dokumentation behövs och det kan uppnås med striktare regelverk och reglering.
Det är ju för kundens (anläggningsinnehavarens) bästa det handlar om.
Eller vad tycker du?
useless skrev:
Hej, elmont,E elmont skrev:
Vad sägs om följande fall:
https://www.byggahus.se/forum/threads/behoever-bryta-2-saekringar-foer-att-fa-stroemloest.323388/
Här var det ett installationsföretag med auktorisation och egenkontroll som gjorde en "korrekt" installation vilken renderade i att jag fick göra en anmälan till ESV pga feltypen. Felet korrigerades av företaget efter felanmälan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Med tanke hur bra elektrikerna som förra ägaren av mitt hus anlitade gjorde själva elinstallationer betvivlar jag att eventuell papperexercis skulle vara i bättre skick...
Nej, känns som ännu ett sätt att skrämma Svensson till att el är farligt och kunna ta ännu mer betalt för sitt arbete. 2h dokumentation för minsta jobb ser jag framför mig. Tror detta kommer innebära ännu sämre underhåll av befintliga anläggningar.
Nej, känns som ännu ett sätt att skrämma Svensson till att el är farligt och kunna ta ännu mer betalt för sitt arbete. 2h dokumentation för minsta jobb ser jag framför mig. Tror detta kommer innebära ännu sämre underhåll av befintliga anläggningar.
Redigerat:
