Som skrivits innan så är det anläggningsinnehavaren, som har ansvaret för att anläggningen är i säkert skick.
Det är alltså denne som ska se tull att nödvändiga dokument finns bevarade. Finns inte dessa har denne brustit i sitt ansvar.
Så om det utförs arbete på er anläggning, kräv att få dokumentation på arbetet.
Finns olika dokument för olika arbete.
Tex kontroll före driftsättning och kontroll av mindre arbeten.
Vill inte den anlitade firman ge er dessa dokument så välj en annan firma.
Skulle alla kunder agera på detta sätt skulle snart branschen självsaneras och oseriösa företag försvinna.
Men det skulle säkert innebära att priserna skulle ligga i i samma prisnivå.
Dvs runt 6-700 kr i timmen.
Fördelen är att man slipper företag som Pelles allservice, allt inom el och trädgårdsskötsel. Pris 250 kr i timmen
Är säker på att problemet med ohemula påslag på mtrl kommer att minska och branschen blir mer transparent
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Nu har tråden hettat till och många har berört var kortslutningen sitter!!!
Samma galna problem som gör svenska badrum omöjliga används nu till elinstallationer och elanläggningar!


När folk som inte kan juridik och inte el och inte har fattat hur begreppet ”behörig” ”certifierad” ”kompetens” leder till kortslutning !

1. En elanläggning måste kunna definieras som godkänd!
Kan man inte med en rimlig ekonomisk metod definiera en anläggning som godkänd oberoende av installatör... kan elregleringarna helt tas bort och vi får börja köra vilda västern ?
2.Elinstallatörerna måste bevisa dokumentera vad de gjort och vad de debiterat skyddat av en branchförsäkring
Om detta inte sker ska fängelse för bedrägeri och skapande av fara för almänheten drabba... installatör och ansvarig på företaget
3 försäkringsbolag ska tvingas bevisa elanläggnings certifikat för att få försäkra och om konsument hävdar att elanläggningen enligt 1 är godkänd och försäkringsbolaget vägrar medverka till problemets lösning ska försäkringsbolaget fråntas rätt att verka som försäkringsbolag

Till sist elbranchen måste styras upp helt o hållet med transparens!
Process med hur upphandling av jobb ska ske och dokument ska måste skapas! Priser och hur standard installationer utförs måste definieras i dokument som utgör kontrakt för jobbet och sist måste anläggningen hamna i funktionellt färdigt läge!!
Ansvar under straffansvar måste ligga på entreprenören elinstallatör fram till färdig godkänd anläggning!
Debaclet som pågår i denna tråden med en elanläggning som byggs som man kokar soppa på en spik måste ersättas med

Kunden köper en elanläggning!
Leverantören måste ha ansvaret för att leverera mot underskrivet kontrakt
Möjligen måste bygglov kompletteras med ellov och vvslov...?
 
Och proportionaliteten i de förslagen har ett motsatt samband till mängden utropstecken, eller?
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Om vi tar ett exempel som hände mig nyligen, byte av (fast instalerad) fjärrvärme mätare.
Uppenbart ett jobb som måste utföras av behörig elektriker. Jag har ingen som helst anledning att tvivla på att installatören som fjärrvärme leverantören skickade ut hade korekt behörighet.

Men om jag skulle sälja mitt hus hur bevisar jag att så var fallet?
Jag har inte fått nåt intyg eller nåt annat papper som kan styrka detta. Enda som skickats ut är information om att mätaren ska bytas och en tid när jag förväntas kunna släppa in en installatör från fjärrvärme leverantören.

Det finns massvis med liknande exempel när man aldrig får intyg etc. Gör detta att att installationen blir olaglig?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Det finns massvis med liknande exempel när man aldrig får intyg etc. Gör detta att att installationen blir olaglig?
Nej, men det blir omöjligt att visa att den är lagligt installerad.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker din åsikt blir tydligare ifall du skriver "av vem" istället för "hur"
Nja, det är ytterligare en aspekt av det hela.

Man har dels fokuserat på hur, och sen förutsatt att om det är rätt "vem" så blir det automatiskt rätt.

Jag har tidigare jobbat i cirka 15 års tid med elsäkerhetsprovning av elektriska apparater på Semko (d.v.s. typ S-märkning). För elektriska apparater finns det standarder där det finns tydligt specificerat hur saker ska vara gjorda. Det ger två fördelar:
1. Den som konstruerar en apparat vet vad den behöver klara
2. En utomstående part kan "inspektera" och "prova" och därmed bekräfta att standarden är uppfylld

D.v.s. man kan få en oberoende verifiering av att kraven är uppfyllda.

Spelar ingen roll "vem" som har konstruerat eller tillverkat det eller "hur" det denna har jobbat med konstruktionen, allt som spelar roll är slutresultatet. Och det går att verifiera i efterhand vid behov.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Som skrivits innan så är det anläggningsinnehavaren, som har ansvaret för att anläggningen är i säkert skick.
Det är alltså denne som ska se tull att nödvändiga dokument finns bevarade. Finns inte dessa har denne brustit i sitt ansvar.
Så om det utförs arbete på er anläggning, kräv att få dokumentation på arbetet.
Kan du berätta hur nån som köper ett hus som är byggt på 40-talet kan få fram dessa dokument?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej, men det blir omöjligt att visa att den är lagligt installerad.
Fast, som jag påpekade tidigare, det är upp till en eventuell åklagare att bevisa att den är olagligt installerad. Oskyldig tills motsatsen bevisats liksom...

Men som fastighetsägare vill man ju ha koll ändå, men det är alltså i princip omöjligt med hus som inte är nybyggen.

Vore intressant att veta om nybyggda hus idag verkligen levereras med full dokumentation av installationen? Jag tvivlar starkt...
 
N Nerre skrev:
Kan du berätta hur nån som köper ett hus som är byggt på 40-talet kan få fram dessa dokument?
Det är tyvärr inte möjligt.
Men förhoppningsvis så kan den som om 80 år köper ett hus som är byggt i år och där elen är installerad av en firma som arbetar efter regelverket få dessa dokument om anläggningsinnehavaren sköter sitt ansvar.
Gäller även ev ändringar och utökningar av installationen.
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Bra inlägg! Det du beskriver är en av huvudanledningarna till att systemet ändrades 2017. Konsumenterna kunde inte avgöra vare sig om den som utförde installationerna hade kompetens och behörighet för det, eller om installationerna var säkra.
Det kan man inte idag heller.

F Fredrik Sjödin skrev:
Idag är det tydligt. Ett elinstallationsarbete som inte uppfyller elsäk-fs 2017:3 är inte korrekt utfört. Konsumenten har en enklare tillvaro idag. Hen kan fråga utföraren vilken firma hen jobbar på och sen verifiera om firman finns med i elsäkerhetsverkets register. Ingen träff - ingen korrekt installation.
Det där är fel.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
tommib
U Uffe A skrev:
Som skrivits innan så är det anläggningsinnehavaren, som har ansvaret för att anläggningen är i säkert skick.
Det är alltså denne som ska se tull att nödvändiga dokument finns bevarade. Finns inte dessa har denne brustit i sitt ansvar.
Så om det utförs arbete på er anläggning, kräv att få dokumentation på arbetet.
Finns olika dokument för olika arbete.
Tex kontroll före driftsättning och kontroll av mindre arbeten.
Vill inte den anlitade firman ge er dessa dokument så välj en annan firma.
Skulle alla kunder agera på detta sätt skulle snart branschen självsaneras och oseriösa företag försvinna.
Men det skulle säkert innebära att priserna skulle ligga i i samma prisnivå.
Dvs runt 6-700 kr i timmen.
Fördelen är att man slipper företag som Pelles allservice, allt inom el och trädgårdsskötsel. Pris 250 kr i timmen
Är säker på att problemet med ohemula påslag på mtrl kommer att minska och branschen blir mer transparent
Du tror att prissättningen skulle bli bättre med mer reglering, mer dokumentationskrav och ett ännu mer cementerat monopol för elbranschen?

Det var roligt.
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 7 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du tror att prissättningen skulle bli bättre med mer reglering, mer dokumentationskrav och ett ännu mer cementerat monopol för elbranschen?

Det var roligt.
Du läser mitt inlägg som fan läser bibeln ;)
Priserna kommer att vara normala och de som nu ligger med ett alltför lågt pris och tar igen detta på fantasipåslag på mtrl kommer att dö ut
Förstod att en del i "hempularmaffian" skulle reagera.
Om du läser en gång till så förstår du att jag är ute efter att mer dokumentation och riktig dokumentation behövs och det kan uppnås med striktare regelverk och reglering.
Det är ju för kundens (anläggningsinnehavarens) bästa det handlar om.
Eller vad tycker du?
 
tommib
Klart jag gör ;)
Jag återkommer med en något mer nyanserad synpunkt ikväll när jag sitter vid ett tangentbord
 
ClasseClas
useless useless skrev:
Din illa dolda agenda är bara att försvara branschens monopol. Om du inte kan komma med vettiga argument så finns det inget mer att diskutera.
E elmont skrev:
Jag skulle fortfarande vilja se när det faktiskt varit problem med en "korrekt" utförd elinstallation och inte bara rent teoretiskt.
Hej, elmont,

Vad sägs om följande fall:
https://www.byggahus.se/forum/threads/behoever-bryta-2-saekringar-foer-att-fa-stroemloest.323388/

Här var det ett installationsföretag med auktorisation och egenkontroll som gjorde en "korrekt" installation vilken renderade i att jag fick göra en anmälan till ESV pga feltypen. Felet korrigerades av företaget efter felanmälan.
 
Med tanke hur bra elektrikerna som förra ägaren av mitt hus anlitade gjorde själva elinstallationer betvivlar jag att eventuell papperexercis skulle vara i bättre skick...

Nej, känns som ännu ett sätt att skrämma Svensson till att el är farligt och kunna ta ännu mer betalt för sitt arbete. 2h dokumentation för minsta jobb ser jag framför mig. Tror detta kommer innebära ännu sämre underhåll av befintliga anläggningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.