4 526 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Får man dra kabel så här?
Jag hade tänkt dra 2 st EKK från elcentralen till två renoverade rum. Är följande kabeldragning tillåten?
Elcentral
|
1 m i kabelkanal av plast
|
1.5 m längs innerväggen i överskåpet i en väggfast garderob
|
Genom en 10 cm lättbetongvägg
|
3 m längs väggen i en klädkammare
|
|
Eldosa
Elcentral
|
1 m i kabelkanal av plast
|
1.5 m längs innerväggen i överskåpet i en väggfast garderob
|
|
3 m längs väggen i en klädkammare
|
|
Eldosa
Jag ser inget problem med detta. Vad ska du koppla in? Tänkte på dimensionen
Läser som en kratta märker jag. Du ska till 2 rum
Läser som en kratta märker jag. Du ska till 2 rum
Japp, då det är tillåtet att t.o.m dra EKK löst i vägg med dragavlastning i bägge ändarna så är givetvis även det du skriver OK.ZipLock skrev:
Att du klamrar den längs många av sträckorna ersätter dragavlastning.
Du behöver bara ge akt på extern värme (inte montera den mot eller väldigt nära ett kaminrör typ) och utifrån kommande skada (t.ex. om EKK'n löper i dörröppningen där man även brukar köra gaffeltruckar, eller stor risk för genomskruvning/spikning, typ).
Sen är det bara det estetiska och om du själv tycker det känns olämpligt på något annat vis, dvs sånt som inte egentligen har med reglerna att göra.
I nuläget är det tre rum som ligger på samma 10A säkring. I samband med renovering har det dragits ny el i två av rummen. De här två EKK kommer att bli matning till de två renoverade rummen.Kristoffer_J skrev:
Jag hade tänkt använda 10A säkring i elcentralen och 3G1,5 EKK kabel.
Hur ser man på kabel i kabelkanal när det gäller dragavlastning? River någon ned kanalen så lär ju kabeln följa medMikael_L skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 981 inlägg
Hur stor är risken att någon river ned kanal och kabel då? Du behöver inte överdriva. En kabel tål ganska mycket dragkraft. Och dragavlastad lär den vara där den är förlagd genom väggar och klamrad. Om kanalen går ikring maghöjd kanske den behöver lite extra förstärkning.
Det var väl mera en teroretisk fråga. Den första kabelkanalen kommer att gå på 2.60 m höjd och den biten i klädkammaren på 2.30 m höjd.Bo.Siltberg skrev:
En kabelkanal bör väl kunna anses sitta lika hårt som klammer på kabeln direkt, på ett ungefär.
Det är nog jämbördigt, och därmed bör nog en kabelkanal kunna anses som ett likvärdigt utförande som en klamrad kabel, vad det gäller den biten.
Alltså grundregeln är att man inte behöver skydda och dimensionera för (relativt oförutsägbara) olyckor.
Det ska skyddas (med IP-klasser, extra mekaniska skydd osv) för lokalens normala användning, samt gärna för ganska "förutsägbara olyckor".
Ett bra exempel är ju som jag skrev tidigare, att är en kabel dragen genom en öppning där truckar och maskiner normalt åker genom hela dagarna så är det väl förvisso att anse som en olycka att en truck förr eller senare stöter i väggen, men ändå något som man liksom kan förutse att det troligen kommer hända någon gång. Så då sätter man gärna U-plåt över kabeln eller drar den i skyddande rör.
Men inte i passager där det normalt mest passerar folk, typ. Även om det alltid går att tänka sig någon slags fantastiskt märklig olycka så behöver man inte dimensionera för det.
Det är nog jämbördigt, och därmed bör nog en kabelkanal kunna anses som ett likvärdigt utförande som en klamrad kabel, vad det gäller den biten.
Alltså grundregeln är att man inte behöver skydda och dimensionera för (relativt oförutsägbara) olyckor.
Det ska skyddas (med IP-klasser, extra mekaniska skydd osv) för lokalens normala användning, samt gärna för ganska "förutsägbara olyckor".
Ett bra exempel är ju som jag skrev tidigare, att är en kabel dragen genom en öppning där truckar och maskiner normalt åker genom hela dagarna så är det väl förvisso att anse som en olycka att en truck förr eller senare stöter i väggen, men ändå något som man liksom kan förutse att det troligen kommer hända någon gång. Så då sätter man gärna U-plåt över kabeln eller drar den i skyddande rör.
Men inte i passager där det normalt mest passerar folk, typ. Även om det alltid går att tänka sig någon slags fantastiskt märklig olycka så behöver man inte dimensionera för det.
Klicka här för att svara