Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag tycker dom är snygga! Något att tänka på är att absolut inte klippa upp hålet utan att såga+fila upp det. Klipper du med tex kabelsax så är det stor risk att den spricker.
Jag använder rundfil. Tycker det blir snyggast hål så

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Mikael_L
Det finns en liten risk att kabelmanteln på befintlig kabel är "för kort", dvs inte når in i ett renova utanpåliggande uttag.

Det beror helt på hur snålt de har avmantlat vid montaget en gång i tiden.

Får du det problemet så må du byta kablarna också.
Möjligen ... men egentligen en fusklösning, kan du trä på en liten kort bit kabelhölje från en annan kabel, över ledarna inne i kabeln, men det är väl knappast fackmannamässigt, samt i gråskalan på det tillåtna.

Mikael_L
J Johan_Berg skrev:
Jag använder rundfil. Tycker det blir snyggast hål så
Det blir bra, själv kör jag med klipptången, det brukar sällan spricka på något sätt med en sådan.

Grön klipptång med metallhuvud, används för att undvika sprickor vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
men det är väl knappast fackmannamässigt
Är det inte precis så en fackman hade gjort? 😂

Mikael_L
Nja.
Det hade tagit emot rätt bra att göra så hos en som betalar för ett fackmannamässigt utförande..

Något försök med att tänka med att det åtminstone motsvarar IP40 känns som en klen tröst i sammanhanget. Men det är väl det man möjligen har att motivera avsteget med.

Samtidigt är det ganska likt det som elektriker har gjort "i urminnes tider" när badrumsskåpet inte är lika högt som rörutloppet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.