Har ett litet bekymmer som har uppkommit av att tidigare ägaren rev en vägg delvis som jag har byggt upp för att få ett sovrum till. Nu blev det lite dumt med strömbrytaren till belysningen där pga att jag inte hade tid att vänta på nån elektriker så strömbrytaren till taklampan sitter i hallen utanför sovrummet. Innanför dörren till sovrummet så är en dosa där elen går vidare till taklampan från strömbrytaren på andra väggen utanför.

Har en fjärrbrytare på väggen i sovrummet nu som styr takbelysningen, men det är lite sådär med mottagningen ibland. Så nu tänkte jag lösa det med en riktig strömbrytare innanför dörren om det går. Dosan som sitter nära taket har tre utgångar som alla är upptagna. Den sitter i resterna av gamla väggen som tidigare ägaren hade rivit, var kvar ca 30 cm högst upp där elen är dragen, som jag lät vara kvar under nya väggen. Skulle det vara möjligt att borra ett hål i baksidan av dosan och dra ett rör ner till där jag vill ha strömbrytaren och sätta en dosa för den bakifrån? Kan öppna väggen på hallsidan då den bara är gipsskivor än så länge.

Ja om du du gör det ordendligt borra ett 15-16mm hål trä in flexslang + en dutt smältlim, och dra ner slangen till en s.k senildosa/rot-dosa.

Oki låter bra det, trodde att det var helt kört ;)

Borrar du ett 16s hål så sitter räfflad flexslang alldeles tillräckligt utan smältlim.

Låter bra det, då vet jag att de kan lösas så jag får väl skrapa/skära bort lite spackel så att jag får lös gipsskivan nån dag.

Ett värre problem är däremot att en eldosa verkar nån gång i tiden ha hamnat mitt under den biten av väggen som tidigare ägaren hade lämnat kvar. Har klurat ut att röret från strömbrytaren på den väggen utanför sovrummet verkar gå till dosan mitt under väggen, sen går det ström från den dosan till vägguttagen i sovrummet och tillbaks till dosan innanför dörren till sovrummet och därifrån till taklampan.

Om jag ändå plockar ner gipsskivan på baksidan av sovrumsväggen så borde jag väl kunna använda mig av en vanlig dosa som jag spikar fast i regeln från baksidan? Tänkte nog sätta ett eluttag i hallen nedanför där strömbrytaren blir och sätta en vanlig dosa där också.

Ja ska du ändå ner med gipset kan du ju lika gärna spika vanlig apparat-dosa i regeln.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.