7 490 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
Får man återuppbygga ett garage utan bygglov om det har rivits utan rivningslov?
Sida 1 av 2
Om ett garage har rivits utan rivningslov, (dvs. om det ej finns uppgifter om att ett garage skall vara rivet), får man då återuppföra den utan bygglov? För utan rivningslov så är det väl egentligen "meningen" att den skall stå där egentligen. Eller? 
Frågar du kommunen är det garanterat nej.
I praktiken är det upp till läget, grannarna och den allmänna mentaliteten på stället om någon bryr sig om du råkar återuppföra ett icke rivet garage.
I praktiken är det upp till läget, grannarna och den allmänna mentaliteten på stället om någon bryr sig om du råkar återuppföra ett icke rivet garage.
Det är i tätbebyggt område och grannar och så vet ju att det är rivet. Det förvånar mig inte om komunen vet heller. Det verkar däremot inte finnas något rivningslov på det.
Jag kan ju aldrig återuppbygga utan att någon märker det. Tänkte bara om man fick rent juridiskt.
Men då är det ett nej alltså. Damnit
Jag kan ju aldrig återuppbygga utan att någon märker det. Tänkte bara om man fick rent juridiskt.
Men då är det ett nej alltså. Damnit
Men renovera får du väl, finns det plintar eller betongplatta kvar så har du ju inte rivit helt
I de två första svaren fick du all information som finns att ge.
Det är inte tillåtet, blir t.o.m två fel.
Du kan klara dig, främst om grannsämjan osv är god, sen finns det ju faktiskt en liten chans att kommunens tjänstemän ändå har lagt märke till det, eller råkar se när det nya byggs upp, på någon av sina små rundturer.
Och med nya PBL tror jag bygglovstjänstemännen åker omkring lite mer i verkligheten numera ...
Kan det vara så, ricken?
Du kan klara dig, främst om grannsämjan osv är god, sen finns det ju faktiskt en liten chans att kommunens tjänstemän ändå har lagt märke till det, eller råkar se när det nya byggs upp, på någon av sina små rundturer.
Och med nya PBL tror jag bygglovstjänstemännen åker omkring lite mer i verkligheten numera ...
Kan det vara så, ricken?
Tanken är så. Sen vilka som faktiskt gör det vet man aldrig.Mikael_L skrev:I de två första svaren fick du all information som finns att ge.
Kan det vara så, ricken?
Men utgå alltid ifrån att nån vet, om det är en granne eller tjänsteman.
Bor man offpist eller bara har oerhört bra grannar så kan det vara värt o chansa. Men med dagens straffavgifter så ska man överväga alla utgångar innan man gör nåt man får ångra.
Nu bygger jag förvisso på ett område som det råder lite nybyggnation på, så det påverkar säkert.Ricken skrev:
Men då och då ser jag en kommunmärkt bil med okänt innehåll åka "raggarrundan" sakta förbi, och ett ögonblick senare tillbaka, dvs inte uträtta något ärende utan av allt att döma bara köra för att kika lite.
Jag misstänker att det är byggkontoret som tar sig en rundtur ibland.
Dom får gärna beundra mitt verk.
Områden där man vet att det byggs mycket är ju alltid roliga o kika på.
Dels för att få se det man bara sett på papper på riktigt men sen finns det ju det sekundära att upptäcka om något inte är enligt lovet. Vilket man inte vill se men det är ju bättre att upptäcka det i tid.
Men även sånt ska ju ske iom platsbesöken nu.
Dels för att få se det man bara sett på papper på riktigt men sen finns det ju det sekundära att upptäcka om något inte är enligt lovet. Vilket man inte vill se men det är ju bättre att upptäcka det i tid.
Men även sånt ska ju ske iom platsbesöken nu.