Men hur ska jobbet få reda på om du plockar ut saker med firmans rabatt?

Det är mycket möjligt att elgrossisten skickar rapporter om uttag med jämna mellanrum, om inte annat så lär det ju komma in i firmans årsbonus.

Även om risken kanske inte är jättestor så är det sådant som skattemyndigheten tittar på när de gör en revision. De kan då se sådana uttag som tecken på att firman jobbat svart (och sköntaxera firman för de förväntade intäkterna på den uttagna materialen).

Vi får inte använda firmans rabatt när vi handlar på Elektroskandia, men på ahlsell så är det inga problem. Så det blir en bra rabatt när man ska ha något=)

O
Tror inte att det är någon skillnad på eljos strömställare som köps på clas ohlson mot den som köps i elbutiken... ett härligt rykte som klamrar sig fast... troligtvis för att dessa är billigare än elgrossisten ibland.... å som vi alla vet... är det billigt så är det dåligt oavsett varför det är billigt :p

Årets roligaste rubrik.

Om man inte är elektriker förstås.

5.2 racing skrev:
Årets roligaste rubrik.

Om man inte är elektriker förstås.
Följdfråga: Om man nu använder en dvärg som strömbrytare.. Får man dra av de som hushållsnära tjänster? hihi

lol:D

Och ett annat rykte som är lika seglivat och korkat är att man tex. hos Clas Ohlson kan köpa lika billigt som hos grossist.
Exempel E 1840621 Elko RS 1pol/trapp Classe 75:- Grossist ca 45:-
E 1831122 Eljo Renova trapp Classe 159:- Grossist ca 106:-
Det är vid köp av enstaka, vid lite större köp blir grossistpriset än lägre.
Därmed faller även det där billighetsresonemanget

Betalar du 45kr INKL moms hos grossist för E:1840621 så har du rätt bra rabattbrev. Jag betalar nån krona mer än de. Och ännu mindre företag kan nog betala upp mot 10-15kr mer än de där.

För övrigt så är det (enligt dom jag frågat) inte omöjligt att tex eljo/elko/hager är olika hos grossist och lågprishandeln. Eftersom grossisterna alltid går efter "svensk standard" fast lågprisaffärerna får köpa billigaste europastandard iom vi gick med i EU.. nåt sånt där snack har jag hört både från grossister och tex Hager.

Köper rätt mycket Elko

Rrrrr skrev:
För övrigt så är det (enligt dom jag frågat) inte omöjligt att tex eljo/elko/hager är olika hos grossist och lågprishandeln. Eftersom grossisterna alltid går efter "svensk standard" fast lågprisaffärerna får köpa billigaste europastandard iom vi gick med i EU.. nåt sånt där snack har jag hört både från grossister och tex Hager.

Det där måste vi ju få ett riktigt svar på. Låter inte som nåt Sverige skulle tillåta, men någon på Elektroskandia sa samma sak om Philips ljuskällor. Men han var inte 100% säker. I vilket fall så behöver vi ett svar.

Varför skulle det inte vara tillåtet att ha olika produkter? Om man kollar produktbeteckningen skiljer det lite nån stans. Det är ju mycket vanligt förekommande inom radio/tv. Även inom vitvarumarknaden vissa säljer tex frysar med en tillägssiffra/bokstav och har en "unik" produkt som bara tex. OnOff säljer.

Vi har redan fått svar. Förra gången de här galenskaperna dök upp i en tråd mailade jag Schneider Electric, Garo, Hager och några till. De som svarade försäkrade att det där är en myt och de de säljer exakt samma produkter till alla. De har inte olika serier, kvalitetsnormer eller andra avvikelser mellan "proffsprylar" och andra. Den enda skillnaden enligt dem är att elgrossisterna har ett större sortiment och säljer många produkter som inte finns i konsumentbutikerna.

Något sånt här:

Hobby-Olle: Jag tänkte handla på Biltema. De har väl vad jag behöver?
Elektrikern: Höhö, det är bara skit! Riktigt män (elektriker) handlar hos grossist!
Hobby-Olle: Jaha, vad skall man ha då?
Elektrikern: Jodu, det heter Eljo, Hager, osv. Det du, det är riiiktiga grejör.
Hobby-Olle. Hmm, men jag tyckte jag såg en sån där Eljo på Biltema!
Elektrikern: Öh.... (tänker snabbt) Ah, men du förstår; Det är inte samma prylar. De är sämre på Biltema!
Hobby-Olle: Jag har ett sånt uttag här. Vi kan jämföra,,,
Elektrikern: Ehh, nja, eum. (fan fan fan fan).... men okay då.
*jämför*
Hobby-Olle: Ja, men titta det är till och med samma tillverkningsserie!
Elektrikern: (shit shit shit) Öh, euhm, jo, men ah... Jag har bättre priser hos grossisten. Handlar på företaget ve'tu!
Hobby-Olle: Jaha, kul för dig!

De Eljobrytare jag köpte hos classe var blåa på baksidan och med skruvanslutningar, de jag köpte hos elgrossist var gröna och hade snabbkopplingar...

Jag kan ju även tala om att Malbergs säkringar görs i samma maskin i Kina som en del av Hagers, så dom måste vara lika bra. Det sa i alla fall försäljaren från Malmbergs.
Eftersom jag inte handlar allt jag behöver i min tillvaro hos mina elgrossister, så brukar jag slinka in hos Clas Ohlson i bland. Och av nån konstig anledning dras jag mot hyllorna med elgrejer, där ser jag tex elkos/eljos "apparater" av utgången modell (och lite lägre priser), ibland samma modeller som mina grossister har (till rätt höga priser), ibland modeller som jag aldrig tidigare sett (lite annan färg, text eller annan detalj). Så det kan vara samma men det vet inte en "amatör" för han ser normalt inte skillnaderna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.