Får man det, alltså inte som frånskiljare med syfte att arbeta med elinstallationen, utan som strömbrytare? Har hört att det "inte är bra", och olämpligt är det ju, men kan dvärgen slitas ut av det?

Elmatr. får användas för det ändamål som dom är avsedda att användas. Så att använda en automatsäkring som strömbrytare är ej godkänt, dessutom mår dom inte bra av att allt för ofta slås till och från dom slits helt enkelt. Konstruktionen är inte anpassad till den typen av "arbete"

Det finns brytare som ser ut som automatsäkringar men dom kostar multum.

Protte

De kostar 150 SEK på ELFA, så jag antar att man kan få dem för 50 SEK någon annan stans.

Art.nr 2154636
VIPPSTRÖMST. 1POL SL. 32A DINL
Pris/enh 28.00 Exkl. moms.
Hos Malmbergs och av den tvivelaktiga fabrikatet DinLine

DinLine är väl de bättre av Malmbergs grejer. Så har jag uppfattat det iallafall.

Rikard Ågren skrev:
DinLine är väl de bättre av Malmbergs grejer. Så har jag uppfattat det iallafall.
när jag skulle köpa dvärgar jämförde jag malmbergs och Dline, men valet föll på malmbergs för att dom var godkända som arbetsbrytare, och såg lite stabilare ut, dessutom hade de anslutning för gafffelskena på båda sidor, vilket Dline inte hade.

DinLine är bland det "billigaste" man kan köpa minst en klass under Malmbergs "eget" märke. DinLine kostar ungefär hälften av vad en Malmberg kostar, troligen av nån anledning.

Jaså, jag hade uppfattat det tvärt om :)

Apropå ingenting, tjänar man någonting nämnvärt på att köpa lite småmaterial (som t.ex. apparater, dosor och någon liten plastkapsling och dyl.) till privat hempul på elgrossister som t.ex. Selga och Solar i stället för typ. Clas Ohlson?

Jag hörde av en på jobbet att materialen som säljs på grossisterna är av bättre kvalité också. T.ex. grossisternas Eljo strömställare är bättre än Clas Ohlsons Eljo strömställare. Stämmer det eller? Låter konstigt.

//Patrik

Som privatkund handlar du nog billigare hos tex Classe men deras "apparater" är ofta av en äldre modell i bland nån lågprismodell (även av kända märken) och när dom har "rätt" apparat kostar den lika som hos en elfirma

elmont skrev:
Som privatkund handlar du nog billigare hos tex Classe men deras "apparater" är ofta av en äldre modell i bland nån lågprismodell (även av kända märken) och när dom har "rätt" apparat kostar den lika som hos en elfirma
Jag hörde att man inte fick använda firmans rabatt och tänkte då om det var någon nämnvärd skillnad..

//Patrik

Dom är säker rädd att du ska göra svartjobb, det brukar vara orsaken till att man inte får handla på firmans rabatter.

Men vad tycker du då.. jag har tänkt köpa lite grejer till ett litet privat jobb. Ska man köpa så mycket som möjligt på classe eller ska man ta det på Selga? :) (Kabel kan man ju köpa på grossisten för att få lite kvalité att jobba med.)

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.