2 300 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Får kommunen anlägga gata/trottoar på samfälld mark?
Kommunen vill i vårt område bredda en villagata samt anlägga gång- och cykelväg. Breddningen innebär bl.a. att kommunen nyttjar ett gammalt dikesområde mellan tomtgränser och befintlig gata. Detta dikesområde är samfälld mark där kommunen är en av delägarna tillsammans med 60+ fastigheter i området.
Min fråga är om kommunen bara kan dra igång sin entreprenad utan att samråda med övriga delägare i samfälligheten?
Då vi påpekat detta för kommunen får vi till svar att det anses som "allmän platsmark" eftersom dessa samfälligheter är "otidsenliga och inaktuella". Enligt utdrag från Lantmäteriet är dock samfälligheten aktiv.
Min fråga är om kommunen bara kan dra igång sin entreprenad utan att samråda med övriga delägare i samfälligheten?
Då vi påpekat detta för kommunen får vi till svar att det anses som "allmän platsmark" eftersom dessa samfälligheter är "otidsenliga och inaktuella". Enligt utdrag från Lantmäteriet är dock samfälligheten aktiv.
Vet ni om det finns stadgar och/eller en fungerande styrelse för samfälligheten? Vad tror ni att majoriteten delägare tycker om förändringarna? Vem ska stå för kostnaderna, tror knappast att kommunen tar detta själv, annars fördelas det ut på delägarna. Det kommer väl också att kräva skötsel.
Nej, det kan de inte. Däremot är det nog tyvärr inte ovanligt att kommunerna hanterar samfälld mark där de är delägare så som om det vore sin egen. Samfälligheten är inte inaktuell förrän den är upplöst och det gör inte kommunen utan lantmäteriet. Sen kan kommunen tycka vad de vill om det.
Med andra ord får kommunen helt enkelt kontakta styrelsen för samfälligheten i första hand.
Med andra ord får kommunen helt enkelt kontakta styrelsen för samfälligheten i första hand.
Samfälld mark har inte en styrelse, men den kan styras av en samfällighetsförening. Föreningen har en styrelse.
Finns det inte en styrelse, då är det delägarförvaltning, och då ska alla delägare vara överens om varje åtgärd. Så det handlar inte om vad majoriteten tycker när det är delägarförvaltning.
Sedan får man se lite praktiskt på det. Vad är värdet av diket för er, och vad är värdet av gångbanan för samhället.
Vill kommunen verkligen anlägga gångbanan, kan det leda till att Lantmäteriet inblandas för att upphäva gemensamhetsanläggningen eller ändra förvaltningen. Detta innebär kostnader som kan fördelas över alla delägare.
En annan konsekvens kan vara att kommunen inte bygger gångbanan, och det är kanske inte heller så bra för er
Finns det inte en styrelse, då är det delägarförvaltning, och då ska alla delägare vara överens om varje åtgärd. Så det handlar inte om vad majoriteten tycker när det är delägarförvaltning.
Sedan får man se lite praktiskt på det. Vad är värdet av diket för er, och vad är värdet av gångbanan för samhället.
Vill kommunen verkligen anlägga gångbanan, kan det leda till att Lantmäteriet inblandas för att upphäva gemensamhetsanläggningen eller ändra förvaltningen. Detta innebär kostnader som kan fördelas över alla delägare.
En annan konsekvens kan vara att kommunen inte bygger gångbanan, och det är kanske inte heller så bra för er
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kommunen påstår att jag inte får parkera min privata lastbil på tomten
Bygglov -
Enligt kommunen får jag inte hyra ut en viss del av sutterängvåningen.
Bygglov -
Anlägga farthinder på enskild väg
Juridik -
"Hyvla" bort lite berg och anlägga lutande uppfart
Grund & Markarbeten -
Får kommunen anlägga trottoaren precis i tomtgräns?
Juridik