11 547 läst ·
35 svar
12k läst
35 svar
Får kabel av annan färg märkas om till skyddsjord (gul/grön)?
Sida 1 av 3
Om det vid konvertering till jordade uttag är rörstopp mellan central och första dosan, kan det då vara tillåtet med ett undantag att märka om en oanvänd svart kabel till skyddsjord (gul/grön) om vi antar att märkningen sker med gul/grön slang både vid centralen och första dosan?
Rörstopp är inte roligt!
1. Kan man rubba den svarta kabeln ? För då kan man dra i en ny i rätt färg. Använd Glidex eller någon liknande halt medel. I värsta fall har jag löddat ihop kablarna för att minimera skarven.
2. Försök lokalisera stoppet, kör in dragfjäder och mät sedan var stoppet är, gör detta från båda hållen. Gör ett litet hål med en roterande rasp i borrmaskinen och försök lokalisera felet.
I bland får man ta upp ett hål i väggen, men det är inte roligt att återställa ytskikt.
1. Kan man rubba den svarta kabeln ? För då kan man dra i en ny i rätt färg. Använd Glidex eller någon liknande halt medel. I värsta fall har jag löddat ihop kablarna för att minimera skarven.
2. Försök lokalisera stoppet, kör in dragfjäder och mät sedan var stoppet är, gör detta från båda hållen. Gör ett litet hål med en roterande rasp i borrmaskinen och försök lokalisera felet.
I bland får man ta upp ett hål i väggen, men det är inte roligt att återställa ytskikt.
Det är som andra redan skrivit inte tillåtet. Kabeln måste vara gul/grön i hela sin längd.
Jag har råkat ut för rörstopp vid jordning av fastigheter och om det verkligen är stopp finns det bara en lösning och det är utvändigt förlagd kabel.
Jag har råkat ut för rörstopp vid jordning av fastigheter och om det verkligen är stopp finns det bara en lösning och det är utvändigt förlagd kabel.
Tycker alltid elektrikerna brukar ha ett ess i bakfickan när ”nöden har ingen lag i kombination med befintlig installation” men tydligen inte i detta fallet?
Utanpåliggande är nog inte en option då det måste dras genom hela huset från nedre till övre våning (the big boss skulle nog inte godkänna det).
Tror inte dragfjädern går in långt då det är 4 trådar i 16mm vp röret (2 blå och 2 svarta).
Får nog fortsatt förbli ojordat i det rummet, riva vägg/tak för att hitta vart det sitter fast är nog inte heller en option då det precis är nyrenoverat.
Dock lite synd då det är sista rummet i huset utan jord.
Utanpåliggande är nog inte en option då det måste dras genom hela huset från nedre till övre våning (the big boss skulle nog inte godkänna det).
Tror inte dragfjädern går in långt då det är 4 trådar i 16mm vp röret (2 blå och 2 svarta).
Får nog fortsatt förbli ojordat i det rummet, riva vägg/tak för att hitta vart det sitter fast är nog inte heller en option då det precis är nyrenoverat.
Dock lite synd då det är sista rummet i huset utan jord.
Verkar finnas fler knepigheter om det finns två svarta och två blå i matningen. Och som sagt märk inte om trådar för jord det är och kan bli riktigt fel. Du borde kunna ta matning till rummet från annat håll i närheten det borde gå med om inte annat en kort sträcka utanpåliggande kabel.
Har man tidigare fått in 4 trådar är det lite knepigt att dom inte går att dra ur. För det är så man gör om det är lite "trångt" i röret. Man fäster dragfjädern i någon av dom befintliga ledarna och drar ur allt sedan knyter man på dom nya ledarna och drar in allt, ev med lite smörja och en kompis som matar på.
Det kan finnas en/flera dosor på vägen som gör att ”det sitter fast”.
Använd tongenerator och prov till att försöka följa hur det är draget.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...materiel/verktyg/tongenerator-och-prob-p38098
https://www.bohlin-nilsson.se/produkter/produkt/25727/tonsandare_easytest_classic
Jag har använt liknande till att leta fram vart två trådar gick, trådarna slutade i ”tomma intet” (inbyggd i vägg).
Använd tongenerator och prov till att försöka följa hur det är draget.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...materiel/verktyg/tongenerator-och-prob-p38098
https://www.bohlin-nilsson.se/produkter/produkt/25727/tonsandare_easytest_classic
Jag har använt liknande till att leta fram vart två trådar gick, trådarna slutade i ”tomma intet” (inbyggd i vägg).
Fundera på varför det sitter fast, spik i röret,, klämt rör, igenbyggd dosa, kan vara mycket konstigheter. Märka om en svart till jord som man inte vet statusen på i hela sin längd skulle jag inte göra, och vore den lös så man kom åt den skulle jag byta till gröngul.
Fundera på om det går att mata denna grupp från något annat håll, tex dela en större grupp och lägga en utanpåmatning någonstans där det är mindre ivägen för ögonen.
Fundera på om det går att mata denna grupp från något annat håll, tex dela en större grupp och lägga en utanpåmatning någonstans där det är mindre ivägen för ögonen.
Om det är så att det finns fyra ledare i röret varav två inte används skulle jag försöka dra i en gulgrön med hjälp av de oanvända ledarna. Du har ju två försök på dig. Om inte annat så är det kanske möjligt att få in den där dragfjädern när du dragit ur det oanvända paret.
Att försöka få in en dragfjäder i ett rör som redan innehåller fyra ledare är förmodligen omöjligt.
Om det är så att ledarna sitter stumt och inte går att dra alls (fullt möjligt) så har du ett äkta rörstopp och det kan bero på massa elände. Då är det dags att börja felsöka. Eller så går du till plan B och tar bort matningen helt och matar rummet från annat håll.
Att försöka få in en dragfjäder i ett rör som redan innehåller fyra ledare är förmodligen omöjligt.
Om det är så att ledarna sitter stumt och inte går att dra alls (fullt möjligt) så har du ett äkta rörstopp och det kan bero på massa elände. Då är det dags att börja felsöka. Eller så går du till plan B och tar bort matningen helt och matar rummet från annat håll.
Kolla inlägg #11 och #12
Har du en dosa på vägen så är det en förklaring till att det är stopp.
Då måste du lokalisera den dosan (kan vara övertapetserad ett antal gånger och svår att hitta.
Är det även 4 trådar i samma rör till centralen?
Går verkligen de 4 trådarna i dosan i samma rör? Det finns inte 2 rör som går in i den dosan?
Svårt att kunna säga hur det är om man inte sett det.
Har du en dosa på vägen så är det en förklaring till att det är stopp.
Då måste du lokalisera den dosan (kan vara övertapetserad ett antal gånger och svår att hitta.
Är det även 4 trådar i samma rör till centralen?
Går verkligen de 4 trådarna i dosan i samma rör? Det finns inte 2 rör som går in i den dosan?
Svårt att kunna säga hur det är om man inte sett det.