MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vad är det ni kallar "rek"? Mina föräldrar har en granne som "vägrar" ta ner 2 långa björkar som, om de faller, kommer demolera mina föräldrars sommarstuga av oiolerad masonit (=snäppet över tält).
Ett rek är ett rekomenderat brev där du påtalar för motparten att tex ett träd är i riskzonen att skada din egendom. Om dom då inte agerar så kan man eventuellt få rätt i domstol om det du befarade skulle ske.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
H hanbch skrev:
Personligen tycker jag att det ska inte finnas något träd närmre gränsen än 4,50 meter

samma regler som byggnader och fasader

och höjden ska ha samma som regler för staket

villa någon ha en träd så så får de plantera det inne på 4.5 meter från gränsen

resten tycker jag inkräktar på andra tomträtt

kommun eller privat

Med vänlig hälsning,
Tycker och tycker. Är väl inte intressant vad man tycker här. Frågan var vad som gäller
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Fujim Fujim skrev:
Med största sannolikhet NEJ.
Att kapa trädet på det viset kommer troligen innebära att det dör.

Du får kapa grenar och dylikt som hänger över på din tomt. Men det får inte medföra skada på egendomen.
Gissar du eller vet du? Jag har alltid hört att man får kapa sådant som kommer in över tomtgränsen. Är det inte snarare som någon annan skriver här att man behöver upplysa ägaren?
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
F
Karit Karit skrev:
Ett rek är ett rekomenderat brev där du påtalar för motparten att tex ett träd är i riskzonen att skada din egendom. Om dom då inte agerar så kan man eventuellt få rätt i domstol om det du befarade skulle ske.
Varför? Man har all rätt att beskära ett träd som hänger in över ens fastighet. Är trädet friskt och står normalt så är det fö din egen försäkring som får ta det ändå oavsett hur mycket man gnäller om det.
 
H hanbch skrev:
Personligen tycker jag att det ska inte finnas något träd närmre gränsen än 4,50 meter

samma regler som byggnader och fasader

och höjden ska ha samma som regler för staket

villa någon ha en träd så så får de plantera det inne på 4.5 meter från gränsen

resten tycker jag inkräktar på andra tomträtt

kommun eller privat

Med vänlig hälsning,
PBL hanterar inte träd, visst kan man tycka men så är det inte.
 
F fsn skrev:
Varför? Man har all rätt att beskära ett träd som hänger in över ens fastighet. Är trädet friskt och står normalt så är det fö din egen försäkring som får ta det ändå oavsett hur mycket man gnäller om det.
Du har inte rätt att göra det.
Du kan få rätt att göra det efter uppmaning till fastighetsägare som utlåter att göra det som föreligger hen.
 
  • Gilla
GöranSbo
  • Laddar…
kisumisu
J Jonas_81 skrev:
:thinking: Varför sitter jag och tänker på kopparspik när jag läser igenom denna tråd :thinking:
Haha ;)(y)

Dock en mycket långsam död och sen kanske det blir ett fult träd kvar som växer dåligt. O nej jag har inte provat själv bara läst på nätet när jag varit less på dessa träd vi har.

En lösning är dock att man redan då när t ex gran är i någon bra längd toppar av toppen så lever den kvar men blir inte lika hög. Inget som nån direkt tänker på heller :rofl: Men är ju försent göra det till 20+ m höga.
 
Jag tycker att TS ska ta kontakt med någon djurpark och hyra en dresserad bäver, blir svårt att få ut skadestånd från en sådan.;)
 
  • Gilla
  • Haha
Donn och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
E etompau skrev:
Träd tendera att vara en känslig sak, många vill ha så många som möjligt, andra vill ha bort dom och få fri sikt.

Däremot agerar dom på siktproblem i trafiken och frigång över vägar, åtminstone upplever jag det så i min kommun.
Ja så är det verkligen!
Upplevt det själv med en granne som inte ens ville se åt mitt håll efter att det blev bråk.....

Jag är ingen skog eller för den delen träd hatare. Men vill man ha 20+ meter höga granar och oskött allmänning varför bosätter man sig ens i tätort. Då vi har hur mycket skog som helst i detta land.

Man kan kanske vända på frågan varför jag bosätter mig framför en skog. Men grejen är det att allmänningen har inte alltid varit så. Träden bara växer o växer i höjd. Borde egentligen ha skötts i tid.

Men har också själv lärt mig av det. Då jag vill ha fri sikt mot söder får man helt enkelt se till att man antingen äger marken eller att det redan finns befintlig bebyggelse eller någon väg åt den riktningen.

Är man osäker får man väl ha kompass med sig på husvisning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Peterqwe
  • Laddar…
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
F
M Mido11 skrev:
Du har inte rätt att göra det.
Du kan få rätt att göra det efter uppmaning till fastighetsägare som utlåter att göra det som föreligger hen.
Utlåter, inte helt rätt ord eller? Underlåter kanske? Ja, som jag och flera har skrivit i flera inlägg tidigare, tex inlägg #58 men det är kanske för mycket begärt att läsa klart?
 
Redigerat:
S severin skrev:
Min far hamlade lönnar med mycket dåligt resultat. Unga lönnar varkar tåla det men inte äldre.
TS har en hel bukett unga lönnar....
Det är bara lite sly som råkat växa upp till något trädliknande.
 
A Autodidak1 skrev:
Man behöver inte ta ner såna träd så länge dom inte är över tomtgränsen och då bara grenar som är över tomtgränsen.

Oron eller olägenhet (skugga, löv mm) är inget som håller juridiskt, men man kan vädja lite snällt :)
Hej jag passar på att ställa en följ fråga, eftersom du verkar kunna juridiken. Vad gäller om kraftiga rötter från träden, tränger finns på TS tomt?
 
U i CAR U i CAR skrev:
Hej jag passar på att ställa en följ fråga, eftersom du verkar kunna juridiken. Vad gäller om kraftiga rötter från träden, tränger finns på TS tomt?
Det är grenar och rötter man får ta bort enligt lagen.
 
  • Gilla
U i CAR
  • Laddar…
slå in ett gäng 10 - 15 st med kopparspikar i stammen så är det klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.