53 733 läst ·
122 svar
54k läst
122 svar
Får jag ta ner allt över min tomtgräns?
Ett rek är ett rekomenderat brev där du påtalar för motparten att tex ett träd är i riskzonen att skada din egendom. Om dom då inte agerar så kan man eventuellt få rätt i domstol om det du befarade skulle ske.MariaiÖstergötland skrev:
Tycker och tycker. Är väl inte intressant vad man tycker här. Frågan var vad som gällerH hanbch skrev:Personligen tycker jag att det ska inte finnas något träd närmre gränsen än 4,50 meter
samma regler som byggnader och fasader
och höjden ska ha samma som regler för staket
villa någon ha en träd så så får de plantera det inne på 4.5 meter från gränsen
resten tycker jag inkräktar på andra tomträtt
kommun eller privat
Med vänlig hälsning,
Gissar du eller vet du? Jag har alltid hört att man får kapa sådant som kommer in över tomtgränsen. Är det inte snarare som någon annan skriver här att man behöver upplysa ägaren?Fujim skrev:
Varför? Man har all rätt att beskära ett träd som hänger in över ens fastighet. Är trädet friskt och står normalt så är det fö din egen försäkring som får ta det ändå oavsett hur mycket man gnäller om det.Karit skrev:
PBL hanterar inte träd, visst kan man tycka men så är det inte.H hanbch skrev:Personligen tycker jag att det ska inte finnas något träd närmre gränsen än 4,50 meter
samma regler som byggnader och fasader
och höjden ska ha samma som regler för staket
villa någon ha en träd så så får de plantera det inne på 4.5 meter från gränsen
resten tycker jag inkräktar på andra tomträtt
kommun eller privat
Med vänlig hälsning,
Du har inte rätt att göra det.F fsn skrev:
Du kan få rätt att göra det efter uppmaning till fastighetsägare som utlåter att göra det som föreligger hen.
HahaJ Jonas_81 skrev:
Dock en mycket långsam död och sen kanske det blir ett fult träd kvar som växer dåligt. O nej jag har inte provat själv bara läst på nätet när jag varit less på dessa träd vi har.
En lösning är dock att man redan då när t ex gran är i någon bra längd toppar av toppen så lever den kvar men blir inte lika hög. Inget som nån direkt tänker på heller
Ja så är det verkligen!E etompau skrev:
Upplevt det själv med en granne som inte ens ville se åt mitt håll efter att det blev bråk.....
Jag är ingen skog eller för den delen träd hatare. Men vill man ha 20+ meter höga granar och oskött allmänning varför bosätter man sig ens i tätort. Då vi har hur mycket skog som helst i detta land.
Man kan kanske vända på frågan varför jag bosätter mig framför en skog. Men grejen är det att allmänningen har inte alltid varit så. Träden bara växer o växer i höjd. Borde egentligen ha skötts i tid.
Men har också själv lärt mig av det. Då jag vill ha fri sikt mot söder får man helt enkelt se till att man antingen äger marken eller att det redan finns befintlig bebyggelse eller någon väg åt den riktningen.
Är man osäker får man väl ha kompass med sig på husvisning.
Redigerat:
Min far hamlade lönnar med mycket dåligt resultat. Unga lönnar varkar tåla det men inte äldre.Anna_H skrev:
https://www.lansstyrelsen.se/download/18.1dfa69ad1630328ad7c7ec59/1526068322898/hamla-dina-trad.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utlåter, inte helt rätt ord eller? Underlåter kanske? Ja, som jag och flera har skrivit i flera inlägg tidigare, tex inlägg #58 men det är kanske för mycket begärt att läsa klart?M Mido11 skrev:
Redigerat:
Hej jag passar på att ställa en följ fråga, eftersom du verkar kunna juridiken. Vad gäller om kraftiga rötter från träden, tränger finns på TS tomt?A Autodidak1 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg