SnällKyckling Kycklingen skrev:
Sen kunde varken styrelsen, externa förvaltare eller ritningarna på bygg/platstjänst säga om det är bärande vägg. Är det verkligen så att ingen vet? Låter jätte konstigt, kan köpa att styrelsen inte vet men förvaltaren då? Eller ingen har koll på bärande väggar när man bygger i Stockholm?
Vad menar du med bygg/platstjänst? Har du fått fram konstruktionsritningarna från Stadsbyggnadskontoret? I bygglovshandlingarna ska det finnas klara beskrivningar om de bärande delarna. Sedan kanske inte alla kan tolka informationen, men för ett relativt modernt flerbostadshus i Stockholms kommun bör det inte vara några problem att få fram informationen. Men det är ditt jobb, inte föreningens, då ju du vill ändra i lägenheten.

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vad säger regelverket kring icke bärande väggar måste jag verkligen anlita en konstruktör som ska ge ett uttalande för riva 10 cm vägg?

Sen kunde varken styrelsen, externa förvaltare eller ritningarna på bygg/platstjänst säga om det är bärande vägg. Är det verkligen så att ingen vet? Låter jätte konstigt, kan köpa att styrelsen inte vet men förvaltaren då? Eller ingen har koll på bärande väggar när man bygger i Stockholm?
Juridiken är rätt klar här, bostadsrättslagen ger dig ansvaret för underhållet av din upplåtna lägenhet och du har därmed också stor frihet (BRL 7 kap. 12 §). Stadgarna i föreningen kan dock inskränka det ansvaret så att föreningen har tagit över ansvaret för t ex väggarna. Då får du inte heller ändra dem utan föreningen ansvarar för att hålla dem i gott skick. Men just innerväggar är nog ovanligt att föreningen tar ansvar för. Kolla stadgarna!

Styrelsens tillstånd behöver du alltid för (BRL 7 kap 7 §):

1. ingrepp i en bärande konstruktion,
2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
3. annan väsentlig förändring av lägenheten.

Att ta ned eller sätta upp en liten vägg som inte är bärande ingår alltså inte i något som styrelsen har med att göra vad gäller att ge tillstånd. (Om föreningen inte i sin helhet ansvarar för innerväggarnas underhåll, då är det styrelsen som äger beslutanderätten över väggen.) Föreningen får heller inte utöka detta krav via sina stadgar.

Men du vill ju inte hamna i klistret och ge dig på en bärande konstruktion utan styrelsens tillstånd. Därav alla råd att skaffa konsulthjälp från någon kunnig.

Men enklast är väl som föreslogs ovan att såga upp ett hål i väggen så du kan se vad som finns innanför.

Vad säger regelverket kring icke bärande väggar måste jag verkligen anlita en konstruktör som ska ge ett uttalande för riva 10 cm vägg?
Du har ansvaret att säkerställa att väggen inte är bärande, sedan om du tar beslutet själv eller låter någon byggnadskunnig person göra det är ditt eget beslut. Om du själv är osäker kan det vara en fördel att få det dokumenterat av en firma som utför byggnadsarbeten/konstruktion.

• Gilla
  • Älska
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Vad menar du med bygg/platstjänst? Har du fått fram konstruktionsritningarna från Stadsbyggnadskontoret? I bygglovshandlingarna ska det finnas klara beskrivningar om de bärande delarna. Sedan kanske inte alla kan tolka informationen, men för ett relativt modernt flerbostadshus i Stockholms kommun bör det inte vara några problem att få fram informationen. Men det är ditt jobb, inte föreningens, då ju du vill ändra i lägenheten.
Precis, har tagit fram ritningar från stadsbyggnadskontoret och för att underlätta markerat min lägenhet i gult samt väggarna jag pratar om i rött. Kan inte se dem är bärande?
Högupplöst: https://ibb.co/f09nL5S
Våningsritning.png

A AndersS skrev:
Du har ansvaret att säkerställa att väggen inte är bärande, sedan om du tar beslutet själv eller låter någon byggnadskunnig person göra det är ditt eget beslut. Om du själv är osäker kan det vara en fördel att få det dokumenterat av en firma som utför byggnadsarbeten/konstruktion.
Hur kollar jag upp det själv? Jag tog hit en elektriker och byggare både visste inte och hänvisade till styrelsen. Mejlade både styrelse och extern förvaltare då fick jag ett otrevligt svar men kortfattat dem visste inte heller.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Juridiken är rätt klar här, bostadsrättslagen ger dig ansvaret för underhållet av din upplåtna lägenhet och du har därmed också stor frihet (BRL 7 kap. 12 §). Stadgarna i föreningen kan dock inskränka det ansvaret så att föreningen har tagit över ansvaret för t ex väggarna. Då får du inte heller ändra dem utan föreningen ansvarar för att hålla dem i gott skick. Men just innerväggar är nog ovanligt att föreningen tar ansvar för. Kolla stadgarna!

Att ta ned eller sätta upp en liten vägg som inte är bärande ingår alltså inte i något som styrelsen har med att göra vad gäller att ge tillstånd. (Om föreningen inte i sin helhet ansvarar för innerväggarnas underhåll, då är det styrelsen som äger beslutanderätten över väggen.) Föreningen får heller inte utöka detta krav via sina stadgar.

Men du vill ju inte hamna i klistret och ge dig på en bärande konstruktion utan styrelsens tillstånd. Därav alla råd att skaffa konsulthjälp från någon kunnig.

Men enklast är väl som föreslogs ovan att såga upp ett hål i väggen så du kan se vad som finns innanför.
Tack Claes! Jag har nu kollat våra stadgar och bifogar två stycken som jag tror berör mig. Det är ju precis som du säger, och jag tolkar det som "icke bärande vägg" har jag rätt att göra ingrepp i utan styrelsen godkännande, utan att behöva anlita en konstruktör och ge uttalande till styrelse. Så till min fråga varför får jag ett otrevligt svar från dem och fastighetsförvaltare. Dem skrev så här när jag ställde frågan om väggarna är bärande:
"Du har fått godkännande för ombyggnad utifrån ansökan du lämnat in. Att nu komma och vilja göra andra saker funkar inte vännen. Vem tror du att du är som får riva på väggar vänster och höger? Svar på första fråga angående minska badrumsdörren är kort nej. Svar angående väggar har inte styrelsen koll på vad du har i dina väggar, vi ska ha ett utlåtande utav en konstruktör, på din bekostnad, tillsvidare är det inte godkänt att röra väggen."

Dokument med text där punkter om ingrepp i bärande konstruktion samt lägenhetens väggar och dörrar är markerade i gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Precis, har tagit fram ritningar från stadsbyggnadskontoret och för att underlätta markerat min lägenhet i gult samt väggarna jag pratar om i rött. Kan inte se dem är bärande?
Högupplöst: [länk]
Våningsritning.png

Hur kollar jag upp det själv? Jag tog hit en elektriker och byggare både visste inte och hänvisade till styrelsen. Mejlade både styrelse och extern förvaltare då fick jag ett otrevligt svar men kortfattat dem visste inte heller.

Tack Claes! Jag har nu kollat våra stadgar och bifogar två stycken som jag tror berör mig. Det är ju precis som du säger, och jag tolkar det som "icke bärande vägg" har jag rätt att göra ingrepp i utan styrelsen godkännande, utan att behöva anlita en konstruktör och ge uttalande till styrelse. Så till min fråga varför får jag ett otrevligt svar från dem och fastighetsförvaltare. Dem skrev så här när jag ställde frågan om väggarna är bärande:
"Du har fått godkännande för ombyggnad utifrån ansökan du lämnat in. Att nu komma och vilja göra andra saker funkar inte vännen. Vem tror du att du är som får riva på väggar vänster och höger? Svar på första fråga angående minska badrumsdörren är kort nej. Svar angående väggar har inte styrelsen koll på vad du har i dina väggar, vi ska ha ett utlåtande utav en konstruktör, på din bekostnad, tillsvidare är det inte godkänt att röra väggen."

[bild]
Ja de stadgarna följer BRL precis som de ska och styrelsen verkar inte veta vad de pratar om. Blanda inte in dessa personer i frågor som de inte råder över.

• Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…

Bästa svaret

Varken vägg A eller B är bärande. Det kan man säga genom att ha sett planritningen för hela våningsplanet. Bjälklaget består av armerad betong som genomgående är upplagd på de lägenhetsskiljande väggarna och väggarna som omger rapphusen. Ett frågetecken gäller ytterväggarna men det saknar betydelse i sammanhanget. En konstruktionsritning (dvs en armeringsritning) skapar naturligtvis fullständig klarhet, men behövs egentligen inte.

• Gilla
  • Älska
Karlia och 4 till
  • Laddar…
Tack för era expertissvar! Vad kan finnas i vägg b då, varför ser den ut som den gör? Hur ska jag gå vidare nu, vad ska jag svara styrelsen son har "nekat" att jag rör väggarna och kräver jag ska skicka intyg från konstruktör. Jag frågade även om jag får ändra storlek på innerdörr för badrum och fick nej, är det så?

Nissens Nissens skrev:
Men, varför öpnnar du inte bara väggen och ser efter?
Det går ju ofta att se om en vägg är bärande om man ser hur den är byggd.
Dum fråga men hur öppnar jag väggen :o? Samt vägg a vid ventilationen så finns det en garderob på sidan ska jag plocka ner den för kunna borra från sidan, eller räcker det kolla framifrån?

Tack för era expertissvar! Vad kan finnas i vägg b då, varför ser den ut som den gör? Hur ska jag gå vidare nu, vad ska jag svara styrelsen son har "nekat" att jag rör väggarna och kräver jag ska skicka intyg från konstruktör. Jag frågade även om jag får ändra storlek på innerdörr för badrum och fick nej, är det så?
Är det inte bara enklare att skaffa ett intyg från en konstruktör och köra vidare så alla är glada ? Med tanke på det underlag du har så borde det bli billigt. Jag hade liknande underlag och gav 3k.

Claes Sörmland
Få ett skriftlig tillstånd ( t ex ett email) från styrelsen för de ändringar av ledningar och ventilation som du måste göra. Tacka för det och för det goda styrelsearbetet och bryt sedan kontakten. De kan inte villkora byggprocessen efter att de har gett tillståndet, det finns inget stöd i bostadsrättslagen.

Eftersom att åtminstone en styrelsemedlem redan beter sig som en tölp i kommunikationen med dig tacka kort för tillståndet att ändra ledningar och VA och bryt sedan kommunikationen. Argumentera eller bekräfta inget som de skriver, hur felaktigt det än är. Deras inkompetens är en sak du tar med föreningens revisorer eller valberedning mellan fyra ögon i förtroende. Stöd andra kandidater till styrelsevalet.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nissens
Dum fråga men hur öppnar jag väggen :surprised:? Samt vägg a vid ventilationen så finns det en garderob på sidan ska jag plocka ner den för kunna borra från sidan, eller räcker det kolla framifrån?
Du kan ta bort gipsen, så ser du vad väggen är gjord av .

BirgitS
Jag frågade även om jag får ändra storlek på innerdörr för badrum och fick nej, är det så?
Har du tänkt att totalrenovera badrummet?
Men jag tror inte det blir bra med en bredare dörr för då kommer antingen toaletten eller handfatet att skjuta ut i dörröppningen och det brukar se konstigt ut, samt ibland kännas som man håller på och krockar med det som skjuter ut.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

Här måste jag nog rätta dig för en gång skull :rofl: om jag tolkar ditt svar rätt.

Man måste faktiskt gå in och läsa stadgarna VEM som ansvarar för icke bärande innerväggar. Min erfarenhet säger att det är ovanligt att en medlem ansvarar för icke bärande innerväggar enligt föreningens stadgar ÄVEN om det finns föreningar där medlemmen ansvarar för just ickebärande innerväggar.

• Gilla
D_Anders
  • Laddar…
Fairlane
Du vill minska badrumsdörren?
Här kan handikappanpassning ställa till det möjligen? Obs jag säger inte att det är så, men möjligen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du tänkt att totalrenovera badrummet?
Men jag tror inte det blir bra med en bredare dörr för då kommer antingen toaletten eller handfatet att skjuta ut i dörröppningen och det brukar se konstigt ut, samt ibland kännas som man håller på och krockar med det som skjuter ut.
Hej tänkte tvärtom eftersom dörren är 100 cm bredd med karm, men konstigt nog bara 80 cm. Så tänkte jag gå ner 10-20 cm för att inte badrumsmöblerna ska sticka ut. Men fick ett kort svar nej. Jag har för mig det kommit ny lag gällande handikappanpassning för toalettdörrar och i just den frågan kanske dem har rätt.

Just nu känns det bara allmänt jobbigt fråga föreningen när dem har en så aggressiv ton.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.