O obell skrev:
Du får inte måla grannens fastighet utan hans medgivande. Även om den står precis i tomtgränsen. Grannen har dock rätt att gå in på din tomt för att underhålla sin fastighet. Fråga honom först om du får hjälpa honom, annars så kan du bli skadeståndsskyldig.
Fel! Grannen får inte gå in på annans tomt utan tillåtelse och förklara hur skadestånd skulle utdömas ?

• Gilla
Skrot-Nisse och 12 till
  • Laddar…
Jag skulle med glädje bjuda över honom för att underhålla sin fastighet från min tomt. Det ser bedrövligt ut. Förmodligen målat vid senaste millennieskiftet. Men jag gillar att formulera det som att jag gör honom en tjänst. Det är det mest konstruktiva förslaget och skulle göra sig bra i en brevlåda. Eller kanske fastvirad runt en flaska whiskey på farstubron :)

• Gilla
  • Älska
Bor i pepparkakshus och 8 till
  • Laddar…
O obell skrev:
Du får inte måla grannens fastighet utan hans medgivande.
Det är inte fastigheten som ska målas utan en byggnad på fastigheten.

• Gilla
  • Haha
Sol60 och 14 till
  • Laddar…
M Johan Bergelin skrev:
Givetvis kan jag försöka ringa på men det är ytterst tveksamt om han svarar. Han svarar inte ens på direkt tilltal när han man säger hej de få gångerna man ser honom.

Men jag är intresserad det legala. Får jag eller inte. Inte vad jag borde göra eller vad som skulle hända om han upptäcker det.
Och du har koll på att hans hörsel är okej? Kan ju faktiskt finnas orsaker till en individs beteende som sträcker sig längre än din fantasi uppenbarligen gör.

• Gilla
  • Älska
Kustvägen och 9 till
  • Laddar…
Det finns rykten på gatan som gör gällande att en gång i tiden faktiskt pratade med folk. Och vid okulärbesiktning de få gånger jag sett honom har ingen hörselapparat synts till. Trust me, hörsel är inte problemet här. Snarare att inget sköts, gräset inte klippts på tre år och balkongen håller på att ramla av huset.

P
Imorgon går du över och knackar på. Öppnar han inte så lägg ett brev i lådan med typ "Tjena grannen. Färgen på staket/garaget mot min sida ser lite ledsen ut. Är det okej om jag målar det så det blir glatt igen?" Eller något.
Sen tycker jag att du ska lägga till om det är okej om du målar i den färgen du tycker om, om det matchar resten såklart. Kan inte kosta många hundringar och timmar.
Har du tur öppnar han och ni kan snacka lite och bli goda grannar därpå och han skiner upp =)

• Gilla
  • Älska
CoNaana och 52 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är inte fastigheten som ska målas utan en byggnad på fastigheten.
”Jag ska måla hela världen lilla mamma” är kanske lite att ta i, men det kanske skulle få honom talför? :)

Rkarlsson skrev:
Imorgon går du över och knackar på. Öppnar han inte så lägg ett brev i lådan med typ "Tjena grannen. Färgen på staket/garaget mot min sida ser lite ledsen ut. Är det okej om jag målar det så det blir glatt igen?" Eller något.
Sen tycker jag att du ska lägga till om det är okej om du målar i den färgen du tycker om, om det matchar resten såklart. Kan inte kosta många hundringar och timmar.
Har du tur öppnar han och ni kan snacka lite och bli goda grannar därpå och han skiner upp =)
Tjena grannen kanske funkar i vissa landsdelar men absolut inte i alla. Där jag bor skulle ett sådant tillmäle bara skapa irritation.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Tjena grannen kanske funkar i vissa landsdelar men absolut inte i alla. Där jag bor skulle ett sådant tillmäle bara skapa irritation.
Det var ett exempel. Man får formulera det precis hur som helst. Om en granne blir irriterad om man skriver Tjena grannen så är den inte mycket att snacka med ändå.
Men det går att byta ut grannen till namnet på grannen.

Poängen var att skapa kontakt, jag vet att vi bor i Sverige men man måste ta den mänskliga kontakten här med ;)

• Gilla
Annelundarn och 10 till
  • Laddar…
Säker på att väggen är i tomtgränsen? Tomtgränsen borde vara där takutsprånget slutar, annars har grannen byggt över på din sida.

• Gilla
sesanor och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Säker på att väggen är i tomtgränsen? Tomtgränsen borde vara där takutsprånget slutar, annars har grannen byggt över på din sida.
Behöver inte vara så. Vårat hus hänger ut över till grannen och så gör ca 90% av alla hus i vårat område.

• Gilla
Mg67 och 1 till
  • Laddar…
Formellt sett kan det dömas som egenmäktigt förfarande att måla någon annans egendom.
Men om du frågar och får okej så är det inget problem.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Gör som flera föreslagit, lägg lappen i brevlådan. Vänta lite. Måla på. Om grannen beter sig som du säger kommer denne antagligen inte bry sig.
Lagligt? Antagligen inte, men harmlöst.
Men vem vet, det kanske blir en isbrytare med grannen så att ni får igång en konversation? Det kan finnas tragiska skäl till att grannen beter sig som denne gör och en vänlig själ till granne kan göra skillnad.

• Gilla
Sol60 och 14 till
  • Laddar…
Ring på, inget svar då kör du en lapp i lådan. Lappdirekt känns som att man själv är folkrädd

• Gilla
Donn och 13 till
  • Laddar…
Det är ju lite kymigt att göra det utan lov. OM det mot förmodan skulle bli en polisanmälan som mot ännu mer förmodande skulle resultera i att man blir fälld för egenmäktigt förfarande. Så är det iofs. en bagatell. Men lite beroende på vad man arbetar med så kan man ju ha ett behov av att vara helt "clean" hos polisen. Och det kan drabba även närstående. För vissa jobb räcker det inte att du själv är ostraffad, det kontrolleras även inom din släkt.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.