100 456 läst ·
274 svar
100k läst
274 svar
Får jag måla grannens garage som står i tomtgräns?
Fel! Grannen får inte gå in på annans tomt utan tillåtelse och förklara hur skadestånd skulle utdömas ?O obell skrev:
Medlem
· Stockholm
· 49 inlägg
Jag skulle med glädje bjuda över honom för att underhålla sin fastighet från min tomt. Det ser bedrövligt ut. Förmodligen målat vid senaste millennieskiftet. Men jag gillar att formulera det som att jag gör honom en tjänst. Det är det mest konstruktiva förslaget och skulle göra sig bra i en brevlåda. Eller kanske fastvirad runt en flaska whiskey på farstubron 
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Och du har koll på att hans hörsel är okej? Kan ju faktiskt finnas orsaker till en individs beteende som sträcker sig längre än din fantasi uppenbarligen gör.M Johan Bergelin skrev:
Medlem
· Stockholm
· 49 inlägg
Det finns rykten på gatan som gör gällande att en gång i tiden faktiskt pratade med folk. Och vid okulärbesiktning de få gånger jag sett honom har ingen hörselapparat synts till. Trust me, hörsel är inte problemet här. Snarare att inget sköts, gräset inte klippts på tre år och balkongen håller på att ramla av huset.
Imorgon går du över och knackar på. Öppnar han inte så lägg ett brev i lådan med typ "Tjena grannen. Färgen på staket/garaget mot min sida ser lite ledsen ut. Är det okej om jag målar det så det blir glatt igen?" Eller något.
Sen tycker jag att du ska lägga till om det är okej om du målar i den färgen du tycker om, om det matchar resten såklart. Kan inte kosta många hundringar och timmar.
Har du tur öppnar han och ni kan snacka lite och bli goda grannar därpå och han skiner upp =)
Sen tycker jag att du ska lägga till om det är okej om du målar i den färgen du tycker om, om det matchar resten såklart. Kan inte kosta många hundringar och timmar.
Har du tur öppnar han och ni kan snacka lite och bli goda grannar därpå och han skiner upp =)
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Tjena grannen kanske funkar i vissa landsdelar men absolut inte i alla. Där jag bor skulle ett sådant tillmäle bara skapa irritation.Rkarlsson skrev:Imorgon går du över och knackar på. Öppnar han inte så lägg ett brev i lådan med typ "Tjena grannen. Färgen på staket/garaget mot min sida ser lite ledsen ut. Är det okej om jag målar det så det blir glatt igen?" Eller något.
Det var ett exempel. Man får formulera det precis hur som helst. Om en granne blir irriterad om man skriver Tjena grannen så är den inte mycket att snacka med ändå.T Thomas_Blekinge skrev:
Men det går att byta ut grannen till namnet på grannen.
Poängen var att skapa kontakt, jag vet att vi bor i Sverige men man måste ta den mänskliga kontakten här med
Gör som flera föreslagit, lägg lappen i brevlådan. Vänta lite. Måla på. Om grannen beter sig som du säger kommer denne antagligen inte bry sig.
Lagligt? Antagligen inte, men harmlöst.
Men vem vet, det kanske blir en isbrytare med grannen så att ni får igång en konversation? Det kan finnas tragiska skäl till att grannen beter sig som denne gör och en vänlig själ till granne kan göra skillnad.
Lagligt? Antagligen inte, men harmlöst.
Men vem vet, det kanske blir en isbrytare med grannen så att ni får igång en konversation? Det kan finnas tragiska skäl till att grannen beter sig som denne gör och en vänlig själ till granne kan göra skillnad.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Ring på, inget svar då kör du en lapp i lådan. Lappdirekt känns som att man själv är folkrädd
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det är ju lite kymigt att göra det utan lov. OM det mot förmodan skulle bli en polisanmälan som mot ännu mer förmodande skulle resultera i att man blir fälld för egenmäktigt förfarande. Så är det iofs. en bagatell. Men lite beroende på vad man arbetar med så kan man ju ha ett behov av att vara helt "clean" hos polisen. Och det kan drabba även närstående. För vissa jobb räcker det inte att du själv är ostraffad, det kontrolleras även inom din släkt.