Den eventuella "myten" är väl att i princip ingen tillverkare av skarvsladdar uttryckligen anger att man får klamra fast kabeln. Då är det per automatik förbjudet.
Att man sen får klamra en specifik sladd för att tillverkaren har angett det, men inte en till synes identisk sladd från en annan tillverkare är ett resultat av avsaknaden av generella regler som gör att allt ansvar trycks ner på tillverkaren.

useless useless skrev:
Den eventuella "myten" är väl att i princip ingen tillverkare av skarvsladdar uttryckligen anger att man får klamra fast kabeln. Då är det per automatik förbjudet.
Att man sen får klamra en specifik sladd för att tillverkaren har angett det, men inte en till synes identisk sladd från en annan tillverkare är ett resultat av avsaknaden av generella regler som gör att allt ansvar trycks ner på tillverkaren.
Nej, detta är inte installationsmateriel och då räcker det att inte tillverkaren uttryckligen påvisar att du inte får sätta fast den. För delar som skall ingå i den fasta elinstallationen är det tvärtom, där skall det uttryckligen tillåtas. Medföljer ingen instruktion går det bra om det inte är uppenbart olämpligt.

Oavsett finns inget generellt förbud.

• Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
Nej och åter nej. Läs på elsäkerhetsverket vad en lekman får göra och acceptera detta.

G G.L. skrev:
Nej och åter nej. Läs på elsäkerhetsverket vad en lekman får göra och acceptera detta.
Eh ja... Det är ju just det jag har gjort, sidan säger ingenting konkret alls så och detta är en gråzon, därav existerar denna tråd. För att validera ditt nej kan du ju gärna återkomma med en källhänvisning. Mvh

• Gilla
Kirre2 och 2 till
  • Laddar…
Vid tveksamhet gör det inte. Då saknar du nödvändig kunskap

• Gilla
G.L. och 1 till
  • Laddar…
B Bärs skrev:
Eh ja... Det är ju just det jag har gjort, sidan säger ingenting konkret alls så och detta är en gråzon, därav existerar denna tråd. För att validera ditt nej kan du ju gärna återkomma med en källhänvisning. Mvh
Det är ingen gråzon utan tydligt och klart. Att sedan vissa på alla sätt försöker hitta vägar att kringgå reglerna och läser bestämmelserna som fan läser bibeln är ju lite tråkigt, det vore bättre om man lade sin energi på att reda ut hur man säkert ska göra för att eliminera ev. faror.

• Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
O
E elmont skrev:
Det är ingen gråzon utan tydligt och klart. Att sedan vissa på alla sätt försöker hitta vägar att kringgå reglerna och läser bestämmelserna som fan läser bibeln är ju lite tråkigt, det vore bättre om man lade sin energi på att reda ut hur man säkert ska göra för att eliminera ev. faror.
https://www.elinstallatoren.se/2020/09/ar-det-ok-att-klamra-skarvsladden/

Fråga: Jag och en besiktningsman diskuterade det här med att klamra en skarvsladd. Besiktningsmannen hävdade att det var ok. Är det verkligen det?

Svar: Så länge som tillverkaren inte anger annat så ja. Det finns inga andra riktlinjer som säger att flexibla kablar (skarvsladdar) inte får klamras. Det kan till och med vara att föredra så att det inte ligger lösa kablar som medför snubbelrisk eller att kablarna riskerar att utsättas för onödigt slitage.

---
Sen är det självklart så att om man klamrar skarvsladdar kan man argumentera att det blir en "fast installation" och sådana får bara göras av behöriga elektriker, och fast installation skall göras med installationskabel och inte mjuk anslutningskabel. Visst kan man tycka så men om skiter i paragrafrytteriet och bror duktig ett tag och bara ser till säkerhet så håller jag helt med Cecilia.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
"JAG SKITER I PARAGRAFRYTTERI" kan du säga när du står framför kistan vid begravning av din anhöriga. Samma sak kan du säga när du står vis askan av ditt hus.

• Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
Det finns alltid gråzoner. Inte nödvändigtvis för vad som är tillåtet, men för vad som kan anses vara helt ofarligt. Självklart ska man följa reglerna, men att inte kunna klamra en kabel till en skarvsladd pga rädsla att dö känns ganska överdrivet.

I det specifika fallet uppfattade jag det att det rörde sig om att sätta en stickpropp, dra en kabel och montera ett fast eluttag i änden av detta. Det skulle jag säga är klart över gränsen för vad man ska göra, men att istället lägga kabeln från ett köpt grenuttag i en kanal måste man kunna göra utan att behöva frukta för sitt liv.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Sittställning
Men wow, hur många har dött av en klamrad kabel till en grendosa ? Skulle våga påstå att det aldrig är den klamrade kabels fel.

Take a chillpill

• Gilla
Lilak och 3 till
  • Laddar…
När hen väl börjat med fusk el så är gränsdragningen kort att allvarligare saker sker. Jag har sett många exempel på så kallade elarbeten där mina elever inte skulle ha fått godkänt betyg.

Sittställning
En klamrad kabel är inkörsport till heroin har jag hört.

Värre skulle jag säga är dom som INTE söker info, dom som söker info vill ju lära sig något. Tycker du kämpar på fel slagfält.

• Gilla
  • Haha
Ryberg och 8 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
En klamrad kabel är inkörsport till heroin har jag hört.

Värre skulle jag säga är dom som INTE söker info, dom som söker info vill ju lära sig något. Tycker du kämpar på fel slagfält.
Då är det väl bara att lära sig bli kirurg på internet och börja skära. Jag vill nog att utbildning ska vara verifierad och godkänd

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.