Jag och min sambo ska bygga hus.
Nämligen ett Hjältevadshus Spira 175.

Produktionskalkylen ligger på 2,8milj vilket inkluderar allt.
Vi bor idag i en bostadsrätt värderad till 700tusen, som är belånad med 160tusen.

Vi betalar hela kontantinsatsen för bygget vid försäljning av bostadsrätten.

Jag och min sambo har en gemensam årsinkomst på ca 650tusen.
Jag har besparingar i form av aktier för 350´

Jag har nu varit runt lite hos de lokala bankerna för att ta reda på vilka lånevillkor vi kan få.
Men bli förvånad över hur pass dåliga erbjudanden vi får. (enligt mig)

Swedbank
Vid första kontakt så blev erbjudandet följande;
2,5% på byggkreditivet. 4000:- i avgift. Ingen diskussion om rabatt på kommande bolån.
Får inte utnyttja mer än 2,35milj innan kontrakt finns på försäljning av bostaden.

Efter vidare diskussion så är deras bästa erbjudande följande;
2,4% på kreditivet. Ingen avgift. 30punkter rabatt. Får bara nyttja 2,35milj som innan.

De vill också följa FIs regler helt gällande amortering.

Nordea
Vid första kontakten så erbjöds vi följande;
2,97% på byggkreditivet. Ingen avgift. 30punkter rabatt.

Efter vidare diskussion så erbjuder de följande;
2,4% på byggkreditivet. Ingen avgift. 40punkter rabatt.

Handelsbanken
Vid första kontakt så erbjöd de;
1,57% på byggkreditivet. Ingen avgift. 43punkter rabatt.

Efter vidare diskussioner sa de att de inte kan erbjuda bättre villkor.

Detta är enligt mig dåliga rabatter jag har blivit erbjuden.
Mina vänner runt mig som har sämre inkomster. Högre belåningsgrader, får bättre rabatter.

Vad ska jag göra för att få bättre villkor?

Byggkreditiv har normalt högre ränta än bolån. 1,57% hos Handelsbanken skulle jag varit mycket nöjd med. Kul att de kunde stryka avgiften, i mitt fall (2 år sedan) så kunde de sänka avgiften till 11 tusen (från 14 eller nått), jag valde en annan :)

Den räntan du fått från HB skulle placera dig på 4:e bästa plats på räntelistan här på byggahus.se. Så det skulle jag inte anse som dåligt, snarare tvärtom: https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/

• Gilla
magnus-villamer och 1 till
  • Laddar…
Byggkreditivräntan hos HB är förvånansvärt bra. Där är det inga oklarheter. De är utan tvekan bäst på den punkten.

Men det är ju bolåneräntan som är den mest intressanta. Och det är väl där jag känner att man får lite dålig rabatt.

Men jag har ingen aning om hur avtalet kommer se ut. Byter vi till Hb så vill de att vi har bolånet hos dem. Men jag vet inte för hur länge.
Man skulle då kunna förhandla med andra banker om bolånet när huset står färdigt, vilket kansks är lättare?

Hur länge brukar man binda upp sig?

Redigerat:
Vi hade kreditiv hos Nordea. De ville att vi skulle ha bolån hos dem sen. Men det fanns inget tvingande.
Vi hade 3-månaders hos dem en tid innan vi fick ett bättre erbjudande som de inte ville matcha, så bytte vi.

Jag tror ni ska fokusera på att få ett så bra byggnadskreditiv som möjligt och sedan förhandla om bolånet med andra banker när huset är färdigt. Räntan ni har fått på kreditivet från HB är mycket bra.

• Gilla
kallun
  • Laddar…
Jag har oerhört svårt att se att de kan tvinga er till någon längre bindningstid. Möjligtvis kan de kräva att ni tecknar bolån, men med rörlig ränta kan ni ju byta "direkt". Så se det som två separata upphandligar. (Fast det behöver ni såklart inte tala om för banken förens det närmar sig bolån..)

Banken där ni tar ert första bolån får ju ordna med lagfart och pantbrev, jag vet inte hur fördelningen av den kostnaden går, kanske ser banken en bra profit där?

nudeljavel skrev:
Byggkreditivräntan hos HB är förvånansvärt bra. Där är det inga oklarheter. De är utan tvekan bäst på den punkten.

Men det är ju bolåneräntan som är den mest intressanta. Och det är väl där jag känner att man får lite dålig rabatt.

Men jag har ingen aning om hur avtalet kommer se ut. Byter vi till Hb så vill de att vi har bolånet hos dem. Men jag vet inte för hur länge.
Man skulle då kunna förhandla med andra banker om bolånet när huset står färdigt, vilket kansks är lättare?

Hur länge brukar man binda upp sig?

Och när ni ska lägga upp bolånen så se då till att inte dela lånet i olika långa bindningstider för då är det mycket krångligare att byta bank sedan.

Det är svårt att förhandla boränta innan huset är klart. När du väl har det klart, alla oförutsedda kostnader har lagts ihop etc så vet du vad du behöver låna. Att döma av Swedbanks svar så kan man ana att de var lite skeptiska till värderingen av huset och bostadsrätten. Är du kund hos någon av dessa banker idag?

Som redan har sagts: 1,57% ränta på ett Byggkreditiv låter idag väldigt bra!
Ta det nu och diskutera om bolånet senare när nybygget börjar närma sig klart och ni har sålt er bostadsrätt. Banker ogillar osäkerhet eftersom risk kostar dem reda pengar, och ju mer som är färdigt när ni förhandlar desto bättre. Både bygge och försäljning.
- Det finns ingen koppling mellan vart ni har ert byggnadskreditiv och vart ni ska ha era kommande bolån.
Vi flyttade våra befintliga bolån till SEB när vi tröttnade på Nordeas usla behandling av oss som kunder men byggnadskreditivet för nya huset tog vi ändå på Handelsbanken för de gav bäst villkor. Vi flyttar nog dit de befintliga lånen och de nya lånen när det är dags, om HB ger bästa villkoren även för de lånen.

Tack så mycket för eras svar.
Pratade idag med bankmannen på HB och han har nu skickat över papper på hur hela upplägget ser ut.
Och det blir nog så att vi går på deras linje, och väljer allting rörligt till att börja med.

Förhoppningsvis kan man få en bättre deal när huset väl är färdigt.

Tack för era givande svar!

SEB verkar ligga bra till, jag har 0,92 på 3 mån tror jag just nu.

/C

• Gilla
AlfredJ
  • Laddar…
Hemmakatten
När vi byggde hade vi en mycket låg ränta på byggkreditivet, lägre än vad boräntan var. Fem år efter bygget var klart hörde banken av sig och ville lägga om till ett vanligt bolån. Så håll i byggkreditivräntan och ligg still när bygget är klart, inte säkert att ni får lika bra ränta på bolånet.

murak
Vi lade precis om vårt byggnadskreditiv till bolån (LF) och på byggnadskreditivet hade vi 4,75% ränta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.