3 483 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Får jag bort doften från gammalt trägolv med torpargrund om jag lägger på laminat?
Har köpt en sommarstuga med ett väldigt slitet trägolv som inte går att få fint med slipning. Om jag lägger på laminatgolv undrar jag om dålig luft går igenom? Kan man spärrmåla golvet först eller finns speciellt material att lägga under golvet? Är en torpargrund. Tacksam om någon har råd kring detta.
Anna
Anna
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Var kommer den dåliga luften ifrån? Är det från torpargrunden?
Själva laminatgolvet (Ushsh för en sommarstuga!!) tätar bara delvis för du måste lämna springor i kanten. Under laminatgolvet kan du såklart lägga byggplast med tillhörande skarvremsor. Det blir tät.
Du bör sanera torpargrunden ordentligt. Bort med allt skräp, gräv bort jorden ett par decimeter, på med kapillärbrytande makadam.
Själva laminatgolvet (Ushsh för en sommarstuga!!) tätar bara delvis för du måste lämna springor i kanten. Under laminatgolvet kan du såklart lägga byggplast med tillhörande skarvremsor. Det blir tät.
Du bör sanera torpargrunden ordentligt. Bort med allt skräp, gräv bort jorden ett par decimeter, på med kapillärbrytande makadam.
Det är inte golvplankorna som luktar, det är bjälklaget och/eller själva grunden.
Att i en sådan diffusionsöppen konstruktion lägga in någon form av tät yta, plast, (fel)färg, eller andra täta material gör bara saken värre!
Det som ska göras är att riva upp bjälklag och åtgärda det som luktar, inte sällan innebär det nytt rakt igenom.
Att i en sådan diffusionsöppen konstruktion lägga in någon form av tät yta, plast, (fel)färg, eller andra täta material gör bara saken värre!
Det som ska göras är att riva upp bjälklag och åtgärda det som luktar, inte sällan innebär det nytt rakt igenom.
Klicka här för att svara