Byter sugledningen in till huset till Pem när jag ändå är igån och bytt hydrofor och sugit ur och sanerat brunnen (grävd).
Problemet är att jag inte kommer ner mer än 90-100cm i marken utan att spränga bort halva tomten.
Att gå samma väg som det gammla röret gör går inte för där står numera ett garage ovanpå.

Min fråga är går det att pilla i en värmekabel i efterhand med Rinkabyrörs rörgenomföring (artnr.6128). Bor i Skåne, någon hävdade att 70-80cm skulle räcka här om vi inte får en ny istid.

Finns det alternativ?

/Danso

Lägg markisolering OVANPÅ ledningen, 1,2 m brett så behöver du inte kosta på någon värme sedan.

Protte

Ja, jag får försöka göra det bästa av det.
Grejen är att slangen kommer ur huset precis vid sidan av garget som "sticker utanför" huset ca:2,5m. Där går inte att täcka riktigt pga. plattan är gjuten rakt på berget. Sen tyckte grävaren han var snäll och har täckt över de 10m av 20m totalt som är närmast brunnen. Är väl iofs. inget större problem att gräva upp igen.

Det är dock lite brådskande nu eftersom det gammla röret som är/var i bruk. Numera är nere i det nya bottenmaterialet i brunnen så pumpen kan inte suga. Grävaren var "snäll" och fyllde i det nya när spolbilen kört.

Kan inte förstå varför så många "hanverkare" inte verkar tänka.

Edit: Vågar man köra utan bottenventil? Isåfall kan jag kapa röret som går ned i brunnen, lite högre över botten än vad som rek. så risken minskar att ottenmaterialet följer med.

Redigerat:
Det är väl inte stillastående vatten så risken för frysning är inte självskriven.

Bottenventil måste du nog ha för att kunna fylla sugledningen.

Protte

Jo, du har rätt utan backventil blir det svårt att få igång det.
Kapade och skarvade ihop röret som går ner i brunnen, tyvärr så blev det läckor som rosten tätat tidigare. Så det blev inget vatten :(
Provade lite snabbt att gå över brunnskanten och in igenom källarfönstret med den nya pemslangen. Men jetpumpen orakade inte med sughöjden, blir kanske till att hsätta pumpen högre i källaren nu i vilket fall nu när sugledning går ca:60cm högre upp.....suck. Blir en helvetes dag imorgon om vi ska ha något vatten innan helgen, alla har semester mm. bara fram med spade/spett och Hilti.

/Danso

Har du en "puckel" på slangen är det svårt att få ut luften ur slangen och då vill inte pumpen dra.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.