30 991 läst ·
33 svar
31k läst
33 svar
får inte hängrännans skarv tät..
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Handlar aldrig på byggmax och den jag använder går inte köpa i butik men en riktig bygg fog är det man ska ha silicon är inget att använda utomhus som sagt essve är det märket jag kan rekommendera som finns i vissa byggvaruhus.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Använder Tec7 till nästan allt nu för tiden. Riktigt bra lim/fog.
Annars funkar vilken utefog som helst från Illbruck, bostik, sika osv. Köp inte byggmax egna märken. Påstås att det är samma tillverkare men tvivlar. Dom få gångerna jag använt det har jag inte varit imponerad
Annars funkar vilken utefog som helst från Illbruck, bostik, sika osv. Köp inte byggmax egna märken. Påstås att det är samma tillverkare men tvivlar. Dom få gångerna jag använt det har jag inte varit imponerad
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Det stämmer troligen att det görs i samma fabrik inte många som har egen fabrik idag. Men beställaren bestämmer ju hur blandningen ska va och hur dyra/kvalitet på ingredienser är i fogen så det är inte samma fog och det får dom inte säga heller.hantverkare1 skrev:
byggmax eller xlbygg som jag ska på imorrn
Jag använder Casco Marin&Teknik MS-polymerfog till i stort sett allt, nu senast till just hängrännegavlar. Det lär finnas en speciell produkt till hängrännor enligt Plannjas monteringsanvisning, men jag tog Casco M&T ändå. Den har aldrig svikit mig.
skarvarna ska inte läka.
har några skarvar, hängräna och skarvar från Plannja, man fick ta i ganska hårt för att klämma fast skarven och man ser hur gummitätningen trycker in mellan rännorna, ingen läckage och ingen fog.
Frågade där jag handlade dom sa att man inte skulle kleta nå form av fog när man körde med skarvar med tätning.
har några skarvar, hängräna och skarvar från Plannja, man fick ta i ganska hårt för att klämma fast skarven och man ser hur gummitätningen trycker in mellan rännorna, ingen läckage och ingen fog.
Frågade där jag handlade dom sa att man inte skulle kleta nå form av fog när man körde med skarvar med tätning.
skarvarna från byggmax vart verkligen inte tät, de gick lätt på... så när jag kört läcktestet a la vattenslang och det läkte så tog jag lös skarven och försökte modifiera den, dvs klämma åt kanterna så den skulle bli "mindre" verkade som det vart lite bättre men det vart inte tätt...TheGame skrev:skarvarna ska inte läka.
jag skulle gärna undvika fog eller annan tätning, om man skulle behöva ändra något i framtiden...
det borde ju inte behövas med tanke på gummitätningen
MVH
Nu har jag varit på xl och köpt "riktiga" rännskarvar..
Valde att inte köpa någon fogmassa när jag såg dem... Gissa vem som är vem
Valde att inte köpa någon fogmassa när jag såg dem... Gissa vem som är vem
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Oavsett tillverkare så ska man nog behöva klämma åt rejält hårt. Det styrs ju utav var plåtbockningsanvisning (Byggmax) el "länkens" geometri (XLbygg) är. Sitter det lite fel så klämmer det inte åt tillräckligt för att bli tätt. Precision i tillverkningen är ett mått på kvalitet.
Jag har också råkat ut för en (1) läckande rännskarv från Byggmax, men alla de andra håller tätt, (också Byggmax).
Dock tänker jag definitivt prova proffsmetoden nästa gång!
Jag har också råkat ut för en (1) läckande rännskarv från Byggmax, men alla de andra håller tätt, (också Byggmax).
Dock tänker jag definitivt prova proffsmetoden nästa gång!
Det är fascinerande va "dumma" skarvarna är.. fast man tycker man gör allt enligt konstens alla regler! Det är främst de nya varianterna som vi sett ha haft problem.. (tredje huset)
Första huset dränerade vi om och satte då nya hängrännor, det gick mindre bra och i slutänden hade vi ner nån gegga i skarvarna för att det inte skulle droppa ut hela tiden överallt..
Hus två hade samma sorts hängrännor och "skarvmuffar".. och där läckte flera också (inte vi som satt upp dem, gjordes i samband med takomläggning innan vi köpte)
Hus tre, skarvarna får ut mer vatten på sina håll än vad som åker ner i stuprören.. (inte vi som bytt här heller) och vi har försökt täta dem, men det har inte gått så bra, så jag kikar härinne nu för bra tips jag med!!
(tror att vi anv nått butylgummigrejs från biltema, det mesta fastnade på oss och inte i hängrännan.. alt byggde på en stor klump vilket fick vattnet att stanna)
Mvh Sandra
Första huset dränerade vi om och satte då nya hängrännor, det gick mindre bra och i slutänden hade vi ner nån gegga i skarvarna för att det inte skulle droppa ut hela tiden överallt..
Hus två hade samma sorts hängrännor och "skarvmuffar".. och där läckte flera också (inte vi som satt upp dem, gjordes i samband med takomläggning innan vi köpte)
Hus tre, skarvarna får ut mer vatten på sina håll än vad som åker ner i stuprören.. (inte vi som bytt här heller) och vi har försökt täta dem, men det har inte gått så bra, så jag kikar härinne nu för bra tips jag med!!
(tror att vi anv nått butylgummigrejs från biltema, det mesta fastnade på oss och inte i hängrännan.. alt byggde på en stor klump vilket fick vattnet att stanna)
Mvh Sandra
Redigerat:
finns ju hängrännor utan skarvSnigla skrev:Det är fascinerande va "dumma" skarvarna är.. fast man tycker man gör allt enligt konstens alla regler! Det är främst de nya varianterna som vi sett ha haft problem.. (tredje huset)
Mvh Sandra