Hej, ett litet problem som tycks kvarstå trots insats av proffs jag litar på. Kan vara att något väldigt banalt missats, man kan bli blind ibland och det kan hända alla oavsett kompetensnivå.

Har en relativt modern liten golvvärmeanläggning installerad, idag endast två slingor som värmer betonggolv i tvättstuga och badrum. Tappat bort manualen men det tycks vara en Uponor Smatrix Wave X-165 om jag googlar litet på vad som står tryckt på etiketter i styrenheten.

Problemet är att det är omöjligt att få inloppstemp att bli ihållande 40-45 grader som jag skulle vilja ha, det landar ner på drygt 30 grader. Anläggningen är ansluten till en fjärrvärmecentral och det finns gott om värme där, ser att den har ca 45 grader ut till radiatorer i kåken för tillfället (styrs av separat regulator iofs).

Det verkar som att det är något som inte blivit rätt i styrningen, de där blåa automatventilerna tycks strypa när de borde öppna. Spelar ingen roll om jag ställer rumstermostaterna på max 35 grader, det stryps lik förbannat ner till 30-32 grader på golvvärmeslingorna och faktisk rumstemp blir i storleksordningen 20 grader, och yttemp på klinkersgolvet ligger ungefär där också enligt IR-mätare. Cirkulationspumpen står på näst högsta läget men verkar inte spela någon större roll här. Blir inte bättre mer än temporärt av att ställa CP på max.

20 grader rumstemp är väl iofs ok men jag vill ha 23 grader i ett badrum och gärna litet gosigt varma golv med en sådan här anläggning, framför allt kunna välja själv.

Om jag skruvar upp de där gråa taggade fastsättningsringarna under de blåa reglerventilerna så får jag nästan omedelbart en inloppstemp till golvvärmekretsen på 40 - 45 grader som på bilden nedan, antar att jag manuellt släpper på dessa ventiler på så vis. Bevisligen finns det kapacitet och förutsättningar. Efter en längre stund typ en halvtimme-timme så regleras det ner igen till 30 grader. Systemet är luftat, inloppsventilerna är nästan helt öppna och det spelar knappt någon roll hur de står inställda.

Vad kan ha förbisetts här, är det någon inställning som missats? Kan det vara att anslutningskablarna till dessa blåa regulatorventiler anslutits med omvänd polaritet, är det ens möjligt och skulle detta kunna vara en förklaring?

Råd mottages med största tacksamhet!

Rumstermostater
Uponor termostat visar 17 grader på vit bänkskiva i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvvärmesystem med Uponor termostatventiler, manometrar och cirkulationspump.
Skapa konto

Uponor Smatrix Wave X-165 kontrollenhet för golvvärme med öppet lock och synliga anslutningar.
Skapa konto

Jag svarar mig själv, om någon ev skulle stöta på liknande konstigheter.

Tydligen har det varit felkopplat hela tiden till dessa ställdon med blåa hattar… de släppte till nöds igenom typ 32-gradigt vatten på inloppet. Testkörningar med demonterade ställdon bekräftade fullt ös och drygt 40 grader på inlopp.

Tog en rejäl titt på hur ställdonen reagerade på termostaternas input (seg respons, ca 5 min), visade sig att de inte alls reagerade. Provade att koppla om anslutningarna från ställdonen i centralen enligt bild och efter skissen i locket på reglercentralen - nu funkade det perfekt.

Så detta bekräftade min misstanke att något väldigt grundläggande enkelt fel fanns, detta kan hända de bästa vvs-are uppenbarligen. Slutet gott allt gott, helt underbart att ha så varma golv jag vill ha i badrummet, ca 26 grader yttemperatur vid inställt 23 grader på rumstermostaten känns finemang! Frugan blev mycket glad att detta äntligen funkar som avsett.

Att notera, CP för golvvärmen går på sitt lägsta läge och det blir jämn fin värme i golvet med ca 8 graders delta in/ut under värmningsperioderna, Extremt trögt system med slingorna ingjutet i tjockt betonggplv så man få ha tålamod och tid att justera in dylikt,

Elcentral för golvvärme med öppet lock som visar kopplingsschema och omkopplade anslutningar.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.