29 303 läst ·
164 svar
29k läst
164 svar
Får inte bygga hus och stall på åkermark
Det jag menar varför ska staten blanda sig om hans granne som in har jordbruk vill ha en likadan maskin hall för entreprenad fordonF fribygg skrev:Nä, det är om det är näring kopplat till markinnehavet som avgör, om polaren ska bruka sin jord eller skog med traktor så är det rimligt att bygga maskinhall för reparation/renovering och förvaring av maskinen. Varför skulle staten lägga sig i om markägaren har nya eller gamla maskiner?
Det har ingen betydelse om man är sthlmare, har betalt arbete på eller utanför gården eller inte eller vilket yrke du har, byggandet regleras sedan hundratals år av Byggningabalken
Svår bevisat om det tillhör verksamheten eller inte finns ju mängder av månskens bönder som gör på samma sett för att kunna bygga maskinhallar och liknande men inte har behovet av enL lodin92 skrev:
Jag är nog böjd att hålla med Morfar när han sa... inte ett jävla spadtag... när han fick en fråga av någon som behövde matjord.
Vad man ofta glömmer är vilket arbete det ligger i varje m2 åkermark att då slentrianmässigt bygga där bara för att det är lättast är en förolämpning.
Visst finns det inga alternativ osv men att göra det bara för att...
/ATW
Vad man ofta glömmer är vilket arbete det ligger i varje m2 åkermark att då slentrianmässigt bygga där bara för att det är lättast är en förolämpning.
Visst finns det inga alternativ osv men att göra det bara för att...
/ATW
Fast idag hugger du skogen, gräver bort sten och fräser de som är kvar. På med gödsel så har du lite grovt sett odlingsbarmark.A ArneTW skrev:Jag är nog böjd att hålla med Morfar när han sa... inte ett jävla spadtag... när han fick en fråga av någon som behövde matjord.
Vad man ofta glömmer är vilket arbete det ligger i varje m2 åkermark att då slentrianmässigt bygga där bara för att det är lättast är en förolämpning. På med lämpligt gödsel sen har du lite grovt odlingsbar mark.
Visst finns det inga alternativ osv men att göra det bara för att...
/ATW
OT: Nä, vi nutida människor kan inte förstå det slit som låg bakom varenda liten åkerlapp men vi kan försöka hedra tidigare generationers arbete och inte bygga på odlingsvärd mark utan placera våra bostäder på skogsmark, åkerholmar och igenvuxna betenM -MH- skrev:
Redigerat:
Det gör "dom" ju hela tiden!M maria01 skrev:
Det kontrolleras flygfoton av ffa Länsstyrelsen och Skogsstyrelsen varje år.
Får man inte brev om att man borde kolla område x, för det ser ut att vara angripet av granbarkborre, så får man reda på att myndigheten anser att det växer för mycket buskar på en betesmark.
De kollar t.o.m om man verkligen odlar den gröda som man angett via flygfoton.
Chansen att slippa undan med fusk är minimal.
Jag vet, jag är bonde.
Om man låter bli att söka bidrag slipper man kontrollernaS skogaliten skrev:Det gör "dom" ju hela tiden!
Det kontrolleras flygfoton av ffa Länsstyrelsen och Skogsstyrelsen varje år.
Får man inte brev om att man borde kolla område x, för det ser ut att vara angripet av granbarkborre, så får man reda på att myndigheten anser att det växer för mycket buskar på en betesmark.
De kollar t.o.m om man verkligen odlar den gröda som man angett via flygfoton.
Chansen att slippa undan med fusk är minimal.
Jag vet, jag är bonde.