F fribygg skrev:
Nä, det är om det är näring kopplat till markinnehavet som avgör, om polaren ska bruka sin jord eller skog med traktor så är det rimligt att bygga maskinhall för reparation/renovering och förvaring av maskinen. Varför skulle staten lägga sig i om markägaren har nya eller gamla maskiner?
Det har ingen betydelse om man är sthlmare, har betalt arbete på eller utanför gården eller inte eller vilket yrke du har, byggandet regleras sedan hundratals år av Byggningabalken
Det jag menar varför ska staten blanda sig om hans granne som in har jordbruk vill ha en likadan maskin hall för entreprenad fordon
 
L lodin92 skrev:
Fast det är inte ett godkänt bygge.. Alternativt hade han fått bygga maskinhallen oavsett bonde eller ej tack vare regler på landsbygden.
Svår bevisat om det tillhör verksamheten eller inte finns ju mängder av månskens bönder som gör på samma sett för att kunna bygga maskinhallar och liknande men inte har behovet av en
 
M maria01 skrev:
Svår bevisat om det tillhör verksamheten eller inte finns ju mängder av månskens bönder som gör på samma sett för att kunna bygga maskinhallar och liknande men inte har behovet av en
Ja fast de är inte heller godkänt om de skulle kontrolleras korrekt.
 
L lodin92 skrev:
Ja fast de är inte heller godkänt om de skulle kontrolleras korrekt.
Lätt att kontrollera med flygfoton men det gör dom inte
 
Jag är nog böjd att hålla med Morfar när han sa... inte ett jävla spadtag... när han fick en fråga av någon som behövde matjord.

Vad man ofta glömmer är vilket arbete det ligger i varje m2 åkermark att då slentrianmässigt bygga där bara för att det är lättast är en förolämpning.

Visst finns det inga alternativ osv men att göra det bara för att...

/ATW
 
  • Gilla
och en till och 5 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Lätt att kontrollera med flygfoton men det gör dom inte
Absolut sen ska de följas upp mot verksamhetens storlek typ av byggnad etc, så även om de är relativt lätt görs de inte eftersom ingen bryr i 99% av fallen.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag är nog böjd att hålla med Morfar när han sa... inte ett jävla spadtag... när han fick en fråga av någon som behövde matjord.

Vad man ofta glömmer är vilket arbete det ligger i varje m2 åkermark att då slentrianmässigt bygga där bara för att det är lättast är en förolämpning. På med lämpligt gödsel sen har du lite grovt odlingsbar mark.

Visst finns det inga alternativ osv men att göra det bara för att...

/ATW
Fast idag hugger du skogen, gräver bort sten och fräser de som är kvar. På med gödsel så har du lite grovt sett odlingsbarmark.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Det jag menar varför ska staten blanda sig om hans granne som in har jordbruk vill ha en likadan maskin hall för entreprenad fordon
Det är ju en helt annan näring, omfattas sannolikt av kommunala krav på bygglov. Jag tror inte staten lägger sig i maskinhallsbyggen övht.
 
L lodin92 skrev:
Fast idag hugger du skogen, gräver bort sten och fräser de som är kvar. På med gödsel så har du lite grovt sett odlingsbarmark.
Jag fattar fortfarande inte hur de orkade detta med bara spett och hacka...
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Jag fattar fortfarande inte hur de orkade detta med bara spett och hacka...
OT: Nä, vi nutida människor kan inte förstå det slit som låg bakom varenda liten åkerlapp men vi kan försöka hedra tidigare generationers arbete och inte bygga på odlingsvärd mark utan placera våra bostäder på skogsmark, åkerholmar och igenvuxna beten
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 9 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Lätt att kontrollera med flygfoton men det gör dom inte
Det gör "dom" ju hela tiden!

Det kontrolleras flygfoton av ffa Länsstyrelsen och Skogsstyrelsen varje år.

Får man inte brev om att man borde kolla område x, för det ser ut att vara angripet av granbarkborre, så får man reda på att myndigheten anser att det växer för mycket buskar på en betesmark.

De kollar t.o.m om man verkligen odlar den gröda som man angett via flygfoton.

Chansen att slippa undan med fusk är minimal.

Jag vet, jag är bonde.
 
  • Gilla
G-83 och 4 till
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Absolut sen ska de följas upp mot verksamhetens storlek typ av byggnad etc, så även om de är relativt lätt görs de inte eftersom ingen bryr i 99% av fallen.
Snick snack.

De kollar, jag lovar.
 
L lodin92 skrev:
Fast idag hugger du skogen, gräver bort sten och fräser de som är kvar. På med gödsel så har du lite grovt sett odlingsbarmark.
Fast bördighet tar tid, lång tid, att bygga upp.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Det gör "dom" ju hela tiden!

Det kontrolleras flygfoton av ffa Länsstyrelsen och Skogsstyrelsen varje år.

Får man inte brev om att man borde kolla område x, för det ser ut att vara angripet av granbarkborre, så får man reda på att myndigheten anser att det växer för mycket buskar på en betesmark.

De kollar t.o.m om man verkligen odlar den gröda som man angett via flygfoton.

Chansen att slippa undan med fusk är minimal.

Jag vet, jag är bonde.
Om man låter bli att söka bidrag slipper man kontrollerna
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Förhandsbygglov rivs upp, betesmark går före bostadshus.

Du kan läsa artikeln här: Får inte bygga hus och stall på åkermark

Vilket målnummer bygger artikeln på?

Jag kan inte hitta avgörandet när jag scrollar listan om avgöranden hos MMD.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.