24 032 läst ·
22 svar
24k läst
22 svar
Får inte bort maskeringstejp från fönster!!
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Maskeringstejp
Maskeringstejp är en typ av tryckkänslig tejp som främst används inom målning och byggindustri för att skydda ytor som inte ska målas eller behandlas. Maskeringstejpen är oftast gjord av ett tunt och enkelt rivbart papper, och en mindre
Läs mer
Instämmer i ovan att bra tejp är betydligt lättare att få bort, den blå om ute. Men som jag skrev ovan, enklast att strunta i tejpen helt och skära bort överflödig färg, ett rakblad repar INTE ett fönster om du har nya blad. Vid fönsterputs använder de flesta rakblad och så även vid färg "stänk" på glas, ex denna https://www.clasohlson.com/se/Fönst...MIgNWd4obe6wIVjbWyCh31Xg99EAQYAyABEgIWIfD_BwE
Vad gäller rakblad på glas så kan jag nämna att vi på jobbet bildvårdar gamla fotografiska glasplåtar. En del har rester av klister och tejp och dessa skrapar vi bort* med rakblad eller spishällskrapa. Efter vi fuktat tejpresterna med en lättfuktad trasa.
*På glassidan alltså, absolut inte emulsionsidan...
*På glassidan alltså, absolut inte emulsionsidan...
Tänka bara komma med ett svar efter att fönsterna är klara. Jag fick hjälp av svärmor och "limbortagning" för att gnugga bort det sista limmet. Därefter fungerade den blåa tejpen och snabb målning av tre lager otroligt mycket bättre. Så nu är det klart!
Vanlig bensin till bilen tar bort tejprester.
Fick detta tips för många år sedan på Bullandö Marina, när jag ej fick bort tejprester på masten (aluminium), höll på att ge upp efter 2dgr med att testa alla möjliga vätskor.
Fungerar även perfekt att göra ren fendrarna, samt alla andra saker i hemmet eller jobbet.
Det gäller att prova försiktigt först så ytan tål bensinen, samt fukta trasan ofta eftersom bensinen dunstar fort.
Har aldrig lyckats förstöra någon yta än, men var försiktig till en början.
Ni kommer att bli förvånade och nöjda, jag lovar det.
Fick detta tips för många år sedan på Bullandö Marina, när jag ej fick bort tejprester på masten (aluminium), höll på att ge upp efter 2dgr med att testa alla möjliga vätskor.
Fungerar även perfekt att göra ren fendrarna, samt alla andra saker i hemmet eller jobbet.
Det gäller att prova försiktigt först så ytan tål bensinen, samt fukta trasan ofta eftersom bensinen dunstar fort.
Har aldrig lyckats förstöra någon yta än, men var försiktig till en början.
Ni kommer att bli förvånade och nöjda, jag lovar det.
Det här är ett bra tips. Är det bara limrester kvar brukar jag ta matolja direkt på en kökssvamp och gnugga, funkar hur bra som helst. Sedan diskmedel för att få bort matoljan förstås.EvaMLin skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden