687 läst ·
5 svar
687 läst
5 svar
Får husmäklare ta lön för/omkostnad för att visa huset?
Hej.
Vad anger samfundet ang mäklare som
tar betalt för att visa hus, dvs omkostnad
för att visa ett hus, som separat kostnad?
Exklusive man själv betalar för annons,
stajling?
Ska de ha lön för att de visar huset även om de säljer huset på 5000.kr?
Om mäklaren inte säljer huset, i avtal
begär de 5000 kr för kostnader
Har vän som nämnde det,
tycks vara vanligt?
Säg ett hus visas högst 4 gånger tex .
Ska mäklare då få 10000 kr per
gång i omkostnader för att visa huset?
Även om det inte säljs eller säls,
begär de 5000 kr
Ordet omkostnader nämns.
Hur kan mäklaren ha omkostnader
på 1000 kr per visning för att visa ett hus
4-5 gånger. Och ta separat betalt för
detta oavsett om huset säljs, eller
inte säljs. De vågar aldrig nämns det i möte,
utan plussar på det senare fegt i ett kontrakt.
Advokater och mäklare är ett pack, alltid ute efter att luras.
Tack ang svar NIBE, kunde ej svara
Ett ombud de har på listan var schysst.
Vad anger samfundet ang mäklare som
tar betalt för att visa hus, dvs omkostnad
för att visa ett hus, som separat kostnad?
Exklusive man själv betalar för annons,
stajling?
Ska de ha lön för att de visar huset även om de säljer huset på 5000.kr?
Om mäklaren inte säljer huset, i avtal
begär de 5000 kr för kostnader
Har vän som nämnde det,
tycks vara vanligt?
Säg ett hus visas högst 4 gånger tex .
Ska mäklare då få 10000 kr per
gång i omkostnader för att visa huset?
Även om det inte säljs eller säls,
begär de 5000 kr
Ordet omkostnader nämns.
Hur kan mäklaren ha omkostnader
på 1000 kr per visning för att visa ett hus
4-5 gånger. Och ta separat betalt för
detta oavsett om huset säljs, eller
inte säljs. De vågar aldrig nämns det i möte,
utan plussar på det senare fegt i ett kontrakt.
Advokater och mäklare är ett pack, alltid ute efter att luras.
Tack ang svar NIBE, kunde ej svara
Ett ombud de har på listan var schysst.
"Advokater och mäklare är ett pack, alltid ute efter att luras."
Med den inställningen är det enda alternativet för di, som skrivits 100 gånger i ungefär 50 trådar, att sälja huset själv.
Om de "får" ta betalt för att utföra tjänster, som att visa huset, styrs enbart av vad som står i avtalet. Har du valt mäklare och skrivit något avtal - läsa där.
Med den inställningen är det enda alternativet för di, som skrivits 100 gånger i ungefär 50 trådar, att sälja huset själv.
Om de "får" ta betalt för att utföra tjänster, som att visa huset, styrs enbart av vad som står i avtalet. Har du valt mäklare och skrivit något avtal - läsa där.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Det är väl bara att välja en annan mäklare? Jag antar att mäklaren även vill ha en % baserad provision på försäljningen?
Om mäklaren vill ha extra betalt för visningar, så tycker jag det låter som mäklaren ser mörkt på möjligheten att få huset sålt.
Om jag skall anlita en möklarr så vill jag ha en som självsäkert säljer objektet inom en normalt kort tid. Och om det lyckas kan jag inte se varför man inte kan baka in alla förväntade kostnader i det arvopde som är avtalat.
Kotnadsersättning vid sidan om arvodet indikerar att mäklaren inte tror att objektet går att sälja. Då skall han nog inte heller få försöka, välj en annan.
Om mäklaren vill ha extra betalt för visningar, så tycker jag det låter som mäklaren ser mörkt på möjligheten att få huset sålt.
Om jag skall anlita en möklarr så vill jag ha en som självsäkert säljer objektet inom en normalt kort tid. Och om det lyckas kan jag inte se varför man inte kan baka in alla förväntade kostnader i det arvopde som är avtalat.
Kotnadsersättning vid sidan om arvodet indikerar att mäklaren inte tror att objektet går att sälja. Då skall han nog inte heller få försöka, välj en annan.
Redigerat:
Normalt är ju att dom tar en provision på X % och då ingår allt. Visning - kontraktskrivning - bankkontakt -e.t.c. Sen att dom har skrivelse på att dom har ensamrätt på försäljningen i 3 månader är vanligt.
Får dom inte huset sålt efter 3 månader, så får dom inget. Om en köpare hittas privat, i perioden 3 månader, så har dom rätt till provisionen.
Får dom inte huset sålt efter 3 månader, så får dom inget. Om en köpare hittas privat, i perioden 3 månader, så har dom rätt till provisionen.
Besserwisser
· Kungälv
· 21 inlägg
Ja det är tillåtet om ni avtalat om det. Om det inte står i uppdragsavtalet/förmedlingsuppdraget har mäklaren ingen rätt till ersättningen.
Mvh Joakim Ryttersson
Mvh Joakim Ryttersson
Klicka här för att svara