M -MH- skrev:
Hjälper ju inte om asparna står på din tomt... ;)
Den här tråden handlar ju om grannars träd.

Ja men nu äntligen får man lite info. Var köper man konc Roud-up?

• Gilla
turnipfaldt
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Hos närmsta lantbrukare.

Är försiktig du får inte använda det men det mycket bättre dragg i det.
Berta det inte för någon för du vet inte vem som är eller vilka som är Miljöpartiets!!!
Du ska ha sprut tillstånd för att bruka det
Men kör på om du få köpa

D Dr Jumping Jack skrev:
Ingen aning faktiskt...har en flaska stående jag köpte någonstans för sju år sedan.

L
K Kirre2 skrev:
Du måste ha en väldigt liten tomt om grannarnas asprötter når in i din grund.
Nej det har jag inte. Men deras aspar och tomtgräns nära mitt hus. O hela gräsmattan full av aspskott 2,300 kvm

L
K Kirre2 skrev:
Du måste ha en väldigt liten tomt om grannarnas asprötter når in i din grund.
Nej. Men grannens tomtgräns
med aspsly ligger nära mitt hus. Samt fullt av aspskott i hela gräsmattan. Har 2,300 kvm

L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hänsyn är något även du skalll visa, istället för att tala om för andra vad som är rätt och vad som är fel. Din drömlag finns inte, sannolikt för att den skulle vara omöjlig att såväl skriva som efterleva. När och var skulle den gälla? Vilket straffvärde skulle den ha? Sammhälstjänst, böter, fängelse, antal år?

Som sagts förut. Bilder på de extremt snabbväckande granarna!

Staffan
Dom har stått Där i över 20 år. ( ca 50 år) gammla. Men nu börjar det bli liite för stora o dåliga. Samt att det inte är mina. Men grannen måste väl förstå att det är farligt samt att jag tar den en massa grenar som hänger över på min tomt. O då är det ju oxå så att det blir slagsida. Men är det så när man är uppvuxen i skogen o inte förstår att dom växer och blir större! Samt att ta ner dom blir värre o värre när dom är så stora.... Ja jag vet inte vad jag ska säga! Saknas ord. Själv göra själv ha. Sååå kontentan ..behövs nog någon typ av lag !! Om man har luft i huvudet!
Lowley

L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hänsyn är något även du skalll visa, istället för att tala om för andra vad som är rätt och vad som är fel. Din drömlag finns inte, sannolikt för att den skulle vara omöjlig att såväl skriva som efterleva. När och var skulle den gälla? Vilket straffvärde skulle den ha? Sammhälstjänst, böter, fängelse, antal år?

Som sagts förut. Bilder på de extremt snabbväckande granarna!

Staffan
Jag har men vet inte hur jag gör för att ni ska se dom. Samt då kommer grannens hus med. Så det gäller att ha tillit till den som skriver. För ska inte behöva foto för att bli trodd. Detta är en sida trodde jag man går in på o får råd eller idéer till lösningar.
Lowley

L
nino nino skrev:
Kan man inte bara ta bort grannarna?
Det behövs humor o gott skratt oxå! Tack!
Lowley

• Gilla
nino
  • Laddar…
L
L Lakritsianen skrev:
Trädägaren ska minsann ha skadestånd om någon tar ner deras träd men åt andra hållet har de tydligen inget ansvar! Är inte det konstigt? Även levande existerande träd kan göra skada! Men den utsatta grannen kan inte kräva skadestånd för det!
Nä jag har absolut ingen lust att stångas med envisa tjurar som bara ser om sitt egna hus, tror ingen vill det därför är det så viktigt med en lag som ser till att alla tar sitt ansvar för sina träd, en lag som reglerar höjd och placering så det blir slut tjafsat!
Ja jag håller fullkommligt med dig. Och förstår inte vad då otrevlig o tycker o ska vända på situationen!? Det vet väl alla hur samhället fungerar ...det är ju dom som sköter sig o bryr sig om. Som får straff. Dom skyldiga brukar väl få skadestånd för inget kunde bevisas. Nej mer empati o hänsyn o förståelse. Så då slipper vi lagar. Varför tror du att lagarna kommer till? Just för att egoister o folk som inte bryr sig o gör som dom vill I samhället. S å naturligtvis kommer dessa granar vara kvar o jag anlita någon till att renovera hus o hem.
Lowley

• Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
L
kashieda kashieda skrev:
"På grannens tomt står en 15 m hög klippa. Den fanns där när jag köpte mitt hus men jag har kommit på att den blockerar ljuset på kvällen. Varför finns det ingen lag som tvingar grannen att ta bort den?"
Löjlig kommentar! Vilken jämförelse! Träd går att göra något åt ! Och dom växer! = Blir större... O är (blir)större problem. Men inte vet jag... växer din klippa?
Lowley

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
L
B b8q skrev:
Nu spårar vi ut från trådens ämne här, men Miljökontorets tjänstemän ska bara kolla att ditt enskilda avlopp inte överskrider några utsläppsgränser. Att det är ett bakfall är inget DE bryr sig om att kolla, det får du förstås anlita en besiktningsman för. Precis som att Bilprovningen inte bryr sig om ifall din bil har felaktig glykolhalt i kylaren, det får du be en verkstad kolla upp.
Nu är det ju Så att jag bad miljökontoret komma ut och besikta . För dom skulle ju ha foto o info under tiden arbetet på gick. Så jag talade om vad som gällde. O om det blir bakfall eller stopp så fungerar inte heller minireningsverket. Och det här med vad som sen släpps ut! Blir då fel utsläppsgränser Samt fel på reningsverket. Två kvinnor i 30 års åldern kommer o godkänner samt säger att dom inte är besiktningsmän. Men än då god känner avloppet! Saknas ord där med. Såå vad som släpps ut det får väl dom så kallade besiktningskvinnorna stå för.Som för övrigt sa att det här vet vi inte så mycket om. Jo det är grant det. Vilket skämt!
Lowley

Då ägaren till tomten som gränsar mot vårt skogsskifte påtalade att en av våra stora aspar var rutten och riskerade att falla över hans uthus så tog vi ned den. Drog ned den med vinschen på traktorn så den garanterat skulle falla åt rätt håll. Svårare än så behöver man inte göra det.

Fast det finns alltid idioter som gör det här med träd till prestigefrågor.
Antingen genom att låta sina ruttna träd luta över andras hus eller genom att försöka kräva att andra måste hålla kalhugget 25 meter från deras tomtgräns. Sånt där är bara dumheter.

Ni som tycker att det borde vara olagligt att ha träd inom 25 meter från annans mark bör tänka på vad det skulle innebära när skogen är skiftad i 50-80 meter breda flera kilometer långa skiften. Någon turgubbe skulle få behålla en rad träd längs mitten av skiftet där de skulle bli buskiga och sedan blåsa omkull. På alla övriga ytor skulle man tvingas anlägga prärie med hjälp av stora mängder gift.
Träd är faktiskt inte så farliga som stadsbor tror...... om de inte är uppenbart sjuka och då kan man enkelt ta bort dem.

• Gilla
pippii långstrump och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Då ägaren till tomten som gränsar mot vårt skogsskifte påtalade att en av våra stora aspar var rutten och riskerade att falla över hans uthus så tog vi ned den. Drog ned den med vinschen på traktorn så den garanterat skulle falla åt rätt håll. Svårare än så behöver man inte göra det.

Fast det finns alltid idioter som gör det här med träd till prestigefrågor.
Antingen genom att låta sina ruttna träd luta över andras hus eller genom att försöka kräva att andra måste hålla kalhugget 25 meter från deras tomtgräns. Sånt där är bara dumheter.

Ni som tycker att det borde vara olagligt att ha träd inom 25 meter från annans mark bör tänka på vad det skulle innebära när skogen är skiftad i 50-80 meter breda flera kilometer långa skiften. Någon turgubbe skulle få behålla en rad träd längs mitten av skiftet där de skulle bli buskiga och sedan blåsa omkull. På alla övriga ytor skulle man tvingas anlägga prärie med hjälp av stora mängder gift.
Träd är faktiskt inte så farliga som stadsbor tror...... om de inte är uppenbart sjuka och då kan man enkelt ta bort dem.
Det är väl framförallt inne på tomter i trädgårdar som det brukar bli diskussioner om stora träd, inte inne i skogarna. Har själv varit med om en gubbe som vägrade göra något åt sina döende granar som inte gav honom någon glädje alls, förutom att de gjorde livet surt för hans grannar.

Jag har inget recept på hur man kommer runt det hela, mer än att jag hoppas folk kunde vara lite mer öppensinniga än att bara agera efter principer hela tiden.

• Gilla
  • Älska
Lakritsianen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.